150050 KU Modern Chinese 2b (M2) (2017S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 03.02.2017 13:34 to Mo 27.02.2017 12:00
- Deregistration possible until Fr 24.03.2017 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Bestätigung der online-Anmeldung: Sie müssen am 1. Abhaltungstermin Ihre Teilnahme am Kurs bestätigen. Dies erfolgt i.d.R. durch persönliche Anwesenheit. Sollten Sie für die 1. Einheit verhindert sein, müssen Sie Ihre Abwesenheit spätestens am Abhaltungstag der 1. Einheit per E-mail an den LV-Leiter entschuldigen, da Sie sonst umgehend vom Kurs abgemeldet werden.
Abmeldung: Eine Abmeldung ist bis zum ... möglich. Die Abmeldung muss im univis-System UND schriftlich per e-mail an wolfgang.zeidl@univie.ac.at erfolgen! Wenn bis zum oben genannten Termin keine Abmeldung erfolgt ist, dann wird die Leistung in diesem Kurs beurteilt.
Für eine positive Beurteilung darf man nicht mehr als 3 Mal den Unterricht versäumen.
Abmeldung: Eine Abmeldung ist bis zum ... möglich. Die Abmeldung muss im univis-System UND schriftlich per e-mail an wolfgang.zeidl@univie.ac.at erfolgen! Wenn bis zum oben genannten Termin keine Abmeldung erfolgt ist, dann wird die Leistung in diesem Kurs beurteilt.
Für eine positive Beurteilung darf man nicht mehr als 3 Mal den Unterricht versäumen.
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
07.03.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
14.03.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
21.03.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
28.03.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
04.04.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
25.04.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
02.05.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
09.05.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
16.05.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
23.05.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
30.05.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
13.06.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
20.06.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Tuesday
27.06.
19:30 - 21:00
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
A) Laufende Mitarbeit: 20%
- Anwesenheit
- Vorbereitung der Lektionstexte (aktive und passive Vokabelbeherrschung)
- Hausübungen zur Verbesserung der Schreibgeläufigkeit (Abschreiben des jeweils letzten Textes jeder Lektion)
- Memorieren der jeweils zuletzt durchgenommenen Lektions-Haupttexte und zusätzlicher Texte;
B) Schriftlicher Wiederholungstest über die Lektions-Haupttexte des 3. Semesters (angekündigt): 10%;
C) Zwischentest: 25% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); Wade-Giles-Umschrift; evtl. zusätzliche Spezialthemen);
D) Endtest: 45% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); evtl. zusätzliche Spezialthemen).
- Anwesenheit
- Vorbereitung der Lektionstexte (aktive und passive Vokabelbeherrschung)
- Hausübungen zur Verbesserung der Schreibgeläufigkeit (Abschreiben des jeweils letzten Textes jeder Lektion)
- Memorieren der jeweils zuletzt durchgenommenen Lektions-Haupttexte und zusätzlicher Texte;
B) Schriftlicher Wiederholungstest über die Lektions-Haupttexte des 3. Semesters (angekündigt): 10%;
C) Zwischentest: 25% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); Wade-Giles-Umschrift; evtl. zusätzliche Spezialthemen);
D) Endtest: 45% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); evtl. zusätzliche Spezialthemen).
Minimum requirements and assessment criteria
Siehe "Art der Leistungskontrolle".
Examination topics
Siehe "Art der Leistungskontrolle".
Reading list
- Lehrbuch: YANG Jizhou et al.: Hanyu jiaocheng di-er ce shang (L. 9-10) und Hanyu jiaocheng di-er ce xia (L. 11-18) (überarbeitete Ausgabe von 2006).
- Schriftliche Ergänzungen durch den Vortragenden (werden auf der Lernplattform zur Verfügung stehen).
- Schriftliche Ergänzungen durch den Vortragenden (werden auf der Lernplattform zur Verfügung stehen).
Group 2
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
01.03.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
08.03.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
15.03.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
22.03.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
29.03.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
05.04.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
26.04.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
03.05.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
10.05.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
17.05.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
24.05.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
31.05.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
07.06.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
14.06.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
21.06.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Wednesday
28.06.
