142066 UE Hevajratantra (2020W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.08.2020 08:00 to Mo 14.09.2020 10:00
- Deregistration possible until Sa 31.10.2020 23:59
Details
max. 24 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Diese LV wird voraussichtlich in Form von Präsenzlehre abgehalten.
- Thursday 08.10. 13:05 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 15.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 22.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 29.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 05.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 12.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 19.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 26.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 03.12. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 10.12. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 17.12. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 07.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 14.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 21.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
- Thursday 28.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 2 ISTB UniCampus Hof 2 2B-O1-18
Information
Aims, contents and method of the course
In dieser Lehrveranstaltung mit einführendem Charakter lernen wir das indische und tibetische Idiom der buddhistischen Yoginītantras, im tibetischen Buddhismus auch „Muttertantras“ (Tib. ma rgyud) genannt, kennen. Hierzu werden wir in erster Linie das im 10. Jahrhundert nieder¬geschrie¬bene Hevajratantra in seinem indischen Original lesen und mit seiner tibetischen Übersetzung vergleichen. Auf dieser Grundlage werden auch die wesentlichen inhaltlichen Grundkenntnisse dieses Literaturgenre vor dem Hintergrund philologisch kulturgeschichtlicher Fragestellungen vermittelt. Letzteres geschieht vor allem in Hinblick auf die indo-tibetische Rezeptionsgeschichte des Hevajratantras, welches in den Dohā-Kommentaren von Saraha (10 Jh.), den Werken von Maitrīpa (986-1063), und somit den bKa´ brgyud Schulen des tibetischen Buddhismus ein große Rolle spielt.Nachdem die Vienna Buddhist Translation Studies Group den Kālacakra Text Sekoddeśa (Toh. 361) im online reading room (read.84000.co) veröffentlicht hat, und das derzeitige Rāṣṭrapāla¬paripṛcchā Projekt zuende geht, konnte unsere Gruppe einen neuen Übersetzungsauftrag für Saroruhavajra’s Hevajratantra-Kommentar (Toh. 1181) bekommen. Die Veranstaltung Hevajratantra wird daher auch als Vorbereitung für Studierende empfohlen, die mit dem Gedanken spielen, mit ins Übersetzer Team kommen.
Assessment and permitted materials
Neben der aktiven Vorbereitung und Teilnahme am Unterricht ist es auch erforderlich eine kurze Seminararbeit zu schreiben.Themen für die SeminararbeitDas Hevajratantra in den Werken von Maitrīpa und seinen Schülern
Indische und tibetische Kommentare zum Hevajratantra
Mar pa Lo tsā ba und die rNgog bKa‘ brgyud Überlieferung
Die Yoginītantras in den tibetischen Mahāmudrā Traditionen
Madhyamaka und/oder Yogācāra als philosophische Grundlage des HevajratantraDie Themen können auch in einer Gruppe bearbeitet werden (solange ersichtlich ist, welche Einzelleistung jeder einzelne Teilnehmer erbringt)Die Abschlussnote wird zu gleichen Teilen auf der Grundlage der aktiven und regelmäßigen Mitarbeit im Unterricht und der Seminararbeit errechnet.
