Universität Wien

150140 KU Modern Chinese 2a (2014W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 15 - Ostasienwissenschaften
Continuous assessment of course work

Summary

1 Zeidl , Moodle
2 Bazant-Kimmel , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 35 participants
Language: German, Chinese
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 01.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 08.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 15.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 22.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 29.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 05.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 12.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 19.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 26.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 03.12. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 10.12. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 17.12. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 07.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 14.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 21.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03
  • Wednesday 28.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal C2 UniCampus Hof 2 2G-K1-03

Aims, contents and method of the course

Gründliche Behandlung der Kapitel: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa und Lianxi (inkl. Lesetext).
- Innerhalb des Kapitels Lianxi werden relevante Übungen ausgewählt.
- Der Lesetext am Ende der Lektion wird nach Maßgabe der Zeit entweder im Unterricht besprochen oder muss eigenständig als Hausübung erarbeitet werden.

Assessment and permitted materials

A) Laufende Mitarbeit: 20%
- Anwesenheit
- Vorbereitung der Lektionstexte (aktive und passive Vokabelbeherrschung)
- Hausübungen
- Memorieren der jeweils zuletzt durchgenommenen Lektions-Haupttexte und zusätzlicher Texte;
B) Schriftliche Wiederholungstests über die Lektions-Haupttexte des 1. Studienjahres (angekündigt): 10%;
C) Zwischentest: 25% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); Wade-Giles-Umschrift; evtl. zusätzliche Spezialthemen);
D) Endtest: 45% (Satz-Übersetzungen Dt.-Chin.; Vokabeln passiv; Kurzzeichen aktiv und passiv, Langzeichen passiv; Radikale (v.a. passiv); evtl. zusätzliche Spezialthemen).

WICHTIGER HINWEIS: FÜR DEN ZWISCHEN- UND DEN ENDTEST WIRD ES JEWEILS NUR ZWEI TERMINE GEBEN, DAVON EINEN ZUR REGULÄREN KURSZEIT ODER HÖCHSTENS 15 MIN. DAVOR.

Minimum requirements and assessment criteria

Ausbau und Erweiterung der im ersten Studienjahr erworbenen produktiven wie auch rezeptiven mündlichen und schriftlichen Sprachkompetenz. Dies umfasst - im Rahmen des Lehrstoffs - vor allem:
- Die weitgehend aktive Beherrschung des durchgenommenen Vokabulars und der Grammatik. Der Schwerpunkt liegt hier auf Übersetzungen aus dem Deutschen ins Chinesische.
- Das Verstehen mündlicher Äußerungen.
- Das Lesen und Verstehen von im kaishu-Stil geschriebenen bzw. in einem der gängigen Stile gedruckten Texten (Lang- und Kurzzeichen).
- Eine unmissverständliche Aussprache und Satzintonation.
- Das Schreiben gut identifizierbarer chinesischer vereinfachter Schriftzeichen (= Kurzzeichen) unter Berücksichtigung der wesentlichen Strichmerkmale und der korrekten Strichreihenfolge.
- Die Kenntnis der Radikale, soweit in den durchgenommenen traditionellen und vereinfachten Schriftzeichen bereits vorgekommen.
- Die produktive Beherrschung der offiziellen Umschrift der VR China, Hanyu Pinyin, sowie die rezeptive Beherrschung der Umschrift Wade-Giles (in älterer westlichsprachiger Literatur gebräuchlich) und im Rahmen einer Hausübung der in Taiwan verwendeten Umschrift Zhuyin Fuhao.

Examination topics

Detaillierte Analyse der Grammatik und Lexik in den Lehrbuchtexten unter besonderer Berücksichtigung der kontrastiven Sprachbetrachtung.
Erklärungen und Beispiele zu Vokabeln und Phrasen in den Lektionstexten, fallweise zeichenetymologische Erläuterungen.
Übersetzungsübungen.

Reading list

YANG Jizhou et al.: Hanyu jiaocheng di-yi ce xia und Hanyu jiaocheng di-er ce shang (überarbeitete Ausgabe von 2006);
Schriftliche Ergänzungen durch den Vortragenden (stehen auf der Lernplattform Moodle zur Verfügung).