08:15 - 09:45
Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Aims, contents and method of the course
Ziele:Ausbau und Erweiterung der in den ersten drei Semestern erworbenen produktiven wie auch rezeptiven mündlichen und schriftlichen Sprachkompetenz. Dies umfasst - im Rahmen des Lehrstoffs - vor allem:
- Die weitgehend aktive Beherrschung des durchgenommenen Vokabulars und der Grammatik. Der Schwerpunkt liegt hier auf Übersetzungen aus dem Deutschen ins Chinesische.
- Das Verstehen mündlicher Äußerungen.
- Das Lesen und Verstehen von im kaishu-Stil geschriebenen bzw. in einem der gängigen Stile gedruckten Texten (Lang- und Kurzzeichen).
- Eine unmissverständliche Aussprache und Satzintonation.
- Das Schreiben gut identifizierbarer chinesischer vereinfachter Schriftzeichen (= Kurzzeichen) unter Berücksichtigung der wesentlichen Strichmerkmale und der korrekten Strichreihenfolge.
- Die Kenntnis der Radikale, soweit in den durchgenommenen traditionellen und vereinfachten Schriftzeichen bereits vorgekommen.
- Die produktive Beherrschung der offiziellen Umschrift der VR China, Hanyu Pinyin.Inhalte und Methoden:Gründliche Behandlung der Kapitel: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa und Lianxi (inkl. Lesetext) der Lektionen 9-18 des Lehrbuchs.
- Innerhalb des Kapitels Lianxi werden relevante Übungen ausgewählt.
- Der Lesetext am Ende der Lektion wird nach Maßgabe der Zeit entweder im Unterricht besprochen oder muss eigenständig als Hausübung erarbeitet werden.
- Die weitgehend aktive Beherrschung des durchgenommenen Vokabulars und der Grammatik. Der Schwerpunkt liegt hier auf Übersetzungen aus dem Deutschen ins Chinesische.
- Das Verstehen mündlicher Äußerungen.
- Das Lesen und Verstehen von im kaishu-Stil geschriebenen bzw. in einem der gängigen Stile gedruckten Texten (Lang- und Kurzzeichen).
- Eine unmissverständliche Aussprache und Satzintonation.
- Das Schreiben gut identifizierbarer chinesischer vereinfachter Schriftzeichen (= Kurzzeichen) unter Berücksichtigung der wesentlichen Strichmerkmale und der korrekten Strichreihenfolge.
- Die Kenntnis der Radikale, soweit in den durchgenommenen traditionellen und vereinfachten Schriftzeichen bereits vorgekommen.
- Die produktive Beherrschung der offiziellen Umschrift der VR China, Hanyu Pinyin.Inhalte und Methoden:Gründliche Behandlung der Kapitel: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa und Lianxi (inkl. Lesetext) der Lektionen 9-18 des Lehrbuchs.
- Innerhalb des Kapitels Lianxi werden relevante Übungen ausgewählt.
- Der Lesetext am Ende der Lektion wird nach Maßgabe der Zeit entweder im Unterricht besprochen oder muss eigenständig als Hausübung erarbeitet werden.
Assessment and permitted materials
A) Laufende Mitarbeit: 20%
- Anwesenheit
- Vorbereitung der Lektionstexte (aktive und passive Vokabelbeherrschung)
- Hausübungen zur Verbesserung der Schreibgeläufigkeit (Abschreiben des jeweils letzten Textes jeder Lektion)
- Memorieren der jeweils zuletzt durchgenommenen Lektions-Haupttexte und zusätzlicher Texte;
B) Schriftlicher Wiederholungstest über die Lektions-Haupttexte des 3. Semesters (angekündigt): 10%;
C) Zwischentest: 25% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); Wade-Giles-Umschrift; evtl. zusätzliche Spezialthemen);
D) Endtest: 45% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); evtl. zusätzliche Spezialthemen).
- Anwesenheit
- Vorbereitung der Lektionstexte (aktive und passive Vokabelbeherrschung)
- Hausübungen zur Verbesserung der Schreibgeläufigkeit (Abschreiben des jeweils letzten Textes jeder Lektion)
- Memorieren der jeweils zuletzt durchgenommenen Lektions-Haupttexte und zusätzlicher Texte;
B) Schriftlicher Wiederholungstest über die Lektions-Haupttexte des 3. Semesters (angekündigt): 10%;
C) Zwischentest: 25% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); Wade-Giles-Umschrift; evtl. zusätzliche Spezialthemen);
D) Endtest: 45% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); evtl. zusätzliche Spezialthemen).
