160029 SE Bravura, Soul and Devil’s Work - Instruments, Performers and Violinmakers in the 19th Century (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 14.02.2023 09:00 to Th 23.02.2023 12:00
- Registration is open from Fr 24.02.2023 09:00 to Tu 28.02.2023 12:00
- Deregistration possible until Sa 18.03.2023 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 09.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 16.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 23.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 30.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 20.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 27.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 04.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 11.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 25.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 01.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 15.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 22.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 29.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
In die Bewertung fließen die mündliche Teilnahme im Rahmen der Lehrveranstaltung (Referat, Respondenz, Diskussion) als auch die schriftliche Ausarbeitung eines selbst gewählten Themas (Seminararbeit) mit ein.
Minimum requirements and assessment criteria
Anwesenheit, aktive Teilnahme in Form von Diskussionen und vorbereiteten Beiträgen (Referat, Textvorstellung), Abgabe einer Seminararbeit
Examination topics
Reading list
Pascal Fournier, Der Teufelsvirtuose. Eine kulturhistorische Spurensuche, Freiburg im Breisgau: Rombach 2001.
Valerie Woodring Goertzen und Robert Whitehouse Eshbach (Hrsg.), The Creative Worlds of Joseph Joachim, Boydell & Brewer 2021.
Christina Linsenmeyer, Competing with Cremona: Violin Making Innovation and Tradition in Paris (1802–1851), Diss. Washington University in St. Louis 2011.
Ian Hodder, Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Hoboken: Wiley 2012
Valerie Woodring Goertzen und Robert Whitehouse Eshbach (Hrsg.), The Creative Worlds of Joseph Joachim, Boydell & Brewer 2021.
Christina Linsenmeyer, Competing with Cremona: Violin Making Innovation and Tradition in Paris (1802–1851), Diss. Washington University in St. Louis 2011.
Ian Hodder, Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Hoboken: Wiley 2012
Association in the course directory
BA: BAC
MA (2008): M01, M02, M03, M04, M05, M07, M12, M13
MA (2022): E.HIN, H.HIN, S.HIN
MA (2008): M01, M02, M03, M04, M05, M07, M12, M13
MA (2022): E.HIN, H.HIN, S.HIN
Last modified: We 01.03.2023 13:28
In dem Seminar soll zunächst das Konzertleben in ausgewählten kulturellen Zentren Europas in Bezug auf konzertierende Geiger*innen untersucht und den Reaktionen der Musikkritik und des Publikums nachgegangen werden. In einem weiteren Schritt werden Akteure hinter den Kulissen wie Instrumentenbauer und -händler sowie deren Verbindungen zu Interpret*innen kritisch betrachtet. Unter Bezugnahme auf Methoden der Materiellen Kulturforschung und insbesondere unter dem Gesichtspunkt des „Entanglements“ sollen schließlich die Aktions- und Beeinflussungsräume des Beziehungsgeflechts Interpret*in – Instrument – Instrumentenbauer im Fokus stehen.