160045 UE Introduction to Musical Palaeography (2025S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 11.02.2025 09:00 to Th 20.02.2025 14:00
- Registration is open from Fr 21.02.2025 09:00 to Tu 25.02.2025 14:00
- Deregistration possible until Sa 15.03.2025 14:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 04.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 18.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 25.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 01.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 08.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- N Tuesday 29.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 06.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 13.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 20.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 27.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 03.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 10.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 17.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Tuesday 24.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Regular and active participation, exercises (to be solved together and individually), short tests during the semester, final examination in the last teaching unit.
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation in the course, participation in the tests and the final examination.
Examination topics
All topics and notations covered in the course.
Reading list
Zum Einstieg:
• Art. „Notation“ in: MGG Online, https://www.mgg-online.com/mgg/stable/11416.
• A. Lindmayr-Brandl, „Mensuralnotation“, in: Schrift und Klang in der Musik der Renaissance, hrsg. von ders., Laaber 2014 (Handbuch der Musik der Renaissance 3), S. 12–41.
• Th. F. Kelly, Capturing Music. The Story of Notation, New York etc. 2015.Lehrbücher:
• M. H. Schmid, Notationskunde. Schrift und Komposition 900–1900, Kassel etc. 2012 (Bärenreiter Studienbücher Musik 18); 2. Auflage 2016.
• J. Grier, Musical Notation in the West, Cambridge 2021.
• J. Caldwell, Editing Early Music, Oxford, 1987.
• S. Corbin et al. Palaeographie der Musik. Band 1, Die einstimmige Musik des Mittelalters, Faszikel 3, Die Neumen, Köln: 1977.
• K. Paulsmeier, Notationskunde 15. und 16. Jahrhundert, Basel 2017.
• K. Paulsmeier, Notationskunde 13. und 14. Jahrhundert. Basel 2024.
• W. Apel, Die Notation der polyphonen Musik, Leipzig 1962; zahlreiche Neuauflagen.Weitere Literatur wird in der Übung genannt.
• Art. „Notation“ in: MGG Online, https://www.mgg-online.com/mgg/stable/11416.
• A. Lindmayr-Brandl, „Mensuralnotation“, in: Schrift und Klang in der Musik der Renaissance, hrsg. von ders., Laaber 2014 (Handbuch der Musik der Renaissance 3), S. 12–41.
• Th. F. Kelly, Capturing Music. The Story of Notation, New York etc. 2015.Lehrbücher:
• M. H. Schmid, Notationskunde. Schrift und Komposition 900–1900, Kassel etc. 2012 (Bärenreiter Studienbücher Musik 18); 2. Auflage 2016.
• J. Grier, Musical Notation in the West, Cambridge 2021.
• J. Caldwell, Editing Early Music, Oxford, 1987.
• S. Corbin et al. Palaeographie der Musik. Band 1, Die einstimmige Musik des Mittelalters, Faszikel 3, Die Neumen, Köln: 1977.
• K. Paulsmeier, Notationskunde 15. und 16. Jahrhundert, Basel 2017.
• K. Paulsmeier, Notationskunde 13. und 14. Jahrhundert. Basel 2024.
• W. Apel, Die Notation der polyphonen Musik, Leipzig 1962; zahlreiche Neuauflagen.Weitere Literatur wird in der Übung genannt.
Association in the course directory
BA: HIS
Last modified: Fr 07.03.2025 10:06
The aim of this course is to gain an overview of the forms of notating music in Europe from the early Middle Ages to around 1600. The main focus will be on the changing written conventions over the centuries, but the content will also extend beyond this: from familiarising students with typical forms and genres, questions of written and oral tradition, to conceptions of composition (modality, counterpoint).
The aim of the course is to impart basic knowledge of a range of musical notations which can be easily mastered with a little application in practical exercises, as well as a better understanding of the relationship between music and music notation.