142016 PS Madhyamaka and Yogacara Models of Reality (2022W)
Continuous assessment of course work
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Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 29.08.2022 08:00 to We 28.09.2022 10:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2022 23:59
Details
max. 24 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Do 11:00-12:30, SR 1 Institut für Südasien-, Tibet- und Buddhismuskunde (Universitätscampus, Spitalgasse 2, Hof 2.7, 1090 Wien), ab 20.10.
Die erste Sizung findet am 20.10.22, 11 Uhr statt.Der Aufsatz muss bis zum 15.12.22 abgegeben werden
Information
Aims, contents and method of the course
Als die beiden Hauptströmungen des Mahāyāna hatten die Madhyamaka- und Yogācāra-Lehren eine tiefgreifenden Einfluss weit über Indien hinaus und prägen zusehends das Bild von globalen Formen des Buddhismus. Wir werden zunächst den zentralen Madhyamaka-Lehrsatz vom abhängigen Entstehen und Leerheit kennen, und diesen dann mit seinem Yogācāra Pendant der drei Beschaffenheiten (d.i., der vorgestellte, abhängige, und vollkommene Aspekt des Bewusstseins) vergleichen. Auf der Grundlage der einschlägigen Sekundärliteratur (es werden keine Primärquellen auf Sanskrit oder Tibetisch gelesen) wollen wir uns auch ausführlich mit den Beweisführungen beschäftigen, in denen der Nachweis für die Leerheit aller Existenzfaktoren (Madhyamaka) bzw. der Nichtexistenz externer materieller Erkenntnisobjekte (Yogācāra) geführt wird. Die Veranstaltung hat einführenden Charakter, und ist auch für allgemein an buddhistischer Philosophie Interessierte geeignet.
Assessment and permitted materials
Regelmäßige Anwesenheit und Mitarbeit, Kurzreferat und Aufsatz.
Minimum requirements and assessment criteria
Language Requirements: Classical Tibetan; translations can be prepared and presented in either German or English.
Examination topics
Abhängiges Entstehen und Leerheit, die drei Beschaffenheiten, Beweisführungen, in denen die Leerheit (Madhyamaka) und die Nichtexistenz bewusstseinsäußerer Objekte (Yogācāra) geführt wird.
Reading list
Candrakīrti (Padmakara Translation Group) 2002
Introduction to the Middle Way. Boston & London: Shambala. (T-28/VI/115)
Dreyfus, George and McClintock, Sara 2003
The Svātantrika-Prāsangika Distinction (Studies in Indian and Tibetan Buddhism). Boston: Wisdom Publications.
Dunne, John D. 2004
Foundations of Dharmakīrti's Philosophy. Studies in Indian and Tibetan Buddhism. Boston: Wisdom Publications.
Forgues, Gregory
Unraveling the Intent (Saṃdhinirmocana, Toh 106). 84000: Translating the Words of the Buddha. (https://read.84000.co/translation/toh106.html)
Frauwallner, Erich 2010
Die Philosophie des Buddhismus. 5. Auflage. Berlin: Akademie Verlag. (S-28/I/163)
Griffiths, Paul J. 1999
On Being Mindless: Buddhist Meditation and the Mind-Body Problem. Delhi: Sri Satguru Publications, 1999.
Kalupahana, David J. 1986
Mūlamadhyamakakārikā of Nāgārjuna. Albany, N.Y.: SUNY (Online Zugriff)
Kragh, Ulrich Timme (ed.) 2013
The Foundation for Yoga Practitioners: The Buddhist Yogācārabhūmi Treatise and its Adaption in India, East Asia, and Tibet. Cambridge: Harvard University Press, pp. 147-219.
Lindtner, Christian
1990 Nagarjuniana: Studies in the Writings and Philosophy of Nāgārjuna. Reprinted by Motilal Banarsidass (first published 1982) (Buddhist Tradition Series 2). Delhi: Motilal Banarsidass.
1997 “Cittamātra in Indian Mahāyāna until Kamalaśīla.” Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens 41, 159-206.
