144043 VO Religious Practice and Lived Religiosity in Alevism (2024W)
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Registration/Deregistration
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Details
max. 50 participants
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Written examination dates
Thursday, 30.01.2025, 13:15 - 14:45, Seminar room i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
Thursday, 13/02/2025, 13:15 - 14:45, Seminar room i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
Thursday, 27 February 2025, 13:15 - 14:45, Seminar room i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
Thursday, 13.03.2025, 13:15 - 14:45, Seminar room il (Islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 03.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 17.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 31.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 14.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 28.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 12.12. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 09.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
- Thursday 23.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum i1 (islam), Schenkenstraße 8-10, EG005
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Regular attendance,
- Written examination on selected questions from the lecture.
- Written examination on selected questions from the lecture.
Minimum requirements and assessment criteria
Für eine positive Benotung müssen mindestens 50% der Punkte erreicht werden
50% und weniger = nicht genügend (5)
51-62% = genügend (4)
63-75% = befriedigend (3)
76-88% = gut (2)
89%+ = sehr gut (1)
50% und weniger = nicht genügend (5)
51-62% = genügend (4)
63-75% = befriedigend (3)
76-88% = gut (2)
89%+ = sehr gut (1)
Examination topics
All content covered in the course, in particular the subject-specific and didactic content and considerations, will be presented in the lecture. An overview of the course and the relevant texts will be made available on Moodle at the beginning of the semester.
Reading list
• Aguicenoglu, Hüseyin. 2014. „Ethik im Alevitentum“. In “. Yousefi, Hamid Reza & Seubert, Harald (eds). „Ethik im Weltkontext : Geschichten - Erscheinungsformen - Neuere Konzepte.Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden . S. 149-158.
• Cler, Jérôme. 2020. The Life of a Ritual Repertoire and its Aesthetic: Cem Ceremonies in Tekke Köyü, the Village of Abdal Musa. Martin Greve; Raoul Motika; Ulas özdemir. Aesthetic and Performative Dimensions of Alevi Cultural Heritage, Egon-verlag. S.65- 103.
• Esther McIntosh. 2018. Living religion: the fluidity of practice, International Journal of Philosophy and Theology, 79:4, 383-396, DOI: 10.1080/21692327.2017.1394211.
• Gräb, Wilhelm. 2005. Gelebte Religion als Thema der Praktischen Theologie. In: Religion zwischen Rechtfertigung und Kritik ; Christian Danz ; Jörg Dierken ; Michael Murrmann-Kahl (Hrsg.), Frankfurt am Main , Wien [u.a.], S. 153-169.
• Hendrich, Béatrice. 2005. „Erfundene Feste, falsche Rituale? Die Gedenkfeier von Hacibektas“, in: Robert Langer, Raoul Motika, Michael Ursinus (Hg.), Migration und Ritualtransfer: Religiöse Praxis der Aleviten, Jesiden und Nusairier zwischen Vorderem Orient und Westeuropa, Frankfurt am Main u. a. S. 227-246.
• Langer, Robert. 2020. The Aesthetics of Contemporary Alevi Religious Practice: A Bodily-and-Material Cultures’ Approach. In Aesthetic and Performative Dimensions of Alevi Cultural Heritage, edited by Martin Greve, Raoul Motika, and Ulas Özdemir, 11-33. Baden: Ergon Verlag.
• Dressler, Markus. 2002. Die alevitische Religion. Traditionslinien und Neubestimmungen (Abhandlungen zur Kunde des Morgenlandes LIII,4). Würzburg: Ergon.
• Pfleiderer, Georg. 2002. Gelebte Religion“- Notizen zu einem Theoriephänomen. In: (Ders).: Gelebte Religion als Programmbegriff Systematischer und Praktischer Theologie. Theologischer Verlag Zürich. S. 23-41.
• Cler, Jérôme. 2020. The Life of a Ritual Repertoire and its Aesthetic: Cem Ceremonies in Tekke Köyü, the Village of Abdal Musa. Martin Greve; Raoul Motika; Ulas özdemir. Aesthetic and Performative Dimensions of Alevi Cultural Heritage, Egon-verlag. S.65- 103.
• Esther McIntosh. 2018. Living religion: the fluidity of practice, International Journal of Philosophy and Theology, 79:4, 383-396, DOI: 10.1080/21692327.2017.1394211.
• Gräb, Wilhelm. 2005. Gelebte Religion als Thema der Praktischen Theologie. In: Religion zwischen Rechtfertigung und Kritik ; Christian Danz ; Jörg Dierken ; Michael Murrmann-Kahl (Hrsg.), Frankfurt am Main , Wien [u.a.], S. 153-169.
• Hendrich, Béatrice. 2005. „Erfundene Feste, falsche Rituale? Die Gedenkfeier von Hacibektas“, in: Robert Langer, Raoul Motika, Michael Ursinus (Hg.), Migration und Ritualtransfer: Religiöse Praxis der Aleviten, Jesiden und Nusairier zwischen Vorderem Orient und Westeuropa, Frankfurt am Main u. a. S. 227-246.
• Langer, Robert. 2020. The Aesthetics of Contemporary Alevi Religious Practice: A Bodily-and-Material Cultures’ Approach. In Aesthetic and Performative Dimensions of Alevi Cultural Heritage, edited by Martin Greve, Raoul Motika, and Ulas Özdemir, 11-33. Baden: Ergon Verlag.
• Dressler, Markus. 2002. Die alevitische Religion. Traditionslinien und Neubestimmungen (Abhandlungen zur Kunde des Morgenlandes LIII,4). Würzburg: Ergon.
• Pfleiderer, Georg. 2002. Gelebte Religion“- Notizen zu einem Theoriephänomen. In: (Ders).: Gelebte Religion als Programmbegriff Systematischer und Praktischer Theologie. Theologischer Verlag Zürich. S. 23-41.
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PM7
Last modified: Tu 04.02.2025 11:27
Aims of the lecture
- To explore the concept of lived religion in the context of the Alevi faith and social life.
- To provide a comprehensive perspective on the fundamental beliefs and practices of Alevism.
- To analyse the transfer of Alevi rituals, moral rules and social practices into everyday life.