160054 SE Writing on Music. Theodor W. Adorno interprets Schubert and Mahler (2016W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 05.09.2016 00:00 to Su 25.09.2016 23:59
- Registration is open from Tu 27.09.2016 00:00 to Th 29.09.2016 23:59
- Deregistration possible until Su 30.10.2016 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 05.10. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 12.10. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 19.10. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 09.11. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 16.11. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 23.11. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 30.11. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 07.12. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 14.12. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 11.01. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 18.01. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
- Wednesday 25.01. 18:00 - 19:30 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Aktive Teilnahme an den Diskussionen im Seminar; eigenständige Themenentwicklung; Seminararbeit.
Minimum requirements and assessment criteria
Vorausgesetzt wird die Bereitschaft zur selbständigen Text-Lektüre im Umfang von etwa 20 Seiten pro Woche.
Examination topics
Reading list
Adorno, Theodor W. (1928): »Schubert«, in: Ders.: Gesammelte Schriften, hg. v. Rolf Tiedemann unter Mitwirkung von Gretel Adorno, Susan Buck-Morss und Klaus Schulz (im Folgenden: GS), Bd. 17, Frankfurt am Main: Suhrkamp 1997, 18-33.Adorno, Theodor W. (1930): »Mahler heute«, in: GS 18, 226-234.Adorno, Theodor W. (1933): »Franz Schubert: Großes Rondo A-Dur, für Klavier zu vier Händen, op. 107«, in: GS 18, 189-194.Adorno, Theodor W. (1960): »Mahlers Aktualität«, in: GS 18, 241-243.Adorno, Theodor W. (1960): »Mahler. Wiener Gedenkrede 1960«, in: GS 16, 323-338.Adorno, Theodor W. (1960): Mahler. Eine musikalische Physiognomik, in: GS 13, 149-319.Adorno, Theodor W. (1962/1968): Einleitung in die Musiksoziologie. Zwölf theoretische Vorlesungen, in: GS 14, 169-433.Adorno, Theodor W. (1970): Ästhetische Theorie, in: GS. 7.Klein, Richard / Johann Kreuzer / Stefan Müller-Doohm (Hg.) (2011): Adorno Handbuch. Leben - Werk - Wirkung. Stuttgart: Metzler.Schäfer, Thomas (1999): Modellfall Mahler. Kompositorische Rezeption in zeitgenössischer Musik. München: Fink [= Theorie und Geschichte der Literatur und der Schönen Künste Bd. 97].
Association in the course directory
BA (2016): BAC
BA (2011): B08, B10, B18
MA: M01, M05, M07, M15
BA (2011): B08, B10, B18
MA: M01, M05, M07, M15
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35
Einführung in die Musikästhetik Adornos, Interpretation der Werke Schuberts und Mahlers, Auseinandersetzung mit dem Schreiben über Musik, Beschäftigung mit der Rezeptionsgeschichte.