160018 VO The End of Ethnomusicology (2024S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
N
Tuesday
25.06.2024
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
27.09.2024
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Wednesday
27.11.2024
16:45 - 18:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Wednesday
08.01.2025
16:45 - 18:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Tuesday
05.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
09.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
16.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
23.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
30.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
07.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
14.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
N
Tuesday
21.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
28.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
04.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
11.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Tuesday
18.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Regelmäßige Teilnahme und Schreiben einer Klausur
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme und Schreiben einer Klausur
Examination topics
Reading list
Abels, Birgit. 2016. „Wer doch Ohren hat zu hören. Zum gegenwärtigen Perspektivenreichtum in der kulturwissenschaftlich orientierten Wissenschaft von den Musiken der Welt“. Die Musikforschung 69 (2):125-132.
Amico, Stephen. 2020. „‘We Are All Musicologists Now’; or, the End of Ethnomusicology”. Journal of Musicology 37 (1):1-32.
Brandl, Rudolf M. 2003. „Si tacuisses Greve - der notwendige Erhalt der Musikethnologie“. Die Musikforschung 56 (2):166-171.
Brown, Danielle. 2020. „An Open Letter on Racism in Music Studies. Specially Ethnomusicology and Music Education“. My People Tell Stories, accessed 28.08.2022.
Greve, Martin. 2002. „Writing against Europe: Vom notwendigen Verschwinden der ‘Musikethnologie‘“. Die Musikforschung 55 (3):239-251.
Kingsbury, Henry. 1997. „Should Ethnomusicology Be Abolished? (Reprise).” Ethnomusicology 41 (2):243-249. doi: 10.2307/852605.
Klenke, Kerstin, Lars-Christian Koch, Julio Mendívil, Rüdiger Schumacher, Oliver Seibt, and Raimund Vogels. 2003. „Totgesagte leben länger - Überlegungen zur Relevanz der Musikethnologie“. Die Musikforschung 56 (3):261-271.
Koselleck, Reinhart. 2010. Begriffsgeschichten. Studien zur Semantik und Pragmatik der politischen und sozialen Sprache. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lieberman, Fredric. 1977. „Should Ethnomusicology Be Abolished? Position Papers for the Ethnomusicology Interest Group at the 19th Annual Meeting of the College Music Society, Washington D. C., November 1976”. College Music Symposium 17 (2):198-206.
Mendívil, Julio et al. 2014. „What discipline? Positionen zu dem, was einst als Vergleichende Musikwissenschaft begann“. Die Musikforschung 67:384-409.
Quijano, Aníbal. 2022. Vivir adentro y en contra. Colonialidad y descolonialidad del poder. Lima: Editorial Universitaria de la Universidad Ricardo Palma.
Romero, Raúl. 2001. „Tragedies and Celebrations: Imagining Foreign and Local Scholarship”. Latin American Music Review 22 (1):48-61.
Schultz, Anna. 2020. „Still an Ethnomusicologist (for Now)”. Journal of Musicology 37 (1):39-50.
Seeger, Anthony. 1997. „A Reply to Henry Kingsbury”. Ethnomusicology 41 (2):250-252.
Witzleben, J. Lawrence. 1997. „Whose Ethnomusicology? Western Ethnomusicology and the Study of Asian Music“. Ethnomusicology 41 (2):220-242.
Wong, Deborah. 2006. “Ethnomusicology and Difference”. Ethnomusicology 50 (2):259-279.
Amico, Stephen. 2020. „‘We Are All Musicologists Now’; or, the End of Ethnomusicology”. Journal of Musicology 37 (1):1-32.
Brandl, Rudolf M. 2003. „Si tacuisses Greve - der notwendige Erhalt der Musikethnologie“. Die Musikforschung 56 (2):166-171.
Brown, Danielle. 2020. „An Open Letter on Racism in Music Studies. Specially Ethnomusicology and Music Education“. My People Tell Stories, accessed 28.08.2022.
Greve, Martin. 2002. „Writing against Europe: Vom notwendigen Verschwinden der ‘Musikethnologie‘“. Die Musikforschung 55 (3):239-251.
Kingsbury, Henry. 1997. „Should Ethnomusicology Be Abolished? (Reprise).” Ethnomusicology 41 (2):243-249. doi: 10.2307/852605.
Klenke, Kerstin, Lars-Christian Koch, Julio Mendívil, Rüdiger Schumacher, Oliver Seibt, and Raimund Vogels. 2003. „Totgesagte leben länger - Überlegungen zur Relevanz der Musikethnologie“. Die Musikforschung 56 (3):261-271.
Koselleck, Reinhart. 2010. Begriffsgeschichten. Studien zur Semantik und Pragmatik der politischen und sozialen Sprache. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lieberman, Fredric. 1977. „Should Ethnomusicology Be Abolished? Position Papers for the Ethnomusicology Interest Group at the 19th Annual Meeting of the College Music Society, Washington D. C., November 1976”. College Music Symposium 17 (2):198-206.
Mendívil, Julio et al. 2014. „What discipline? Positionen zu dem, was einst als Vergleichende Musikwissenschaft begann“. Die Musikforschung 67:384-409.
Quijano, Aníbal. 2022. Vivir adentro y en contra. Colonialidad y descolonialidad del poder. Lima: Editorial Universitaria de la Universidad Ricardo Palma.
Romero, Raúl. 2001. „Tragedies and Celebrations: Imagining Foreign and Local Scholarship”. Latin American Music Review 22 (1):48-61.
Schultz, Anna. 2020. „Still an Ethnomusicologist (for Now)”. Journal of Musicology 37 (1):39-50.
Seeger, Anthony. 1997. „A Reply to Henry Kingsbury”. Ethnomusicology 41 (2):250-252.
Witzleben, J. Lawrence. 1997. „Whose Ethnomusicology? Western Ethnomusicology and the Study of Asian Music“. Ethnomusicology 41 (2):220-242.
Wong, Deborah. 2006. “Ethnomusicology and Difference”. Ethnomusicology 50 (2):259-279.
Association in the course directory
BA: ETH-V, FRE
MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M13, M15, M16
MA (2022): MUS, E.1, E.2, E.ETH, H.ETH, S.ETH
EC: MDW2
MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M13, M15, M16
MA (2022): MUS, E.1, E.2, E.ETH, H.ETH, S.ETH
EC: MDW2
Last modified: We 20.03.2024 12:06
Im Rahmen dieser Diskussion möchte ich einige Ideen entwickeln, die es uns ermöglichen sollen, eine postinterpretative, dekoloniale und integrative Ethnomusikologie zu entwerfen.