Universität Wien FIND
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

160038 PS Composition and Compositional Strategies around 1970 (2014S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 13.03. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 20.03. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 27.03. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 03.04. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 10.04. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 08.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 15.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 22.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 05.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 12.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Thursday 26.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31

Information

Aims, contents and method of the course

Opus 1970, Telemusik, On the corner, The Mothers of Invention, The Shiraz Arts Festival… Im Dickicht verschiedenster musikalischer Ausdrucksweisen um 1970 verfolgt das Proseminar die Leitaspekte Elektronische Musik, außereuropäische Musik in europäisch/amerikanischer Musikpraxis und Kompositionsprozesse. Hintergrundrauschen der Seminardiskussionen ist die nach wie vor präsente Dichotomie von E- und U-Musik, Frank Zappa und Karlheinz Stockhausen die exemplarischen Protagonisten. Doch geht vor allem um das Eine, nämlich die Grundelemente musikwissenschaftlicher Arbeitstechniken in Präsentation und Proseminararbeit umzusetzen.

Assessment and permitted materials

Regelmäßige Anwesenheit und aktive Mitarbeit, Präsentation, Proseminararbeit.

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Theodor W. Adorno, „Musik und Technik“, in: Klangfiguren (= Musikalische Schriften I), Frankfurt a.M. 1997, S. 229–248 (= Gesammelte Schriften 16).
Barry Bergstein, „Miles Davis and Karlheinz Stockhausen. A Reciprocal Relationship“, MQ 76 (1992), S. 502–525.
James Borders, „Form and the Concept Album: Aspects of Modernism. Frank Zappa’s Early Releases“, in: Perspectives of New Music 39 (2001), S. 118–160.
Robert Gluck, „The Shiraz Arts Festival: Western Avant-Garde Arts in 1970s Iran, in: Leonardo 40 (2007), S. 20–28.

Association in the course directory

B03, B06 (AM), B08, B13, B17, B18

Last modified: Mo 07.09.2020 15:35