Mathes, Klaus-Dieter
1996 Unterscheidung der Gegebenheiten von ihrem wahren Wesen. Swisttal-Odendorf: Indica et Tibetica. (S-28/IV/82)
2020 “Tathāgatagarbha Influences in the Three Nature (trisvabhāva) Theory of the Maitreya Works.” In Journal of Tibetology 20 (2020), pp. 222-244.
2021 Maitripa: India’s Yogi of Nondual Bliss. Lives of the Masters Series. Boulder: Shambhala Publications.
McClintock, Sara L. 2010
Omniscience and the Rhetoric of Reason: Śāntarakṣita and Kamalaśīla on Rationality, Argumentation, and Religious Authority. Boston: Wisdom Publications.
Schmithausen, Lambert 1987
Ālayavijñāna: On the Origin and the Early Development of a Central Concept of Yogācāra Philosophy. Tokyo: The International Institute for Buddhist Studies.
Seyfort Ruegg, David
1981 The Literature of the Madhyamaka School of Philosophy in India (A History of Indian Literature 7, fasc. 1). Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.
2000 Three Studies in the History of Indian and Tibetan Madhyamaka Philosophy (Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 50) Vienna: Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien.
Introduction to the Middle Way. Boston & London: Shambala. (T-28/VI/115)
Dreyfus, George and McClintock, Sara 2003
The Svātantrika-Prāsangika Distinction (Studies in Indian and Tibetan Buddhism). Boston: Wisdom Publications.
Dunne, John D. 2004
Foundations of Dharmakīrti's Philosophy. Studies in Indian and Tibetan Buddhism. Boston: Wisdom Publications.
Forgues, Gregory
Unraveling the Intent (Saṃdhinirmocana, Toh 106). 84000: Translating the Words of the Buddha. (https://read.84000.co/translation/toh106.html)
Frauwallner, Erich 2010
Die Philosophie des Buddhismus. 5. Auflage. Berlin: Akademie Verlag. (S-28/I/163)
Griffiths, Paul J. 1999
On Being Mindless: Buddhist Meditation and the Mind-Body Problem. Delhi: Sri Satguru Publications, 1999.
Kalupahana, David J. 1986
Mūlamadhyamakakārikā of Nāgārjuna. Albany, N.Y.: SUNY (Online Zugriff)
Kragh, Ulrich Timme (ed.) 2013
The Foundation for Yoga Practitioners: The Buddhist Yogācārabhūmi Treatise and its Adaption in India, East Asia, and Tibet. Cambridge: Harvard University Press, pp. 147-219.
Lindtner, Christian
1990 Nagarjuniana: Studies in the Writings and Philosophy of Nāgārjuna. Reprinted by Motilal Banarsidass (first published 1982) (Buddhist Tradition Series 2). Delhi: Motilal Banarsidass.
1997 “Cittamātra in Indian Mahāyāna until Kamalaśīla.” Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens 41, 159-206.
Mathes, Klaus-Dieter
1996 Unterscheidung der Gegebenheiten von ihrem wahren Wesen. Swisttal-Odendorf: Indica et Tibetica. (S-28/IV/82)
2020 “Tathāgatagarbha Influences in the Three Nature (trisvabhāva) Theory of the Maitreya Works.” In Journal of Tibetology 20 (2020), pp. 222-244.
2021 Maitripa: India’s Yogi of Nondual Bliss. Lives of the Masters Series. Boulder: Shambhala Publications.
McClintock, Sara L. 2010
Omniscience and the Rhetoric of Reason: Śāntarakṣita and Kamalaśīla on Rationality, Argumentation, and Religious Authority. Boston: Wisdom Publications.
Schmithausen, Lambert 1987
Ālayavijñāna: On the Origin and the Early Development of a Central Concept of Yogācāra Philosophy. Tokyo: The International Institute for Buddhist Studies.
Seyfort Ruegg, David
1981 The Literature of the Madhyamaka School of Philosophy in India (A History of Indian Literature 7, fasc. 1). Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.
2000 Three Studies in the History of Indian and Tibetan Madhyamaka Philosophy (Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 50) Vienna: Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien.
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BA10
Last modified: Tu 18.10.2022 13:49