Link zu den Materialien (falls kein Moodle-Zugang möglich):
http://www.univie.ac.at/Sinologie/teaching/2012w/ueS221_ModChin2aGr2.htm

Group 2

You have to confirm your registration by attending the first class. If you are unable to attend the first class you have to confirm your registration per e-mail not later than the date of the first class, otherwise you will be removed from the list.
You can de-register until October 24, 2014 (at univis AND per e-mail to christina.bazant-kimmel@univie.ac.at). If you have not de-registered by October 24 you will receive a mark.

max. 35 participants
Language: German, Chinese
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 03.10. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 10.10. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 17.10. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 24.10. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 31.10. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 07.11. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 14.11. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 21.11. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 28.11. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 05.12. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 12.12. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 09.01. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 16.01. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 23.01. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
  • Friday 30.01. 08:10 - 09:40 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10

Aims, contents and method of the course

Thorough discussion of the following sections in each chapter: Kewen, Shengci, Zhushi, Yufa, and Lianxi (incl. Reading text). Within the section Lianxi we will select relevant exercises. Relevant chapters (subject to changes): Chapter 29, 30 (Hanyu jiaocheng di-yi ce xia) and Chapter 1 to 8 (Hanyu jiaocheng di-er ce shang).
A preliminary list of planned chapters will be provided on Moodle.
Receptive knowledge of traditional characters.
Receptive knowledge of the two phonetic transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
Traditional Radicals.

Assessment and permitted materials

A) Final Exam: 50%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures); 4) Knowledge of traditional radicals.
B) Mid-term Test: 30%
1) Translation from German into Chinese; 2) Translation from Chinese into German; 3) Theoretical knowledge of Chinese grammar and vocabulary (e.g. Chinese technical terms for grammar structures).!!!All parts of the Mid-term Test and Final Exam must be completed with more than 0%, otherwise the whole test is marked as "unsatisfactory"!!!
C) Participation and homework: 20%
- 3 written quizzes: vocabulary knowledge and character knowledge (for details see material provided on moodle).
- Being able to read texts in the textbook.
- Participation in activities provided on Moodle (e.g. discussion forum, Wiki, etc).
D) Quiz on the receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles and Zhuyin Fuhao ("BoPoMoFo").
A detailed explanation of the grading criteria as well as examples of the exam-formats will be provided on Moodle.

Minimum requirements and assessment criteria

Consolidation and enlargement of the Modern Chinese language competence (productive and receptive, written and oral) acquired in the first two semesters.
This comprises:
1. Productive and receptive knowledge of vocabulary and grammar structures. The emphasis is on translation of German into Chinese. You will also acquire a certain meta-knowledge of the Chinese language which enables you to analyze grammatical phenomena theoretically and contrastively.
2. Reading of texts written in simplified or traditional characters.
3. Correct pronunciation and intonation.
4. Correct writing of simplified characters.
5. Knowledge of Chinese radicals (traditional list of Kangxi-Radicals).
6. Productive knowledge of Hanyu Pinyin, the official romanization system of the PRC, and receptive knowledge of the transcriptions Wade-Giles (older system) and Zhuyin Fuhao (used in Taiwan).
7. Theoretical knowledge of relevant structures and the ability to produce the relevant terminology in Chinese.

Examination topics

Detailed analysis of the grammar and vocabulary used in the texts. Special emphasis is on contrastive language analysis (e.g. explanations and examples of the use of vocabulary and phrases).
Translation exercises.
Classroom work; pair work (closed pairs and open pairs); group work.

Reading list

- Textbook: YANG Jizhou et al.: Hanyu jiaocheng di-yi ce xia (L29-30) und Hanyu jiaocheng di-er ce shang (L1-8) (revised edition 2006).
- Additional material and handouts (provided on Moodle)
- Recommended grammars of Modern Chinese:
Charles N. Li and Sandra A Thompson: Mandarin Chinese. A Functional Reference Grammar. University of California Press 1989. (2.5.1-15)
Hung-nin Samuel Cheung: A Practical Chinese Grammar. Hong Kong, The Chinese University Press 1994.

Association in the course directory

S 221

Last modified: Mo 07.09.2020 15:35