160020 SE What do we hear when we are listening to music? The miracle of auditory perception (Psychoacoustics) (2017S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 02.02.2017 06:00 to Tu 21.02.2017 23:59
- Registration is open from Fr 24.02.2017 11:00 to Tu 28.02.2017 23:59
- Deregistration possible until Fr 31.03.2017 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 02.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 09.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 16.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 23.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 30.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 06.04. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 27.04. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 04.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 11.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 18.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 01.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 08.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 22.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 29.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Referat und Seminararbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Blauert, Jens (1999): Spatial Hearing - Bregman, Albert S. (1990): Auditory Scene Analysis. - Ehrenfels, Christian von (1890): Ueber Gestaltqualitäten. - Fastl, Hugo; Zwicker, Eberhard (2006): Psychoakustik, Facts and Models - Fricke, Jobst P. (2005): Psychoakustik des Musikhörens. Was man von der Musik hört und wie man sie hört. In: Handbuch der Systematischen Musikwissenschaft (Musikpsychologie) - Fricke, Jobst P.; Louven, Christoph (2008): Psychoakustische Grundlagen des Musikhörens. In: Das neue Handbuch der Musikpsychologie - Gelfand, Stanley A. (2004): Hearing - Hall, Donald E. (1997): Musikalische Akustik - Hellbrück, Jürgen; Ellermeier,Wolfgang (2004): Hören. Physiologie, Psychologie Und Pathologie - Hesse, Horst-Peter (2005): Psychoakustik des musikalischen Hörens - Keidel, Wolf D. (1975): Physiologie des Gehörs - van Noorden, Leon 81975): Temporal coherence in the perception of tone sequences - Wertheimer, Max (1923): Untersuchungen zur Lehre von der Gestalt - Zwicker, Eberhard; Feldtkeller, Richard (1967): Das Ohr als Nachrichtenempfänger etc.
Association in the course directory
BAC; B08, B12; M03, M05, M09
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35
Hörphysiologie, Hörbereich und Hörschwellen - Weber-Fechnersches Gesetz - Schallpegel, Lautstärke und Lautheit - Tonhöhe und Tonheit, Residualtöne, Shepard-Skala und Kombinationstöne - Frequenzgruppenbreiten, Verdeckung und Recruitment - Klangfarben- und Dynamikwahrnehmung - Zeitveränderliche Phänomene, Integrationszeiten - Ermüdung und Dauerbelastung, langfristige Hörbeeinträchtigung, Hörschäden - Räumliches Hören (Lokalisation, Richtungsbestimmende Bänder, Cocktail-Party-Effekt) - akustische Gestaltwahrnehmung - Auditory Scene Analysis - Continuity Illusion u.a.