Universität Wien

160004 VO Survey in Systematic Musicology (2024W)

STEOP

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Diese Lehrveranstaltung wird von einem Tutorium begleitet.
Donnerstag, 09:45-11:15 (1. Termin: 10.10.)
Ort: Seminarraum 1 Musikwissenschaft
Tutor: Gabriel Feller

  • Monday 07.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 14.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 21.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 04.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 11.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 18.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
  • Monday 25.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02

Information

Aims, contents and method of the course

Content and aim of the orientation course is to provide participants with a basic overview of the subject area of systematic musicology. The course will focus on the following main topics:

- 1. Fundamentals of Acoustics
- 2. Acoustics of musical instruments
- 3. Sound analysis
- 4. Tuning and temperaments
- 5. Room acoustics
- 6. Hearing physiology and psychoacoustics
- 7. Music psychology

Assessment and permitted materials

BA Musicology students: STEOP module examination (written)
EC students: written examination

Minimum requirements and assessment criteria

Knowledge of the chapters marked in red in the ‘Vademecum zur Vorlesung’ or the material covered in the lecture in ‘StEOP-Wissen Kompakt’

Examination topics

Knowledge of the chapters marked in red in the ‘Vademecum zur Vorlesung’ or the material covered in the lecture in ‘StEOP-Wissen Kompakt’

Reading list

Einführung in die Systematische Musikwissensschaft: Vademecum zur Vorlesung (bzw. StEOP-Wissen kompakt) sowie zur Vertiefung:

Bruhn, H., Kopiez, R. & Lehmann, A.C.: Musikpsychologie. Das neue Handbuch. Reinbek: Rowohlt 2008. (A-17962) - Hall, Donald: Musikalische Akustik. Schott, Mainz 1997. (B-15506, Hauptbibliothek: I-1484562 (neue Auflage 2008)) - Hellbrück, Jürgen; Ellermeier, Wolfgang: Hören - Physiologie, Psychologie und Pathologie. Hogrefe, Göttingen 2004. (B-18944) - Meyer, Jürgen: Akustik und musikalische Aufführungspraxis: Leitfaden für Akustiker, Tonmeister, Musiker, Instrumentenbauer und Architekten. Bochinsky, Frankfurt 2004. (C-9081/24) - Reuter, C. & Auhagen W.: Musikalische Akustik (Kompendium 16). Laaber: Laaber 2014. ( B-18151/16) - Winkler, Klaus: Die Physik der Musikinstrumente. Spektrum der Wissenschaft, Heidelberg 1992. (Hauptbibliothek: II-1266092).

Bei größerem Interesse:

Bregman: Auditory Scene Analysis. MIT Press, Cambridge, 1990. - Donhauser, Peter: Elektrische Klangmaschinen. Die Pionierzeit in Deutschland und Österreich. Böhlau, Wien 2007. - Fasold, Wolfgang; Veres, Eva: Schallschutz und Raumakustik in der Praxis. Huss Medien, Berlin 2003. - Fastl, Hugo, Zwicker, Eberhard: Psychoacoustics Facts and Models, Springer, Berlin 2006. - Furrer, Willi: Raum- und Bauakustik für Architekten. Birkhäuser, Basel, Stuttgart, 1956. - Gelfand, Stanley A.: Hearing - An Introduction into psychological and physiological Acoustics. Dekker, New York 2004. - Helmholtz, Hermann von (1896): Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik, 6. Auflage, Vieweg & Sohn, Braunschweig. - Roederer, Juan G.: Physikalische und psychoakustische Grundlagen der Musik,. Springer, 2000. - Ruschkowski, Andre: Elektronische Klänge und musikalische Entdeckungen. Reclam, Ditzingen 1998. - Yost, William A.: Fundamentals of Hearing. Academic Press, San Diego 2007. - Zwicker, Eberhard; Feldkeller, Richard: Das Ohr als Nachrichtenempfänger. 2. Auflage, Hirzel, Stuttgart 1967.

Association in the course directory

BA: STEOP2
EC: MAK1

Last modified: We 25.09.2024 10:26