150113 UE "China Voices" on PRC-EU relations (2024W)
a qualitative content analysis
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 13.09.2024 10:00 to Th 26.09.2024 10:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2024 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Teilnahme an der 1. LV-Einheit am 08.10. ist verpflichtend (Fernbleiben nur bei vorheriger Verständigung der LV-Leiterin per e-mail entschuldigt).
- Tuesday 08.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 15.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 22.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 29.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 05.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- N Tuesday 12.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 19.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 26.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 03.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 10.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 17.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 07.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 14.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 21.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Tuesday 28.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
o Stundenvorbereitung und Diskussion (20%)
o Präsentationen (30%)
o Übungsarbeit (Ergebnisbericht) (bis 20.02.2025) (50%)
Achtung: Kein Einsatz von KI zulässig; zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die LV-Leitung eine mündliche Reflexion der abgegebenen Übungsarbeit (notenrelevantes Gespräch) vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.
Achtung: Die positive Benotung der Semesterleistung setzt eine positive Bewertung aller Teilleistungen voraus.
o Präsentationen (30%)
o Übungsarbeit (Ergebnisbericht) (bis 20.02.2025) (50%)
Achtung: Kein Einsatz von KI zulässig; zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die LV-Leitung eine mündliche Reflexion der abgegebenen Übungsarbeit (notenrelevantes Gespräch) vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.
Achtung: Die positive Benotung der Semesterleistung setzt eine positive Bewertung aller Teilleistungen voraus.
Minimum requirements and assessment criteria
Die positive Benotung der Semesterleistung setzt eine positive Bewertung aller Teilleistungen voraus.Bei mehr als 3 versäumten LV-Einheiten ist kein positiver Abschluss der LV möglich.
Examination topics
Literatur Stundenvorbereitung und gemäß individueller Aufgabenstellung;
Reading list
China Media Project CMP (2021): Telling China’s Story Well 讲好中国故事. The CMP Dictionary. https://chinamediaproject.org/the_ccp_dictionary/telling-chinas-story-well/ [05.07.2023]
Edney, Kingsley (2014), The Globalization of Chinese Propaganda: international power and domestic political cohesion. New York: Palgrave Macmillan.
Hearns-Branaman, Jesse Owen (2015), The Political Economy of News in China: manufacturing harmony. Lanham u.a.: Lexington Books.
Kuckartz, Udo / Rädiker, Stefan (2022), Qualitative Inhaltsanalse: Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Weinheim: Beltz Juventa.
Mayring, Philipp (2022), Qualitative Inhaltsanalyse. Weinheim: Verlagsgruppe Beltz-Weinheim Basel. / Mayring, Philipp (2010), Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Weinheim: Beltz.
Shambaugh, David (2008) China-Europe relations: perceptions, policies and prospects. London: Routledge.
Xin, Xin (2020), Soft Power to Whom? A critical analysis of the publicity film “CPC (Communist Party of China) is With You Along the Way” in relation to China’s soft power project. In: tripleC 18(1), 286-303.
Xu Shanna 徐珊娜 (2020) Jiaqiang yizi shezhi jianghao Zhongguo gushi 加强议题设置讲好中国故事. Renmin Wang 人民网 http://theory.people.com.cn/n1/2020/0721/c40531-31791926.html [05.07.2023]
Yang, Suzanne Xiao (2017), Soft Power and the Strategic Context for China’s ‘Media going global’ policy. In: Thussu, Daya / de Burgh, Hugo / Shi, Anbin (eds.), China’s Media Go Global. London: Routledge.
Zhang, Li (2016) ‘Reflexive Expectations’ in EU-China Relations: a media analysis approach. In: Journal of common market studies 54(2), 463-479.
Zhang, Li (2022) Bridging the Communication Gap in EU-China Relations: policy, media and public opinion. In: Asia Europe Journal 20(3), 219-227.
Zhao, Xin / Xiang, Yu (2019), Does China’s outward focused journalism engage a constructive approach? A qualitative content analysis of Xinhua News Agency’s English news. In: Asian Journal of Communication 29(4), 346-362.
Zhu, Yanling (2022), China’s ‘new cultural diplomacy’ in international broadcasting: branding the nation through CGTN Documentary. International Journal of Cultural Policy, 28(6), 671-683
Edney, Kingsley (2014), The Globalization of Chinese Propaganda: international power and domestic political cohesion. New York: Palgrave Macmillan.
Hearns-Branaman, Jesse Owen (2015), The Political Economy of News in China: manufacturing harmony. Lanham u.a.: Lexington Books.
Kuckartz, Udo / Rädiker, Stefan (2022), Qualitative Inhaltsanalse: Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Weinheim: Beltz Juventa.
Mayring, Philipp (2022), Qualitative Inhaltsanalyse. Weinheim: Verlagsgruppe Beltz-Weinheim Basel. / Mayring, Philipp (2010), Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Weinheim: Beltz.
Shambaugh, David (2008) China-Europe relations: perceptions, policies and prospects. London: Routledge.
Xin, Xin (2020), Soft Power to Whom? A critical analysis of the publicity film “CPC (Communist Party of China) is With You Along the Way” in relation to China’s soft power project. In: tripleC 18(1), 286-303.
Xu Shanna 徐珊娜 (2020) Jiaqiang yizi shezhi jianghao Zhongguo gushi 加强议题设置讲好中国故事. Renmin Wang 人民网 http://theory.people.com.cn/n1/2020/0721/c40531-31791926.html [05.07.2023]
Yang, Suzanne Xiao (2017), Soft Power and the Strategic Context for China’s ‘Media going global’ policy. In: Thussu, Daya / de Burgh, Hugo / Shi, Anbin (eds.), China’s Media Go Global. London: Routledge.
Zhang, Li (2016) ‘Reflexive Expectations’ in EU-China Relations: a media analysis approach. In: Journal of common market studies 54(2), 463-479.
Zhang, Li (2022) Bridging the Communication Gap in EU-China Relations: policy, media and public opinion. In: Asia Europe Journal 20(3), 219-227.
Zhao, Xin / Xiang, Yu (2019), Does China’s outward focused journalism engage a constructive approach? A qualitative content analysis of Xinhua News Agency’s English news. In: Asian Journal of Communication 29(4), 346-362.
Zhu, Yanling (2022), China’s ‘new cultural diplomacy’ in international broadcasting: branding the nation through CGTN Documentary. International Journal of Cultural Policy, 28(6), 671-683
Association in the course directory
UE GG/PR
Last modified: Su 29.09.2024 16:46
Das Beispiel, an dem die Möglichkeiten und Herausforderungen dieser methodischen Herangehensweise aufgezeigt werden sollen, ist die Darstellung der chinesisch-europäischen Beziehungen auf der Unterseite „Voices of China“ des englischsprachigen Internetauftritts des Staatsrats der VRC.
Nach einem gemeinsamen Erarbeiten der methodischen Grundlagen, grundlegender Kenntnisse zum Anwendungsbereich Medien und Außenpolitik, sowie der Beziehungen der VRC zur EU erarbeiten die Studierenden mithilfe der Sekundärliteratur ein Kategoriensystem, mit dessen Hilfe dann im Rahmen einer strukturierenden Analyse nach Mayring die Berichterstattung zu VRC-EU-Beziehungen auf „Voices of China“ untersucht wird.