144024 SE Gender Studies and Islam (2021W)
Continuous assessment of course work
Labels
ON-SITE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.09.2021 09:00 to Mo 27.09.2021 12:00
- Deregistration possible until Su 31.10.2021 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 04.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 11.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 18.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 25.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 08.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 15.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 22.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 29.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 06.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 13.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 10.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 17.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 24.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Monday 31.01. 13:15 - 14:45 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
-Sie bekommen regelmäßig Texte , die Sie bis zur jeweiligen Einheit vorbereiten müssen.
-Partizipation in den Einheiten
-Referate
-Abschlussarbeit
-Partizipation in den Einheiten
-Referate
-Abschlussarbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Jede Teilleistung muss positiv erbracht werden
Examination topics
Infos zur Seminararbeit werden im Laufe des Seminars bekannt gegeben.
Reading list
Es wird empfohlen, folgende Bücher zu besorgen, da folgende Literatur nur sehr spärlich an der UB vorhanden ist. Ein Teil davon wird im Handapparat in unserer Fachbereichsbibliothek bzw. per Scan auf Moodle zugänglich sein. Für die Seminararbeit empfiehlt es sich aber, die Bücher (am besten online) zu besorgen:
Barlas, Asma, (2002). Believing Women in Islam.University of Texas Press: Austin.
Ahmed, Leila (1992). Women and Gender in Islam.Yale University Press: New Have, London.
Wadud, Amina (2006). Inside the Gender Jihad. Women's Reform in Islam. One World: Oxford.
Wadud, Amina (1999). Quran and Women. Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective. Oxford University Press: New York, Oxford.
Dina El Omari, Juliane Hammer, Mouhanad Khorchide (2019).Muslim Women and Gender Justice. Routledge: London.
Barlas, Asma, (2002). Believing Women in Islam.University of Texas Press: Austin.
Ahmed, Leila (1992). Women and Gender in Islam.Yale University Press: New Have, London.
Wadud, Amina (2006). Inside the Gender Jihad. Women's Reform in Islam. One World: Oxford.
Wadud, Amina (1999). Quran and Women. Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective. Oxford University Press: New York, Oxford.
Dina El Omari, Juliane Hammer, Mouhanad Khorchide (2019).Muslim Women and Gender Justice. Routledge: London.
Association in the course directory
PM 07
Last modified: Fr 12.05.2023 00:17
“This is an important question, one that has not been asked in the history of Koranic interpretation until the present time. This is quite staggering because although our knowledge is very thorough and our intellectual tradition very strong, the question of whether it makes a difference if it is man or a woman reading the Koran was never posed. The issue was eventually raised in the 20th century and the answer is: Yes, it does make a difference. We can see this from the interpretation of the Koran generated by men until the 20th century.” (Amina Wadud)
**Interview ''Islam Belongs to All Its Believers'‘ in 2013 https://en.qantara.de/content/interview-with-amina-wadud-islam-belongs-to-all-its-believers
Im Lichte dieses Statements werden wir uns in diesem Seminar mit folgenden Fragestellungen beschäftigen:
- Was versteht man unter Gender und welche geschlechtertheoretischen Ansätze gibt es?
- Verhältnis Gender -Feminismus/Feminismen
- Kennenlernen fachspezifischer Termini und Konzeptionen
-Welchen Einfluss üben Frauen-bzw. Geschlechterforschungen bzw. die Integration von Frauenforschung auf die univ. Lehrpläne sowie auf den islamisch- theologischen Diskurs ein?
- Welche geschlechtertheoretischen Ansätze sind im Kontext des Islam/Quranforschung erarbeitet worden und welche Ziele und Methoden werden verfolgt?
- Wer sind die wichtigsten Akteur*innen und welche Errungenschaften können diese für den islamisch- theologischen Diskurs vorweisen?