144037 SE+UE M4: Islamic Religious Pedagogy (2023S)
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.02.2023 09:00 to Th 23.02.2023 12:00
- Deregistration possible until Fr 31.03.2023 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 06.03. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 20.03. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 27.03. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 17.04. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 24.04. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 08.05. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 15.05. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 22.05. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 05.06. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 12.06. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 19.06. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 26.06. 18:30 - 20:00 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
active participation/own contribution to the seminar
Preparation of weekly excerpts/reflections
More information in Moodle
Preparation of weekly excerpts/reflections
More information in Moodle
Minimum requirements and assessment criteria
-Continuous attendance/ max. absence possible in two units.
-Collaboration, feedback culture
active participation/own contribution to the seminar: 40%
Preparation of weekly excerpts/reflections: 60
-Collaboration, feedback culture
active participation/own contribution to the seminar: 40%
Preparation of weekly excerpts/reflections: 60
Examination topics
The examination material will be the authors' contributions, which we will discuss in the seminar.
Reading list
Aslan, E. (Hg.) (2021) Handbuch Islamische Religionspädagogik, Göttingen: V& R unipress.
Büttner, G./Dieterich V.-J. (2016) Entwicklungspsychologie in der Religionspädagogik, 2. Auflage, Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht.
Kamcili-Yildiz, N. (2021) Zwischen Glaubensvermittlung und Reflexivität. Eine quantitative Studie zu professionellen Kompetenzen von islamischen ReligionslehrerInnen, Münster: Waxmann.
Knauth, T./Möller, R./Pithan, A.(Hg.) (2020) Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt. Konzeptionelle Grundlagen und didaktische Konkretionen, Münster: Waxmann.
Spuler-Stegemann, U. (2019) Islam- Die 101 wichtigsten Fragen, München: C. H. Beck
Ourghi, A.-H. (2017) Einführung in die Islamische Religionspädagogik, Ostfildern: Grünewald.
Sarikaya, Y./Ermert, D./Öger-Tunc, E. (Hg.) (2019) Islamische Religionspädagogik: didaktische Ansätze für die Praxis, Münster: Waxmann.
Sarikaya, Y./Aygün, A. (Hg.) Islamische Religionspädagogik. Leitfragen aus Theorie, Empirie und Praxis, Münster: Waxmann.
Polat, M. /Tosun, C. (Hg.) (2010) Islamische Theologie und Religionspädagogik. Islamische Bildung als Erziehung zur Entfaltung des Selbst, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition.
Prozent, B. (2013) Grundlegend religiöses Lernen. Eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik, 2. Auflage.Regensburg: Klinkhardt UTB
Stangl,H./Müller, T./Sponer, E./Thoma, C./Jahn, M.(2017) Praxisbuch Ethik für Jugendliche 1, Österreich: Veritas Verlag
Müller, T./Sponer, E./Stangl, H./Thoma, C.(2019) Praxisbuch Ethik 2, Österreich: Veritas Verlag
Büttner, G./Dieterich V.-J. (2016) Entwicklungspsychologie in der Religionspädagogik, 2. Auflage, Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht.
Kamcili-Yildiz, N. (2021) Zwischen Glaubensvermittlung und Reflexivität. Eine quantitative Studie zu professionellen Kompetenzen von islamischen ReligionslehrerInnen, Münster: Waxmann.
Knauth, T./Möller, R./Pithan, A.(Hg.) (2020) Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt. Konzeptionelle Grundlagen und didaktische Konkretionen, Münster: Waxmann.
Spuler-Stegemann, U. (2019) Islam- Die 101 wichtigsten Fragen, München: C. H. Beck
Ourghi, A.-H. (2017) Einführung in die Islamische Religionspädagogik, Ostfildern: Grünewald.
Sarikaya, Y./Ermert, D./Öger-Tunc, E. (Hg.) (2019) Islamische Religionspädagogik: didaktische Ansätze für die Praxis, Münster: Waxmann.
Sarikaya, Y./Aygün, A. (Hg.) Islamische Religionspädagogik. Leitfragen aus Theorie, Empirie und Praxis, Münster: Waxmann.
Polat, M. /Tosun, C. (Hg.) (2010) Islamische Theologie und Religionspädagogik. Islamische Bildung als Erziehung zur Entfaltung des Selbst, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition.
Prozent, B. (2013) Grundlegend religiöses Lernen. Eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik, 2. Auflage.Regensburg: Klinkhardt UTB
Stangl,H./Müller, T./Sponer, E./Thoma, C./Jahn, M.(2017) Praxisbuch Ethik für Jugendliche 1, Österreich: Veritas Verlag
Müller, T./Sponer, E./Stangl, H./Thoma, C.(2019) Praxisbuch Ethik 2, Österreich: Veritas Verlag
Association in the course directory
M4
Last modified: Tu 14.03.2023 11:28
The seminar will deal in great detail with the philosophical foundations of Islamic education or introduce the first philosophical debates on Islamic education such as al-Kindi, al-Ǧāḥiẓ, al-Fārābī, al-Ġazzāli.
After this historical examination, the seminar is dedicated to the current challenges of Islamic religious education in the German-speaking world. In doing so, students will be familiarised with the religious education concepts of various centres in Europe.
Goals
- Competences for a differentiated examination of the tasks and goals of Islamic education,
- Deepening of competence in religious education with regard to one's own professional practice
- Ability to analyse and critically reflect on Islamic tradition in the present and its contemporary significance for Muslims in Europe.