136013 UE Text encoding and analysis with TEI (2022W)
Continuous assessment of course work
Labels
ON-SITE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 03.09.2022 08:00 to Tu 27.09.2022 23:59
- Deregistration possible until Mo 31.10.2022 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The first session (preliminary meeting and introduction) will take place online (BBB on Moodle). Attendance is mandatory. All further dates are planned in presence.
- Friday 14.10. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3, Kolingasse 14-16, OG02
- Friday 04.11. 11:30 - 15:30 PC-Seminarraum 3, Kolingasse 14-16, OG02
- Friday 18.11. 11:30 - 15:30 PC-Seminarraum 3, Kolingasse 14-16, OG02
- Friday 02.12. 11:30 - 15:30 PC-Seminarraum 3, Kolingasse 14-16, OG02
- Friday 13.01. 11:30 - 15:30 PC-Seminarraum 3, Kolingasse 14-16, OG02
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Folgende Leistungen müssen gemäß den Vorgaben des LV-Leiters erbracht werden: Mitarbeit während der Lehrveranstaltung, die Kursinhalte müssen durch praktische Übungen erarbeitet und vertieft werden, aktive Teilnahme an Diskussionen, zwischen den LV-Blöcken müssen Übungen bearbeitet und ausgewählte Literatur gelesen und vorbereitet werden.
Minimum requirements and assessment criteria
Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet. Vier praktische Übungsaufgaben sind einzureichen was 80% der Beurteilung ausmacht und Mindestvoraussetzung für eine positive Note ist. Alle Teilleistungen müssen positiv sein.
Die Mitarbeit, aktive Teilnahme an Übungen und Diskussionen fließen zu 20% in die Note ein.
Anwesenheitsregelung: Um eine positive Note zu erhalten, ist maximal die Abwesenheit bei einem LV-Block erlaubt.
Die Mitarbeit, aktive Teilnahme an Übungen und Diskussionen fließen zu 20% in die Note ein.
Anwesenheitsregelung: Um eine positive Note zu erhalten, ist maximal die Abwesenheit bei einem LV-Block erlaubt.
Examination topics
Prüfung = Lehrveranstaltung (prüfungsimmanent)
Reading list
Lou Burnard. What is the Text Encoding Initiative? How to add intelligent markup to digital resources. 2014.
http://books.openedition.org/oep/426?lang=en.Lou Burnard. The Evolution of the Text Encoding Initiative: From Research Project to Research Infrastructure. Journal of the Text Encoding Initiative. Issue 5, 2013. http://journals.openedition.org/jtei/811.Marjorie Burghart und Elena Pierazzo. Digital Scholarly Editions: Manuscripts, Texts and TEI Encoding. DariahTeach. https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=32.Susan Schreibman und Roman Bleier. Text encoding and the Text Encoding Initiative. DariahTeach. https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=23.TEI (Hrsg.). TEI: P5 Guidelines. http://www.tei-c.org/Guidelines/P5/.Georg Vogeler (et al.). XML. In: Digital Humanities. Fotis Jannidis, Hubertus Kohle und Malte Rehbein (Hrsg.). Stuttgart, 2017, 128-144.Sahle, P. (2017). Digitale Edition. In: Digital Humanities. Fotis Jannidis, Hubertus Kohle und Malte Rehbein (Hrsg.). Stuttgart, 2017, 234-249.Sahle, Patrick (2013). Digitale Editionsformen.
http://books.openedition.org/oep/426?lang=en.Lou Burnard. The Evolution of the Text Encoding Initiative: From Research Project to Research Infrastructure. Journal of the Text Encoding Initiative. Issue 5, 2013. http://journals.openedition.org/jtei/811.Marjorie Burghart und Elena Pierazzo. Digital Scholarly Editions: Manuscripts, Texts and TEI Encoding. DariahTeach. https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=32.Susan Schreibman und Roman Bleier. Text encoding and the Text Encoding Initiative. DariahTeach. https://teach.dariah.eu/course/view.php?id=23.TEI (Hrsg.). TEI: P5 Guidelines. http://www.tei-c.org/Guidelines/P5/.Georg Vogeler (et al.). XML. In: Digital Humanities. Fotis Jannidis, Hubertus Kohle und Malte Rehbein (Hrsg.). Stuttgart, 2017, 128-144.Sahle, P. (2017). Digitale Edition. In: Digital Humanities. Fotis Jannidis, Hubertus Kohle und Malte Rehbein (Hrsg.). Stuttgart, 2017, 234-249.Sahle, Patrick (2013). Digitale Editionsformen.
Association in the course directory
DH-S II
Last modified: Th 04.07.2024 00:13
In the course, a mixture of lecture, discussion, and practical exercises will introduce students to working with XML and schema languages, basics of modeling and text markup with TEI, and working with the TEI Guidelines. A sample digital edition will be implemented: from XML/TEI encoding to basic web representation using X technologies (XPath, XSL transformation, etc.). Specific requirements for digital editions will be discussed and reflected.