Universität Wien

140105 SE India in the Light of Psychological and Psychoanalytical Texts (2012W)

Continuous assessment of course work

Details

max. 36 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 05.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 12.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 19.10. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 09.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 16.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 23.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 30.11. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 07.12. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 14.12. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 11.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 18.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37
  • Friday 25.01. 13:30 - 15:00 Seminarraum 6 ISTB UniCampus Hof 4 2C-O1-37

Information

Aims, contents and method of the course

Vorbereitende Lektüre, Referat und Diskussion ausgewählter psychologischer und psychoanalytischer Texte:

• europäischer und nordamerikanischer Psychoanalytiker und Psychologen (u.a. Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Owen Berkeley-Hill, Claude Dangar Daly, Philip Spratt, Erik H. Erikson, Alan Roland, Stanley N. Kurtz, D.C. Mc.Clelland, & D.G.Winter)

• westlich ausgebildeter indischer Psychologen und Psychoanalytiker, die auch über indische Erkenntnisse und Praktiken publiziert haben (u.a. Girindrasekhar Bose, Durganand Sinha, K. Ramakrishna Rao, Anand C. Paranjpe, Girishwar Misra, Sudhir Kakar)

• indischer Psychologen/innen und Psychoanalytiker/innen die aktuelle psychosoziale Herausforderungen und aktuelle Probleme in Indien zum Inhalt haben (u.a. Ashis Nandy, Manasi Kumar, Janak Pandey, Undurti Vindhya).

Assessment and permitted materials

Referat und schriftliche Hausarbeit zu einem selbstgewählten Thema des Seminars sowie aktive Teilnahme an den Diskussionen sämtlicher ausgewählter Texte.

Minimum requirements and assessment criteria

Reflektion der Methoden und Ergebnisse psychologischer und psychoanalytischer Forschungen, deren Intention es ist Einblicke in "innere Welten" von Indern und Inderinnen und in individuelle Auswirkungen sozialer Veränderungsprozesse zu erhalten.

Examination topics

Inhaltliche Einführung in die Thematik; Vorstellung möglicher Themen und Texte; Vorbesprechung der jeweiligen Referate sowie der schriftlichen Hausarbeit.

Reading list

Einführende Literatur:

• Kakar, Sudhir (2012). Kultur und Psyche. Psychoanalyse im Dialog mit nicht-westlichen Gesellschaften. Psychosozial-Verlag (überarbeitete Übersetzung von: Culture and Psyche. Delhi: Oxford University Press, 1997).

Weiterführende Literatur (Auswahl):

• Akhtar, Salman (ed) ( 2005). Freud along the Ganges: Psychoanalytic Reflections on the People and Culture of India. New York: Other Press.

• Bhatia, Sunil (2002). Orientalism in Euro-American and Indian Psychology: Historical Representation of ‘Natives’in Colonial and Postcolonial Contexts. History of Psychology, 5 (4): 376-398.

• Hartnack, Christiane (2001). Psychoanalysis in Colonial India. Delhi: Oxford University Press.

• Hartnack, Christiane (2011). Colonial Dominions and the Psychoanalytic Couch: Synergies of Freudian Theory with Bengali Hindu Thought and Practices in British India. In: Warwick Anderson, Richard C. Keller, Deborah Jenson, eds., Unconscious Dominions. Psychoanalysis, Colonial Trauma, and Global Sovereignties, 97-112, Durham: Duke University Press.

• Kakar, Sudhir (1978). The Inner World: A Psychoanalytic Study of Childhood and Society in India. Delhi: Oxford University Press.

• Kumar Manasi (2006). Rethinking Psychology in India: Debating Pasts and Futures Annual Review of Critical Psychology. Vol. 5. pp.236-256. www.discourseunit.com/arcp/5.

• Misra, Girishwar & Anand Paranjpe (2012). Psychology in Modern India, Encyclopedia of the History of Psychological Theories, Springer Science+Business Media: www.indigenouspsych.org /Interest%20Group/Paranjpe/PsychologyInModernIndia.pdf.

• Nandy, Ashis (1995b). The Politics of Application and Social Relevance in Contemporary Psychology. In: Upendra Baxi & Bhikhu Parekh (Eds.), Crisis and Change in Contemporary India, 147-160. Delhi: Sage.

• Vaidyanathan, T.G. & Jeffrey J. Kripal (Eds) ( 2003). Vishnu on Freud's Desk: A Reader in Psychoanalysis and Hinduism. Delhi: Oxford University Press.

• Vindhya, Undurti (2007). Quality of Women’s Lives in India: Some Findings from Two Decades of Psychological Research on Gender. Feminism & Psychology Vol. 17(3): 337-356.

Association in the course directory

MAK1

Last modified: Mo 07.09.2020 15:34