Indische und tibetische Kommentare zum Hevajratantra
Mar pa Lo tsā ba und die rNgog bKa‘ brgyud Überlieferung
Die Yoginītantras in den tibetischen Mahāmudrā Traditionen
Madhyamaka und/oder Yogācāra als philosophische Grundlage des HevajratantraDie Themen können auch in einer Gruppe bearbeitet werden (solange ersichtlich ist, welche Einzelleistung jeder einzelne Teilnehmer erbringt)Die Abschlussnote wird zu gleichen Teilen auf der Grundlage der aktiven und regelmäßigen Mitarbeit im Unterricht und der Seminararbeit errechnet.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Davidson, Ronald M. 2005
Tibetan Renaissance: Tantric Buddhism in the Rebirth of Tibetan Culture. New York, NY: Columbia Univ. Press. (T-27/I/89)
Farrow, G. W. and Menon I 1992
The Concealed Essence of the Hevajra Tantra. Delhi: Motilal Banersidass. (S-27/VI/84)
Jackson, Roger R.[Hrsg.] 2011
Mahāmudrā and the bKa'-brgyud Tradition. PIATS 2006, Königswinter 2006. Ed. by Roger R. Jackson and Matthew T. Kapstein (Beiträge zur Zentralasienforschung 25). Andiast: IITBS, International Institute for Tibetan and Buddhist Studies. (T-27/VII/85)
Jackson, Roger R. und Mathes, Klaus-Dieter [Hrsg.] 2020
Mahāmudrā in India and Tibet. Brill’s Tibetan Studies Library 44. Leiden: Brill. Online-Zugriff
Mathes, Klaus-Dieter
2006 “Blending the Sūtras with the Tantras: The Influence of Maitrīpa and his Circle on the Formation of Sūtra Mahāmudrā in the Kagyu Schools”. In: Tibetan Buddhist Literature and Praxis: Studies in its Formative Period 900-1400. Ed. by Ronald M. Davidson and Christian K. Wedemeyer (Proceedings of the Tenth Seminar of the IATS, Oxford 2003, vol. 10/4). Leiden: Brill, 201-227. Online-Zugriff
2007 “Can Sūtra Mahāmudrā be Justified on the Basis of Maitrīpa´s Apratiṣṭhānavāda?” In: Pramāṇakīrtiḥ. Papers dedicated to Ernst Steinkellner on the occasion of his 70th birthday. Ed. by B. Kellner, H. Krasser, H. Lasic, M.T. Much, H. Tauscher. (Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde, vol. 70, no. 2). Vienna: Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien, 545-566. (S-31/405 [1])
2008 A Direct Path to the Buddha Within: Gö Lotsāwa's Mahāmudrā Interpretation of the Ratnagotravibhāga (Studies in Indian and Tibetan Buddhism). Somerville, MA: Wisdom Publications. (T-27/VII/66)
2015a “Saraha´s Sahaja Tradition in the Light of the Dohākoṣa Commentary by a Nepalese (?) Advaya-vajra.” In: Sahaja: The Role of Dohā & Caryāgīti in the Cultural Indo-Tibetan Interface. Ed. by Andrea Loseries. Delhi: Buddhist World Press, 16-38. (noch nicht in der FB Bibliothek)
2015c A Fine Blend of Mahāmudrā and Madhyamaka: Maitrīpa’s Collection of Texts on Non-conceptual Realization (Amanasikāra). Vienna: Austrian Academy of Sciences Press. (S-27/VI/209)
2016 “bKa' brgyud Mahāmudrā: “Chinese rDzogs chen” or the Teachings of the Siddhas?” Zentralasiatische Studien 45, 309-340. Online-Zugriff
Roberts, Peter Alan
2011 Mahāmudrā and Related Instructions: Core Teachings of the Kagyü Schools (The library of Tibetan Classics 5). Somerville, Mass.: Wisdom Publications. T-27/VII/79
2014 The Mind of Mahāmudrā: Advice from the Kagyü Masters. Boston, Mass.: Wisdom Publications. (T-27/VII/134)
Roerich, George N. 1995
The Blue Annals. Delhi: Motilal Banarsidass (T-6/15 [1])
Schaeffer, Kurtis 2005
Dreaming the Great Brahmin. Oxford: Oxford University Press. (S-27/VI/142)
Shengde, Malati J. 2004
