Universität Wien

160024 UE Ethnomusicological Exercise (2019S)

Methods of data collection in ethnomusicology

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Diese Lehrveranstaltung wird von einem Tutorium begleitet:
MO wtl von 18.03.2019 bis 24.06.2019 12:30-13:15 Ort: HS. 1 d. Inst. f. Musikwissenschaft
Tutorin: Chiara Schmidt

  • Thursday 14.03. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 21.03. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 04.04. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 11.04. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 02.05. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 09.05. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 16.05. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 23.05. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 06.06. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 13.06. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 27.06. 14:15 - 15:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01

Information

Aims, contents and method of the course

In der Übung werden die Studierenden mit den grundlegenden Methoden der empirischen Datenerhebung in der Ethnomusikologie bekannt gemacht. Diese umfassen vor allem Feldforschungstechniken wie Feldnotizen, Interviews und Verfahren der Musikaufnahme. Ebenfalls werden die wichtigsten Techniken zur Auswertung qualitativer Daten in der Ethnomusikologie vermittelt. Diese umfassen vor allem Transkriptionstechniken und Verfahren des ethnographischen Schreibens.

Assessment and permitted materials

regelmäßige bzw. aktive Teilnahme und empirische Datenerhebung und -auswertung.

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

schriftliche bzw. mündliche Prüfung

Reading list

Allgayer Kaufmann, R. (2016). „Shadows in the Field?“ 21th Century Fieldwork in Ethnomusicology. In R. Allgayer Kaufmann (Ed.), World Music Studies (pp. 1-12). Berlin: Logos Verlag.
Barz, G. F. a. C., Timothy J. (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.
Barz, G. F. a. C., Timothy J. (2008). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.
Beer, B. (2003). Methoden und Techniken der Feldforschung. Berlin: Dietrich Reimer Verlag.
Fargion, J. T., ed. (2001). A Manual for Documentation, Fieldwork, and Preservation for Ethnomusicologists. Bloomington: Society for Ethnomusicology.
Fischer, H. e. (2002). Feldforschungen. Erfahrungsberichte zur Einführung. Berlin: Dietrich Reimer Verlag.
Lysloff, R. (2003). Musical Community on the Internet: An On-line Ethnography. Cultural Anthropology, 18(2), 163-188.
Mendívil, J. (2008). Ein musikalisches Stück Heimat : Ethnologische Beobachtungen zum deutschen Schlager. Bielefeld: transcript.
Mendívil, J. (2013). The Use of Ethnography. On the Contribution of Ethnomusicology to Popular Music Studies. In G. Grupe (Ed.), Ethnomusicology and Popular Music Studies (pp. 197-219). Aachen: Shaker Verlag.
Myers, H. (1992). Theory and Method: Fieldwork. In H. Myers (Ed.), Ethnomusicology: An Introduction (pp. 21-49). New York & London: W. W. Norton & Company.
Peter, B. M. (1981). Aspekte zum Problem der musikologischen Feldforschung. In B. M. Peter (Ed.), Musikologische Feldforschung: Aufgaben, Erfahrungen, Techniken (pp. 12-36). Hamburg: K.D. Wagner.
Plastino, G. (2003). EthnomusicologyFifteen fragments on my (field)work. British Journal of Ethnomusicology, 12(1), 97-112.
Pratt, M. L. (1986). Fieldwork in Common Places. In J. y. G. M. Clifford (Ed.), Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography (pp. 27-50). Berkeley, Los Angeles y Londres: University of California Press.
Rabinow, P. (1977). Reflections on Fieldwor in Marocco. California: University of California Press.
Reyes, A. (2009). Urban Ethnomusicology: Past and Present. In B. Clausen, Hemetek Ursula und Saether, Eva (Ed.), Music in motion: diversity and dialogue in Europe. Bielefeld: Transcript.
Reyes Schramm, A. (1982). Explorations in urban ethnomusicology : hard lessons from the spectacularly ordinary.
Wood, A. (2008). E-Fieldwork. A Paradigm for the Twenty-first Century? In H. Stobart (Ed.), The new (ethno)musicologies (pp. 170-187). Lanham, Md.: Scarecrow Press.

Association in the course directory

BA (2016): ETH
BA (2011): B02.2

Last modified: Mo 07.09.2020 15:35