Universität Wien

160035 UE The Early Music Movement in the 20th and 21st Centuries (2020S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 05.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 19.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 26.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 02.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 23.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 30.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 07.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 14.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 28.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 04.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 18.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
  • Thursday 25.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01

Information

Aims, contents and method of the course

Learning Goals:
1. General knowledge about current theoretical approaches to the conceptualisation of time and the aesthetics of reconstruction and reenactment;
2. Basic understanding of the history of the Early Music Movement in the 20th and 21st century;
3. Broad overview of the latest developments in recent Early Music recordings (from the Middle Ages to the 20th century).

Assessment and permitted materials

Jede Sitzung behandelt eine Aufnahme bzw. Problematik mit Referierende/r, Respondent/in, evtl. Podiumsdiskussion oder schriftliche Rezension.

Minimum requirements and assessment criteria

Aktive Teilnahme (Vorbereitung der angegebenen Texte, Analyse der angegebenen Kompositionen, Formulierung von Fragen, Teilnahme an Diskussionen usw.)

Examination topics

Reading list

Einführende Literatur:
1. Gumbrecht, Hans Ulrich. Unsere Breite Gegenwart. Orig.-Ausg., 1. Aufl.. ed. Berlin: Suhrkamp, 2010. Print. Edition Suhrkamp 2627.
2. Benjamin, Walter, Gérard Raulet, and Christoph Gödde. Werke Und Nachlaß : Kritische Gesamtausgabe : 19 : Über Den Begriff Der Geschichte / Hrsg. Von Gérard Raulet. 1. Aufl.. ed. Frankfurt, Main: Suhrkamp, 2010.
3. Reidemeister, Peter. Historische Aufführungspraxis : Eine Einführung. Darmstadt: Wiss. Buchges., 1988.
4. Llewellyn, Jeremy. ‘Introduction: The Performative Terrain of Monodies’ in Monodien: Paradigmen instrumental begleiteten Sologesangs in Mittelalter und Barock ed. by Thomas Drescher = Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 33 (2017), 3-20
5. Haynes, Bruce. The End of Early Music : A Period Performer's History of Music for the Twenty-first Century. Oxford [u.a.]: Oxford U, 2007.

Ausgewählte Aufnahmen zu besprechen (Vorschlag)
1. François-Xavier Roth (Dir.)/Les Siècles, Stravinsky usw.
https://lessiecles.com/en/vide/bbc-proms-the-rite-of-spring/
2. Benjamin Bagby (Dir.)/Sequentia, Lost Songs of a Rhineland Harper
https://www.sequentia.org/programs/program07.html
3. Vijay Iyer Trio, Historicity
https://vijay-iyer.com/2009/03/23/historicity/
4. Elam Rotem (Dir.)/Profeti della Quinta, Giuseppe e i suoi fratelli
https://www.quintaprofeti.com/joseph

Association in the course directory

BA: HIS-V1, HIS-V2, FRE
MA: M01, M02, M03, M04, M05, M06, M07, M13

Last modified: Mo 07.09.2020 15:20