Minimum requirements and assessment criteria
Siehe "Art der Leistungskontrolle"
Examination topics
Siehe "Art der Leistungskontrolle"
Reading list
YANG Jizhou et al.: Hanyu jiaocheng di-er ce shang + xia (überarbeitete Ausgabe von 2006);
Schriftliche Ergänzungen durch den Vortragenden (stehen auf der Lernplattform Moodle zur Verfügung).
Schriftliche Ergänzungen durch den Vortragenden (stehen auf der Lernplattform Moodle zur Verfügung).
Group 3
You have to confirm your registration by attending the first class. If you are unable to attend the first class you have to confirm your registration per e-mail not later than the date of the first class, otherwise you will be removed from the list.
You can de-register until March 24, 2017 (at univis AND per e-mail to christina.bazant-kimmel@univie.ac.at). If you have not de-registered by March 24 you will receive a mark.
To pass the course you may not miss more than 3 classes.
You can de-register until March 24, 2017 (at univis AND per e-mail to christina.bazant-kimmel@univie.ac.at). If you have not de-registered by March 24 you will receive a mark.
To pass the course you may not miss more than 3 classes.
max. 17 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Friday
03.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
10.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
17.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
24.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
31.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
07.04.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
28.04.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
05.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
12.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
19.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
26.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
02.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
09.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
16.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
23.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Friday
30.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Aims, contents and method of the course
Learning outcomes:
Consolidation and enlargement of the Modern Chinese language competence (productive and receptive, written and oral) acquired in the first to third semesters.
This comprises:
1. Productive and receptive knowledge of vocabulary and grammar structures. The emphasis is on translation of German into Chinese. You will also acquire a certain meta-knowledge of the Chinese language which enables you to analyze grammatical phenomena theoretically and contrastively.
2. Reading out and translation into German (or English) of texts written in simplified and traditional characters.
3. Correct writing of simplified characters.
4. Knowledge of Chinese radicals (traditional list of Kangxi-Radicals).
5. Productive knowledge of Hanyu Pinyin, the official romanization system of the PRC.
6. Receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles (older system) and Zhuyin Fuhao (used in Taiwan).
7. Theoretical knowledge of relevant structures and the ability to produce the relevant terminology in Chinese.
Contents:
Thorough discussion of the following sections in each chapter: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa, and Lianxi (incl. Reading text). Within the section Lianxi we will select relevant exercises. Relevant chapters (subject to changes): Chapter 9 to 20 (Chapt. 19 and 20: only section Yufa). A preliminary list of planned chapters will be provided on Moodle.
Receptive knowledge of traditional characters.
Receptive knowledge of the two phonetic transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
Traditional Radicals.
Additional vocabulary: specialized terminology concerning grammar.
Method:
Detailed analysis of the grammar and vocabulary used in the texts. Special emphasis is on contrastive language analysis (e.g. explanations and examples of the use of vocabulary and phrases).
Translation exercises.
Classroom work; pair work (closed pairs and open pairs); group work.
Consolidation and enlargement of the Modern Chinese language competence (productive and receptive, written and oral) acquired in the first to third semesters.
This comprises:
1. Productive and receptive knowledge of vocabulary and grammar structures. The emphasis is on translation of German into Chinese. You will also acquire a certain meta-knowledge of the Chinese language which enables you to analyze grammatical phenomena theoretically and contrastively.
2. Reading out and translation into German (or English) of texts written in simplified and traditional characters.
3. Correct writing of simplified characters.
4. Knowledge of Chinese radicals (traditional list of Kangxi-Radicals).
5. Productive knowledge of Hanyu Pinyin, the official romanization system of the PRC.
6. Receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles (older system) and Zhuyin Fuhao (used in Taiwan).
7. Theoretical knowledge of relevant structures and the ability to produce the relevant terminology in Chinese.
Contents:
Thorough discussion of the following sections in each chapter: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa, and Lianxi (incl. Reading text). Within the section Lianxi we will select relevant exercises. Relevant chapters (subject to changes): Chapter 9 to 20 (Chapt. 19 and 20: only section Yufa). A preliminary list of planned chapters will be provided on Moodle.
Receptive knowledge of traditional characters.
Receptive knowledge of the two phonetic transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
Traditional Radicals.
Additional vocabulary: specialized terminology concerning grammar.