Ṣaṭ-Sāhasrikā-Hevajraṭīkā. Delhi: Pratibha Prakashan. (S-27/VI/129)
Snellgrove David L. 1959
The Hevajratantra: A Critical Study. Part 2: Sanskrit and Tibetan Texts. London: Oxford University Press. (noch nicht in der FB Bibliothek) S-27/VI/14 [1] + S-27/VI/14 [2]
Tibetan Renaissance: Tantric Buddhism in the Rebirth of Tibetan Culture. New York, NY: Columbia Univ. Press. (T-27/I/89)
Farrow, G. W. and Menon I 1992
The Concealed Essence of the Hevajra Tantra. Delhi: Motilal Banersidass. (S-27/VI/84)
Jackson, Roger R.[Hrsg.] 2011
Mahāmudrā and the bKa'-brgyud Tradition. PIATS 2006, Königswinter 2006. Ed. by Roger R. Jackson and Matthew T. Kapstein (Beiträge zur Zentralasienforschung 25). Andiast: IITBS, International Institute for Tibetan and Buddhist Studies. (T-27/VII/85)
Jackson, Roger R. und Mathes, Klaus-Dieter [Hrsg.] 2020
Mahāmudrā in India and Tibet. Brill’s Tibetan Studies Library 44. Leiden: Brill. Online-Zugriff
Mathes, Klaus-Dieter
2006 “Blending the Sūtras with the Tantras: The Influence of Maitrīpa and his Circle on the Formation of Sūtra Mahāmudrā in the Kagyu Schools”. In: Tibetan Buddhist Literature and Praxis: Studies in its Formative Period 900-1400. Ed. by Ronald M. Davidson and Christian K. Wedemeyer (Proceedings of the Tenth Seminar of the IATS, Oxford 2003, vol. 10/4). Leiden: Brill, 201-227. Online-Zugriff
2007 “Can Sūtra Mahāmudrā be Justified on the Basis of Maitrīpa´s Apratiṣṭhānavāda?” In: Pramāṇakīrtiḥ. Papers dedicated to Ernst Steinkellner on the occasion of his 70th birthday. Ed. by B. Kellner, H. Krasser, H. Lasic, M.T. Much, H. Tauscher. (Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde, vol. 70, no. 2). Vienna: Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien, 545-566. (S-31/405 [1])
2008 A Direct Path to the Buddha Within: Gö Lotsāwa's Mahāmudrā Interpretation of the Ratnagotravibhāga (Studies in Indian and Tibetan Buddhism). Somerville, MA: Wisdom Publications. (T-27/VII/66)
2015a “Saraha´s Sahaja Tradition in the Light of the Dohākoṣa Commentary by a Nepalese (?) Advaya-vajra.” In: Sahaja: The Role of Dohā & Caryāgīti in the Cultural Indo-Tibetan Interface. Ed. by Andrea Loseries. Delhi: Buddhist World Press, 16-38. (noch nicht in der FB Bibliothek)
2015c A Fine Blend of Mahāmudrā and Madhyamaka: Maitrīpa’s Collection of Texts on Non-conceptual Realization (Amanasikāra). Vienna: Austrian Academy of Sciences Press. (S-27/VI/209)
2016 “bKa' brgyud Mahāmudrā: “Chinese rDzogs chen” or the Teachings of the Siddhas?” Zentralasiatische Studien 45, 309-340. Online-Zugriff
Roberts, Peter Alan
2011 Mahāmudrā and Related Instructions: Core Teachings of the Kagyü Schools (The library of Tibetan Classics 5). Somerville, Mass.: Wisdom Publications. T-27/VII/79
2014 The Mind of Mahāmudrā: Advice from the Kagyü Masters. Boston, Mass.: Wisdom Publications. (T-27/VII/134)
Roerich, George N. 1995
The Blue Annals. Delhi: Motilal Banarsidass (T-6/15 [1])
Schaeffer, Kurtis 2005
Dreaming the Great Brahmin. Oxford: Oxford University Press. (S-27/VI/142)
Shengde, Malati J. 2004
Ṣaṭ-Sāhasrikā-Hevajraṭīkā. Delhi: Pratibha Prakashan. (S-27/VI/129)
Snellgrove David L. 1959
The Hevajratantra: A Critical Study. Part 2: Sanskrit and Tibetan Texts. London: Oxford University Press. (noch nicht in der FB Bibliothek) S-27/VI/14 [1] + S-27/VI/14 [2]
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BA17b, MATB3b
Last modified: Th 01.10.2020 13:08