Universität Wien

160034 SE Paris, the Gothic, and the Urban Music Culture of the 13th Century (2020S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 04.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 11.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 25.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 01.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 22.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 29.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 06.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 13.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 20.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 27.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 03.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 10.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 17.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Wednesday 24.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31

Information

Aims, contents and method of the course

Learning goals:
1. An overview of the cultural history of Paris in the 13th century;
2. An analytical knowledge of the most important musical genres in 13th-century Paris (organum, conductus, motet, estampie, grand chant, refrain);
3. An ability to navigate around the most important musical manuscripts of the 13th century, especially their content, organization, and programme of illumination;
4. An understanding of the central musicological concepts - centre / periphery, composition / improvisation, dissemination etc. - in relation to this repertoire.

Assessment and permitted materials

- mündliches Referat zur Vorbereitung einer schriftlichen Seminararbeit

Das Seminar bietet eine Vielzahl möglicher Themen für Präsentationen, die den unterschiedlichen Interessen der Teilnehmer*innen entsprechen (z. B. Kulturgeschichte, Musikanalyse, Musiktheorie usw.). Eine Liste möglicher Themen wird in der ersten Sitzung zur Verfügung gestellt und kann in Absprache mit dem Dozierenden weiter verfeinert werden (Kontakt: jeremy.llewellyn@univie.ac.at)

Minimum requirements and assessment criteria

Aktive Teilnahme (Vorbereitung der angegebenen Texte, Analyse der angegebenen Kompositionen, Formulierung von Fragen, Teilnahme an Diskussionen usw.)

Examination topics

Reading list

Einführende Literatur:
1. Zuerst - wie immer - ein kritischer Vergleich der Lexikoneinträge zu 'Paris' und 'Notre Dame' in "Musik in der Geschichte und Gegenwart" und "New Grove";
2. Andreas Traub, 'Das Ereignis Notre Dame' in Neues Handbuch der Musikwissenschaft 2: Die Musik des Mittelalters hrsg. von Hartmut Möller & Rudolf Stephan (Laaber: Laaber Verlag, 1991), S. 145-178
3. Max Haas, Musikalisches Denken im Mittelalter: Eine Einführung (Bern: Peter Lang, 2005), insbes. '2.3 Die Einteilung der Wissenschaften' S. 86-122; '5.8 Modalnotation' S. 401ff
4. Edward H. Roesner, 'Notre Dame' in Cambridge History of Medieval Music hrsg. Mark Everist & Thomas Forrest Kelly (Cambridge: Cambridge University Press, 2018), S. 834-880

Diskographie (Selektion):
Dominique Vellard (Dir.)/Ensemble Gilles Binchois, Ecole de Notre Dame de Paris : XIIe, XIIIe et XIVe siècles, permanence et rayonnement (Paris : Harmonic Records, 1993)
Dominique Vellard (Dir.)/Ensemble Gilles Binchois, Les Escholiers de Paris : Motets, Chansons et Estampies du XIIIe siècle ([Frankreich] : Harmonic Records France, P1992)
Hilliard Ensemble, Perotinus ca. 1155/65 - ca. 1200/20 (DE-588)102558957 (München : ECM, 1988)
Björn Schmelzer (Dir.)/graindelavoix, Ossuaires. Office for Elizabeth of Hungary by Pierre de Cambrai Villard de Honnecourt: Métier, memories and travels of a 13th-century cathedral builder vol. 1 GCD P32107 (San Lorenzo de El Escorial: Glossa, 2010)
Anonymous 4, Marie et Marion B00H287ORK (New York: Harmonia Mundi, 2014)

Musikeditionen:
organum -
Le magnus liber organi de Notre-Dame de Paris, publié sous la dir. de Edward H. Roesner (Les Remparts, Monaco : Editions de l'oiseau-lyre, 1993-2009)
conductus -
Notre-Dame and related conductus / ed. and transcribed by Gordon A. Anderson (Henryville (Pa.) : Institute of Mediaeval Music, 1979-)
Motette -
The Earliest Motets (to circa 1270). A Complete Comparative Edition hrsg. von Hans Tischler (New Haven: Yale University Press, 1982)

Weitere Angaben zu Literatur, Diskographie, Edition sowie nützliche Webseiten werden in der ersten Sitzung bereitgestellt.

Association in the course directory

BA: BAC
MA: M01, M02, M04, M05, M06, M12, M13

Last modified: Mo 07.09.2020 15:20