Method:
Detailed analysis of the grammar and vocabulary used in the texts. Special emphasis is on contrastive language analysis (e.g. explanations and examples of the use of vocabulary and phrases).
Translation exercises.
Classroom work; pair work (closed pairs and open pairs); group work.
Assessment and permitted materials
A) Participation and homework: 20%
- 3 written quizzes: vocabulary knowledge and character knowledge (for details see material provided on Moodle).
- Being able to read texts in the textbook.
- Participation in activities provided on Moodle (e.g. discussion forum, Wiki, etc).
B) Mid-term Test: 30%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures).
C) Final Exam: 50%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures); 4) Knowledge of traditional radicals.
!!!All parts of the Mid-term Test and Final Exam must be completed with more than 0%, otherwise the whole test is marked as "unsatisfactory"!!!
D) Quiz on the receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
A detailed explanation of the grading criteria as well as examples of the exam-formats will be provided on Moodle.
- 3 written quizzes: vocabulary knowledge and character knowledge (for details see material provided on Moodle).
- Being able to read texts in the textbook.
- Participation in activities provided on Moodle (e.g. discussion forum, Wiki, etc).
B) Mid-term Test: 30%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures).
C) Final Exam: 50%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures); 4) Knowledge of traditional radicals.
!!!All parts of the Mid-term Test and Final Exam must be completed with more than 0%, otherwise the whole test is marked as "unsatisfactory"!!!
D) Quiz on the receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
A detailed explanation of the grading criteria as well as examples of the exam-formats will be provided on Moodle.
Minimum requirements and assessment criteria
100% – ≤90%: Excellent (1)
89% – ≤80%: Good (2)
79% – ≤70%: Satisfactory (3)
69% – ≤60%: Sufficient (4)
59% – 0%: Insufficient (5)
89% – ≤80%: Good (2)
79% – ≤70%: Satisfactory (3)
69% – ≤60%: Sufficient (4)
59% – 0%: Insufficient (5)
Examination topics
All material covered in the class-sessions or as homework and all exercises and material provided on Moodle.
Reading list
Textbook: YANG Jizhou et al.: Hanyu jiaocheng di-er ce shang und Hanyu jiaocheng di-er ce xia (new edition of 2006).
Additional material will be provided on Moodle.
Recommended grammars of Modern Chinese:
Charles N. Li and Sandra A Thompson: Mandarin Chinese. A Functional Reference Grammar. University of California Press 1989. (2.5.1-15)
Hung-nin Samuel Cheung: A Practical Chinese Grammar. Hong Kong, The Chinese University Press 1994.
Additional material will be provided on Moodle.
Recommended grammars of Modern Chinese:
Charles N. Li and Sandra A Thompson: Mandarin Chinese. A Functional Reference Grammar. University of California Press 1989. (2.5.1-15)
Hung-nin Samuel Cheung: A Practical Chinese Grammar. Hong Kong, The Chinese University Press 1994.
Association in the course directory
S 232
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35
- Die weitgehend aktive Beherrschung des durchgenommenen Vokabulars und der Grammatik. Der Schwerpunkt liegt hier auf Übersetzungen aus dem Deutschen ins Chinesische.
- Das Verstehen mündlicher Äußerungen.
- Das Lesen und Verstehen von im kaishu-Stil geschriebenen bzw. in einem der gängigen Stile gedruckten Texten (Lang- und Kurzzeichen).
- Eine unmissverständliche Aussprache und Satzintonation.
- Das Schreiben gut identifizierbarer chinesischer vereinfachter Schriftzeichen (= Kurzzeichen) unter Berücksichtigung der wesentlichen Strichmerkmale und der korrekten Strichreihenfolge.
- Die Kenntnis der Radikale, soweit in den durchgenommenen traditionellen und vereinfachten Schriftzeichen bereits vorgekommen.
- Die produktive Beherrschung der offiziellen Umschrift der VR China, Hanyu Pinyin.Inhalte und Methoden:Gründliche Behandlung der Kapitel: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa und Lianxi (inkl. Lesetext) der Lektionen 9-18 des Lehrbuchs.
- Innerhalb des Kapitels Lianxi werden relevante Übungen ausgewählt.
- Der Lesetext am Ende der Lektion wird nach Maßgabe der Zeit entweder im Unterricht besprochen oder muss eigenständig als Hausübung erarbeitet werden.