160026 SE Auditory Scene Analysis and Auditory Illusions (2018W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 07.09.2018 20:00 to Mo 24.09.2018 08:00
- Registration is open from Tu 25.09.2018 21:00 to Fr 28.09.2018 08:00
- Deregistration possible until We 31.10.2018 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 11.10. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 18.10. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 25.10. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 08.11. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 15.11. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 22.11. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 29.11. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 06.12. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 13.12. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 10.01. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 17.01. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 24.01. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Thursday 31.01. 12:30 - 14:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Referat und Seminararbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Referat und Seminararbeit
Examination topics
Referate, Literatur, Klangbeispiele, Videos, Gastvorträge
Reading list
Bregman, Albert S.: Auditory Scene Analysis. MIT Press, Cambridge, 1990; Ehrenfels: Ueber Gestaltqualitäten. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Philosophie 14,3, 1890, S. 249-292; Wertheimer: Untersuchungen zur Lehre von der Gestalt. In: Psychologische Forschung 5, 1923. S. 301-350; van Noorden: Temporal coherence in the perception of tone sequences. Eindhoven, 1975; Hellbrück, Jürgen; Ellermeier, Wolfgang: Hören - Physiologie, Psychologie und Pathologie. Hogrefe, Göttingen 2004. (B-18944); Deutsch, Diana: An Auditory Illusion. In: Nature 251, 1974, S. 307-309; Deutsch, Diana: Musical Illusions. In: Scientific American 233/4 1975, S. 92-103; Tougas, Yves; Bregman, Albert S.: Auditory streaming and the continuity illusion. In: Perception and Psychophysics 47, 1990, S. 121-126; Madison, Guy: An auditory illusion of infinite tempo change based on multiple temporal levels. In: PLoS ONE 4/12, December 2009, S. 1-7; Shepard, Roger N. Circularity in judgments of relative pitch. In: JASA 36/12, S. 2346-2353; Schouten, Jan Frederic: The perception of pitch. In: Philips Technical Review 5/10, 1940, S. 286-291; Cavé, Risset; Risset, Jean-Claude: Vom Ohr an der Nase herumgeführt. In: Gehirn & Geist 3/05, 2005, etc. pp.
Association in the course directory
BA (2016): BAC
BA (2011): B08, B12
MA: M02, M03, M05, M09
BA (2011): B08, B12
MA: M02, M03, M05, M09
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35
Im Rahmen des Seminars zur akustischen Gestaltwahrnehmung, zur Auditory Scene Analysis und zum Cocktailparty-Effekt sollen diese und andere Fragen innerhalb folgender Themenbereiche geklärt werden:
Psychoakustische Grundlagen (Frequenzgruppenbreite, Verdeckung, Residualtöne, Integrationszeiten) - Grundzüge der Gestaltpsychologie - Auditory Scene Analysis (Ursachen, Tonhöhe und Tempo - Melodieverlauf - Pegelunterschiede - Lokalisation - Klangfarbenunterschiede - Mikromodulationen - zeitliche Reihenfolge - Asynchronizität der Einsätze) - Räumliches Hören - Cocktailparty-Effekt - Continuity Illusion - Shepard tones und andere musikalische Illusionen.