140203 UE PR1 - P I - PFA Introduction to Development Planning (2014S)
Human Rights Focused Project Planning
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 20.02.2014 10:00 to Mo 03.03.2014 10:00
- Registration is open from Tu 04.03.2014 10:00 to Th 06.03.2014 10:00
- Deregistration possible until Mo 31.03.2014 16:41
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 05.06. 09:00 - 17:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Friday 06.06. 13:00 - 17:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Thursday 19.06. 09:00 - 17:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
Information
Aims, contents and method of the course
Es werden grundlegende Elemente der Projektplanung diskutiert, geübt und mit Beispielen aus der Praxis veranschaulicht. Nebst Schlüsseldefinitionen, Prinzipien und unterschiedlicher Methoden der Projektplanung (logical framework, wirkungsorientierte Projektplanung, Participatory Rural Appraisal) soll besonderes Augenmerk auf die Prinzipien der Menschenrechte gelegt werden, die in einem Entwicklungsprojekt berücksichtigt werden können. Die Projektdesigns von UN-Organisationen und NGO, vor allem zu den Bereichen Ernährungssicherheit und ländliche Entwicklung werden in Hinblick auf die Berücksichtigung dieser Menschenrechtsprinzipien analysiert.
Assessment and permitted materials
Teilnahme an allen LV (80% Anwesenheit), Mitarbeit, Referat (in Kleingruppen) und schriftliche Hausübungen
Minimum requirements and assessment criteria
Ziele der Lehrveranstaltung sind: (1) die Studierenden mit den wichtigsten aktuellen Konzepten und Methoden der EZA-Projektplanung vertraut zu machen; (2) die Studierenden zu befähigen, die Prinzipien der Menschenrechte in den Planungsprozess eines Entwicklungsprojekts systematisch einzubeziehen.
Examination topics
Die LV ist in zwei Teile gegliedert: (1) Vorlesungsteil, in dem die wichtigsten Konzepte und Methoden der Projektplanung, sowie der Menschenrechtsansatz vorgestellt werden; (2) Präsentations- und Referatsteil, in dem die Studierenden in Kleingruppen ein Projektdesign hinsichtlich der Anwendung der Menschenrechts-Prinzipien analysieren. Spanischkenntnisse sind erwünscht, aber nicht Voraussetzung.
Reading list
ADA/Ludwig Boltzmann Institut für Menschenrechte, 2010: Handbuch Menschenrechte: Anleitung zur Umsetzung des Menschenrechtsansatzes in der OEZA. Wien, 2010
Chambers, Robert: From PRA to PLA and pluralism. IDS Working Paper 286
Des, Gasper, 1997: ´Logical Frameworks`: A critical assessment managerial theory, pluralistic practice. ISS Working Papers, Working Paper Series No. 264.
Eade, Deborah; Williams, Suzanne, 1995: The Oxfam Handbook of Development and Relief, Volume I. Oxford: Oxfam Publications. 118-150 und 406-434
FAO, 2012: Guidance Note: Integrating the RIGHT TO ADEQUATE FOOD into food and nutrition security programmes
ICRC 2008: Programme/project management: The results-based approach.
UNDP 2009: Handbook on Planning, Monitoring and Evaluating for Development Results. New York: UNDP
Chambers, Robert: From PRA to PLA and pluralism. IDS Working Paper 286
Des, Gasper, 1997: ´Logical Frameworks`: A critical assessment managerial theory, pluralistic practice. ISS Working Papers, Working Paper Series No. 264.
Eade, Deborah; Williams, Suzanne, 1995: The Oxfam Handbook of Development and Relief, Volume I. Oxford: Oxfam Publications. 118-150 und 406-434
FAO, 2012: Guidance Note: Integrating the RIGHT TO ADEQUATE FOOD into food and nutrition security programmes
ICRC 2008: Programme/project management: The results-based approach.
UNDP 2009: Handbook on Planning, Monitoring and Evaluating for Development Results. New York: UNDP
Association in the course directory
PR1, PFA
Last modified: Mo 07.09.2020 15:34