Universität Wien

150110 PS Ideological foundations of reform politics: theoretical and practical approaches (M2) (2021S)

6.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 15 - Ostasienwissenschaften
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

11.03., 18.03., 25.03., 15.04., 22.04. - jeweils 8.30-10.00 Uhr;
+ Präsentationen/Workshop (Freitag- /Samstagtermin Ende Mai/Anfang Juni nach Vereinbarung);
Die Teilnahme an der ersten LV-Einheit am 11.03.21 ist verpflichtend .

  • Thursday 04.03. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 11.03. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 18.03. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 25.03. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 15.04. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 22.04. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 29.04. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 06.05. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 20.05. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 27.05. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 10.06. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 17.06. 08:00 - 10:00 Digital
  • Thursday 24.06. 08:00 - 10:00 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Während ideologische Fragen in einer frühen Phase der Reformperiode in der chinesischen Öffentlichkeit und auch in der wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit China in den Hintergrund zu rücken schienen, werden sie seit Beginn des 21. Jahrhunderts wieder vermehrt als Faktor des politischen Diskurses und der sich darauf für Gesellschaft, Wirtschaft und Kultur in der VR China wahrgenommen. Während sich Aussagen zur Ideologiearbeit der KPCh häufig auf deren zentrale Begriffe und Motivationen beziehen, will sich die Lehrveranstaltung insbesondere mit ihren institutionellen Rahmenbedingungen und den von/in ihnen generierten Inhalten beschäftigen.
Anhand von Sekundärliteratur und ausgewählten Primärliteratur-Texten sollen einzelne Institutionen, die in die Entwicklung und/oder Verbreitung ideologischer Grundlagen involviert sind, sicht- und nachvollziehbar gemacht werden.

Assessment and permitted materials

• Stundenvorbereitung, Diskussion (20%),
• Präsentation (PPT) (30%),
• Proseminararbeit (50%) (Abgabe bis spätestens 30.08.21).

Minimum requirements and assessment criteria

Achtung: Voraussetzung für eine positive Bewertung der Semesterleistung ist die regelmäßige (nicht mehr als 1 versäumte LV-Einheit) und aktive Teilnahme, sowie die positive Benotung aller Teilleistungen.

Examination topics

Reading list

Brodsgaard, Kjeld (ed.) (2017), Critical Readings on the Communist Party of China. Leiden: Brill.
Brodsgaard, Kjeld/Chen, Gang (2018), The Chinese Communist Party since 1949: organization, ideology and prospect for change. In: Governance and Public Policy in China 3.1-2, 1-60.
Brady, Anne-Marie (2017/2006), Guiding Hand: the role of the CCP Central Propaganda Department in the current era. In: Brodsgaard 2017, 752-772.
Brodsgaard, Kjeld/Chen, Gang (2018), The Chinese Communist Party since 1949: organization, ideology and prospect for change. In: Governance and Public Policy in China 3.1-2, 1-60.
Brown, Kerry (2017/2012), The Communist Party of China and Ideology. In: Brodsgaard 2017, 797-815
Holbig, Heike (2017/2009), The Remaking of the CCP’s Ideology: determinants, progress, and limits under Hu Jintao. In: Brodsgaard 2017, 773-796.
Wibowo, Ignatius/Lye, Liang Fook (2017/2006) China’s Central Party School: a unique institution adapting to changes. In: Brodsgaard 2017, 581-603.
Xin, Xin (2020), Soft Power to Whom? A critical analysis of the publicity film “CPC (Communist Party of China) is With You Along the Way” in relation to China’s soft power project. In: tripleC 18(1), 286-303
Yi, Guolin (2013), The “Propaganda State” and Sino-American Rapprochement: preparing the Chinese public for Nixon’s visit. In: Journal of American-East Asian Relations 20(1), 5-28.

Association in the course directory

PR 410

Last modified: Fr 12.05.2023 00:17