160053 VO African Music in the 20th and 21st Centuries (2022W)
Labels
MIXED
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Friday
27.01.2023
09:45 - 11:15
Digital
Thursday
09.03.2023
09:45 - 11:15
Digital
Thursday
27.04.2023
09:45 - 11:15
Digital
Wednesday
07.06.2023
09:45 - 11:15
Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Friday
07.10.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
14.10.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
21.10.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
28.10.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
04.11.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
11.11.
09:45 - 11:15
Digital
Friday
18.11.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
25.11.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
02.12.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
09.12.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
16.12.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
13.01.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Friday
20.01.
09:45 - 11:15
Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Information
Aims, contents and method of the course
Die Vorlesung befasst sich mit musikalischen Entwicklungen in den verschiedenen Kulturräumen Afrikas im 20. Jahrhundert, bis in die Gegenwart, und den politischen, ökologischen, sozialen und kommunikativen Gegebenheiten, die dazu führten. Sie untersucht die kreativ-innovativen Impulse der Komponisten und Instrumentalisten dieser Entwicklungen. Besondere Schwerpunkte sind die Geschichte des Highlife in Ghana (E.T. Mensah) und Yoruba- und Igbo-sprachen Nigeria (Roy Chicago und andere), die Entwicklung der Kongo-Gitarrenmusik (Wendo, Mwenda Jean Bosco etc.) und ihrer Ausbreitung nach Ostafrika, und die Entstehung neuer Formen des Jazz in Südafrika. Ferner wird die neue Kirchenmusik im Kongo, in Tanzania und Uganda diskutiert, wie auch die Entwicklung von Militärmusik am Anfang der kolonialen Periode ("beni" in Tanzania, "malipenga" in Malawi) und Musikformen des Befreiungskampfes mit Integration überlieferter Instrumente wie "mbira" in der "chimurenga"-Musik von Zimbabwe.
Assessment and permitted materials
Schriftliche Prüfung (Digital - Take Home Exam mit einer Bearbeitungszeit von 14 Tagen)
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Inhalt der Vorlesung
Reading list
- Adamo, Giorgio and Alessandro Consentino, ed.: Music Traditions, Change and Creativity in Africa, Past and Present. Proceedings of the International Seminar, Tor Vergata University of Rome, 27-28 February 2014, Roma: Neoclassica SRI 2019.
- Bender, Wolfgang: Sweet Mother – Moderne afrikanische Musik, München: Trickster 1985.
- Collins, John: E.T. Mensah: The King of Highlife. London: Off the Record Press 1986.
- Kubik, Gerhard: Jazz Transatlantic, Volume II. Jackson: University of Mississippi Press 2017.
- Low, John: Shaba Diary. A Trip to rediscover the Katanga guitar styles and songs of the 1950s and 60s. Wien: Stiglmayr 1982.
- Bender, Wolfgang: Sweet Mother – Moderne afrikanische Musik, München: Trickster 1985.
- Collins, John: E.T. Mensah: The King of Highlife. London: Off the Record Press 1986.
- Kubik, Gerhard: Jazz Transatlantic, Volume II. Jackson: University of Mississippi Press 2017.
- Low, John: Shaba Diary. A Trip to rediscover the Katanga guitar styles and songs of the 1950s and 60s. Wien: Stiglmayr 1982.
Association in the course directory
BA: ETH-V, POP-V, FRE
MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M11, M13
MA (2022): E.1, E.2, E.ETH, E.POP, H.ETH, H.POP, S.ETH, S.POP
EC: MDW2, POM2
MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M11, M13
MA (2022): E.1, E.2, E.ETH, E.POP, H.ETH, H.POP, S.ETH, S.POP
EC: MDW2, POM2
Last modified: Th 11.05.2023 11:27