150112 SE Of civilizations, values and dispositions: ideological narratives of the reform era (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 08.02.2021 10:00 to We 24.02.2021 10:00
- Deregistration possible until Fr 26.03.2021 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
1. LV-Einheit: 08.03. (Teilnahme verpflichtend);
08.03., 15.03., 22.03., 12.04., 19.04., 26.04., 03.05., 10.05., 17.05., 31.05 - jeweils 12.00-13.30;
+ Workshop/Präsentationen (Freitag-/Samstagtermin Ende Mai/Anfang Juni, n.V.)
- Monday 01.03. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 08.03. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 15.03. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 22.03. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 12.04. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 19.04. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 26.04. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 03.05. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 10.05. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 17.05. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 31.05. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 07.06. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 14.06. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 21.06. 12:00 - 14:00 Digital
- Monday 28.06. 12:00 - 14:00 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Ausgehend von Überlegungen zu Zielsetzungen und Funktionsweisen von Ideologie im chinesischen Kontext, sollen Erzählungen, die zur Operationalisierung von Ideen und zur Legitimierung von Handlungen herangezogen wurden, anhand von Sekundärliteratur identifiziert und in Primärquellen der politischen Kommunikation nachvollzogen werden. Die von den Studierenden untersuchten Narrative und ihre textuelle (im weiteren Sinn) Umsetzung, die in den Medien (Film/Fernsehen/Zeitung/Internet), oder auch anderen Outlets des politischen-, kulturellen- und des Bildungsbereichs, stattfinden kann, werden in einem kleinen Workshop am Ende des Semesters präsentiert und diskutiert.
Assessment and permitted materials
o Peer Review und Diskussion (25%)
o Präsentation (25%)
o Seminararbeit (bis 30.08.21) (50%)
o Präsentation (25%)
o Seminararbeit (bis 30.08.21) (50%)
Minimum requirements and assessment criteria
Die positive Benotung der Semesterleistung setzt die aktive und regelmäßige Teilnahme (nicht mehr als 2 versäumte reguläre LV-Einheiten, Teilnahme am abschließenden Workshop), sowie die positive Bewertung aller Teilleistungen (s.o.) voraus.
Examination topics
Die Themen der Seminararbeiten/Präsentationen werden mit Unterstützung der LV-Leitung von den SeminarteilnehmerInnen erarbeitet.
Reading list
Bakken, Børge (2017), Norms, Values, and Cynical Games with Party Ideology. In: Brodsgaard 2017, 816-848
Brady, Anne-Marie (2017/2006), Guiding Hand: the role of the CCP Central Propaganda Department in the current era. In: Brodsgaard 2017, 752-772.
Brodsgaard, Kjeld/Chen, Gang (2018), The Chinese Communist Party since 1949: organization, ideology and prospect for change. In: Governance and Public Policy in China 3.1-2, 1-60.
Brodsgaard, Kjeld (ed.) (2017), Critical Readings on the Communist Party of China. Leiden: Brill.
Brown, Kerry (2012), The Communist Party of China and Ideology. In: Brodsgaard 2017,
Dynon, Nicholas (2008), “Four Civilizations” and the Evolution of Post-Mao Chinese Socialist Ideology. In: China Journal 60 (July 2008)), 83-109.
Holbig, Heike (2017/2009), The Remaking of the CCP’s Ideology: determinants, progress, and limits under Hu Jintao. In: Brodsgaard 2017, 773-796.
Kramer, Stefan (2004), Vom Eigenen und Fremden: Fernsehen und kulturelles Selbstverständnis in der Volksrepublik China. Bielefeld: transcript Verlag
Link, Perry (1993), China’s “Core Problem”. In: Tu, Wei-ming (ed), China in Transformation. Cambridge, Mass./London: Harvard University Press, 189-205.
Müller, Gotelind (2013), Documentary, World History, and National Power in the PRC: global rise in Chinese eyes. Abingdon/New York: Routledge.
Spira, Ivo (2015), A Conceptual History of Chinese -isms: the modernization of ideological discourse, 1895-1925. Boston: Brill.
Zhong, Xueping (2010), Mainstream Culture Refocused: Television Drama, Society and the Production of Meaning in Reform China. Honolulu: University of Hawaii Press.
Zhu, Ying (2008), Television in Post-Reform China: serial dramas, Confucian leadership and the global television market. Abingdon: Routledge.
Brady, Anne-Marie (2017/2006), Guiding Hand: the role of the CCP Central Propaganda Department in the current era. In: Brodsgaard 2017, 752-772.
Brodsgaard, Kjeld/Chen, Gang (2018), The Chinese Communist Party since 1949: organization, ideology and prospect for change. In: Governance and Public Policy in China 3.1-2, 1-60.
Brodsgaard, Kjeld (ed.) (2017), Critical Readings on the Communist Party of China. Leiden: Brill.
Brown, Kerry (2012), The Communist Party of China and Ideology. In: Brodsgaard 2017,
Dynon, Nicholas (2008), “Four Civilizations” and the Evolution of Post-Mao Chinese Socialist Ideology. In: China Journal 60 (July 2008)), 83-109.
Holbig, Heike (2017/2009), The Remaking of the CCP’s Ideology: determinants, progress, and limits under Hu Jintao. In: Brodsgaard 2017, 773-796.
Kramer, Stefan (2004), Vom Eigenen und Fremden: Fernsehen und kulturelles Selbstverständnis in der Volksrepublik China. Bielefeld: transcript Verlag
Link, Perry (1993), China’s “Core Problem”. In: Tu, Wei-ming (ed), China in Transformation. Cambridge, Mass./London: Harvard University Press, 189-205.
Müller, Gotelind (2013), Documentary, World History, and National Power in the PRC: global rise in Chinese eyes. Abingdon/New York: Routledge.
Spira, Ivo (2015), A Conceptual History of Chinese -isms: the modernization of ideological discourse, 1895-1925. Boston: Brill.
Zhong, Xueping (2010), Mainstream Culture Refocused: Television Drama, Society and the Production of Meaning in Reform China. Honolulu: University of Hawaii Press.
Zhu, Ying (2008), Television in Post-Reform China: serial dramas, Confucian leadership and the global television market. Abingdon: Routledge.
Association in the course directory
GG/LK/PR 423
Last modified: Fr 12.05.2023 00:17