160009 SE Shadows in the Virtual Field: TikTok and the (Re)construction of a Multimedia Field (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 05.02.2021 09:00 to Tu 16.02.2021 21:00
- Registration is open from Fr 19.02.2021 09:00 to Tu 23.02.2021 21:00
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 02.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 09.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 16.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 23.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 13.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 20.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 27.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 04.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 11.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 18.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 01.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 08.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 15.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 22.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Tuesday 29.06. 15:00 - 16:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
* Anwesenheit und aktive Teilnahme an Diskussionen (2 Punkte)
* Interview/Transkription Übungen (10 Punkte)
* Finales Gespräch/Interview (2 Punkte)
* Forschungstagebuch (2 Punkte)
* Schriftliche Arbeit (4 Punkte)
* Interview/Transkription Übungen (10 Punkte)
* Finales Gespräch/Interview (2 Punkte)
* Forschungstagebuch (2 Punkte)
* Schriftliche Arbeit (4 Punkte)
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderungen:Für eine positive Beurteilung sind mind. 13 Punkte und die schriftliche Arbeit zu erbringen.Beurteilungsmaßstab:0 – 12 Punkte= Note 5
13 – 14 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 4
15 – 16 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 3
17 – 18 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 2
19 – 20 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 1
13 – 14 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 4
15 – 16 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 3
17 – 18 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 2
19 – 20 Punkte (Inkl. Positiv beurteilte schriftliche Arbeit) = Note 1
Examination topics
Reading list
(Auswahl)Auslander, Philip. 2006. “Musical Personae.” The Drama Review 50(1): 100–119.Barz, Gregory, and Timothy Cooley, ed. 2008. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.Couldry, Nick, and Andreas Hepp. 2017. The Mediated Construction of Reality. Cambridge: Polity Press.Giddens, Anthony. 1991. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.Hine, Christine. 2015. Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. London: Bloomsbury.Ingold, Tim. 2000. The Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge.Lange, Patricia. 2019. Thanks for Watching: An Anthropological Study of Video Sharing on YouTube. Louisville: University Press of Colorado.Lévy, Pierre. 1998. Becoming Virtual: Reality in the Digital Age. New York: Plenum Press.Turino, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of Participations. Chicago: The University of Chicago Press.
Association in the course directory
BA: BAC
MA: M01, M02, M03, M04, M05, M08, M10, M11, M13, M16
MA: M01, M02, M03, M04, M05, M08, M10, M11, M13, M16
Last modified: Fr 12.05.2023 00:17
Dieses Seminar diskutiert, am Beispiel von TikTok und ihren virtuellen Musikpraktiken, die (Re-)Konstruktion eines multimedialen Feldes aus einer ethnomusikologischen Perspektive. Dabei wird ein Fokus auf die erlebte Präsenz der Akteur*innen dieser Praktiken und ihre damit verbundene Interaktionen und Interrelationen innerhalb einer Konstruktion multimedialer “musikalischer Geographien” gesetzt. Im Zuge der Lehrveranstaltung werden Studierende anhand eigener Forschungsprojekte und deren Selbstreflexion diese Thematik gemeinsam erarbeiten und diskutieren. Dabei werden Kenntnisse von Geschichte und Gegenstand der Ethnomusikologie, relevante Literatur sowie Methoden und Konzepte vertieft. Weiters werden Fertigkeiten des wissenschaftlichen Arbeitens in eigenen Forschungsprojekten angewendet und Fertigkeiten des wissenschaftlichen Schreibens gefördert.