Universität Wien

143149 VO Critical Social Commentary and Historical Reflections in 20th Century West African Cinema (2023S)

Ousmane Sembène & Co.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 08.03. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 15.03. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 22.03. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 29.03. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 19.04. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 26.04. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 03.05. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 10.05. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 17.05. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 24.05. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 31.05. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 07.06. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 14.06. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03
  • Wednesday 21.06. 11:00 - 13:00 Inst. f. Afrikawissenschaften, Seminarraum 1 UniCampus Hof 5 2M-O1-03

Information

Aims, contents and method of the course

Der vollständige Titel dieser VO lautet: Zum westafrikanischen Film des 20. Jahrhunderts: Gesellschaftskritik und historische Spiegelungen à la Ousmane Sembène & Co.

In dieser Vorlesung steht daher das gesellschaftskritische, kulturell anspruchsvolle westafrikanische Kino auf dem Programm, das sich ab Mitte des 20. Jahrhunderts entwickelte und (oft) nicht nur einfach unterhalten wollte, sondern sich (oft) ausdrücklich als sozial relevantes Bildungsmedium verstand. Die Aufbereitung historischer Stoffe bildete neben den Schilderungen zeitgenössischer Situationen in den pulsierenden Städten ebenso Teil des westafrikanischen Films dieser Jahre wie das Bemühen einzelner Filmemacher, das ländliche Leben in Westafrika durch die Kameralinse einzufangen bzw. es spielerisch zu inszensieren.
Nach einer allgemeinen Einführung in die afrikanische, besonders westafrikanische Filmgeschichte behandle ich ausgesuchte Stoffe und Filmemacher. Eine doppelbödige Konzentration erfolgt einmal auf den Spuren des französischen Ethnologen Jean Rouch (1917-2004), der nicht nur einer der Pioniere des ethnographischen Films und des Cinema Verité war, sondern auch großen und bleibenden Einfluss auf FilmemacherInnen besonders in Niger gehabt hat; sodann in Gestalt von Ousmane Sembéne (1923-2007), einem der Väter des afrikanischen Spielfilms, der über vier Jahrzehnte lang ein vielschichtiges kinematographisches Werk schuf, das aufschlussreiche Darstellungen westafrikanischer Geschichte enthält.

Assessment and permitted materials

Schriftliche Prüfung (2 Essayfragen zum Stoffgebiet, je 50% Anteil an Gesamtnotengebung; positive Beurteilung ab 50%)

Minimum requirements and assessment criteria

Beschäftigung mit und Aneignung des Vorlesungsstoffes.

Schriftliche Prüfung (2 Essayfragen zum Stoffgebiet, je 50% Anteil an Gesamtnotengebung; positive Beurteilung ab 50%)

Examination topics

Inhalte der Vorlesung.

Reading list

Armes, Roy 2006: African Filmmaking North and South of the Sahara. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Bisschoff, Lizelle/ Murphy, David (Hg.) 2014): Africa`s Lost Classics: New Histories of African Cinema. New York: Legenda.

Bisschoff, Lizelle/ Murphy, David 2014: Revising the Classics: Opening Up the Archives of African Cinema. In: Bisschoff, Lizelle/ Murphy, David (Hg.): Africa`s Lost Classics: New Histories of African Cinema. New York: Legenda, 1-21.

Busch, Annett/ Annas, Max (Hg.): Ousmane Sembène Interviews. Jackson: University Press of Missouri.

Diawara, Manthia 1992: African Cinema: Politics and Culture. Bloomington: Indiana University Press.

Engelbrecht, Beate (Hg.) 2007: Memories of the Origins of Ethnographic Film. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Gadjigo, Samba 2010 [2007]: Ousmane Sembène: the Making of a Militant Artist. Bloomington: Indiana University Press.

Gutberlet, Marie-Hélène 2005: Mossane (Senegal, 1996), Safi Faye. Filmheft Fokus Afrika, Bundeszentrale für politische Bildung/ bpb, Juni 2005, PDF 24 Seiten.

Hallensleben, Silvia 2006: Moolaadé – Bann der Hoffnung (Senegal, 2004), Ousmane Sembène. Filmheft Fokus Afrika, Bundeszentrale für politische Bildung/ bpb, Mai 2006, PDF 24 Seiten.

Harrow, Kenneth W. 1999: Introduction. In: Harrow, Kenneth W. (Hg.): African Cinema: Postcolonial and Feminist Readings. Trenton/New Jersey: Africa World Press, ix-xxiv.

Harrow, Kenneth W./ Garritano, Carmela (Hg.) 2019: A Companion to African Cinema. Hoboken/New Jersey: Wiley Blackwell.

Henley, Paul 2009: The Adventure of the Real: Jean Rouch and the Craft of Ethnographic Cinema. Chicago, London: The University of Chicago Press.

Pfaff, Françoise 1997: Sarraounia. An Epic of Resistance: Interview with Med Hondo. In: Matatu, Journal for African Culture and Society 19: 151-158.

Rothman, William (Hg.): Three Documentary Filmmakers: Erroll Morris, Ross McElwee, Jean Rouch. Albany, New York: SUNY Press.

Rouch, Jean 2003: Ciné-Ethnography. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Russell, Sharon A. 1998: Guide to African Cinema. Westport/Connecticut, London: Greenwood Press.

Saul, Mahir/ Austen, Ralph A. (Hg.) 2010: Viewing African Cinema in the Twenty-First Century: Art Films and the Nollywood Video Revolution. Athens: Ohio University Press.

Schmidt, Nancy J. 1997: Sub-Saharan African Women Filmmakers: Agendas for Research. In: Matatu, Journal for African Culture and Society 19: 163-190.

Stoneman, Rod 2019: Africa`s Gift to the World: An Interview with Gaston Kaboré. In: Hjort, Mette/ Jorholt, Eva (Hg.): African Cinema and Human Rights. Bloomington: Indiana University Press, 60-69.

Testimonies on Ousmane Sembène 2015: Makhète Diallo, Pathé Diagne, and Fatou Kandé Senghor. In: Vetinde, Lifongo/ Fofana, Amadou T. (Hg.): Ousmane Sembène and the Politics of Culture. Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books, 159-171.

Thackway, Melissa 2019: Challenging Perspectives: An Interview with Jean-Marie Teno. In: Hjort, Mette/ Jorholt, Eva (Hg.): African Cinema and Human Rights. Bloomington: Indiana University Press, 89-102.

Tschouaffe, Olivier J. 2022: African Cinema, Neoliberal Narratives and the Right of Necessity. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Ukadike, Nwachukwu Frank 2002: Questioning African Cinema: Conversations with Filmmakers. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Vetinde, Lifongo/ Fofana, Amadou T. (Hg.) 2015: Ousmane Sembène and the Politics of Culture. Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.

Williams, James S. 2019: Ethics and Aesthetics in Contemporary African Cinema. London: Bloomsbury Academic.

Association in the course directory

SAG A, SAG B, SAL A, SAL B
MA: SAG.VO.1, SAG.VO.2, SAL.VO.1, SAL.VO.2
EC-ASL, EC-KOPO

Last modified: Mo 18.12.2023 11:06