Universität Wien FIND

Return to Vienna for the summer semester of 2022. We are planning to hold courses mainly on site to enable the personal exchange between you, your teachers and fellow students. We have labelled digital and mixed courses in u:find accordingly.

Due to COVID-19, there might be changes at short notice (e.g. individual classes in a digital format). Obtain information about the current status on u:find and check your e-mails regularly.

Please read the information on https://studieren.univie.ac.at/en/info.

160058 SE Analysis of popular music (2015W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Freitags, 09.10. / 23.10. / 06.11., HS 2, Institut für Musikwissenschaft
09:00-10:30, 10:45-12:15, 13:30-15:00, 15:30-17:00

Samstag, 10.10.2015, HS 2, Institut für Musikwissenschaft
09:00-10:30, 10:45-12:15, 13:30-15:00, 15:30-17:00
-
Die Teilnahme am 1. Termin ist für alle TeilnehmerInnen verpflichtend!

Personen, die dem 1. Termin unentschuldigt fernbleiben, werden von der Lehrveranstaltung abgemeldet. Dadurch frei werdende Plätze werden an anwesende Personen von der Warteliste vergeben.


Information

Aims, contents and method of the course

Analyse ist die zentrale Methode der Musikwissenschaft, ohne die das fundierte Sprechen über Musik und das Verstehen von Musik auf wissenschaftlichem Niveau nicht möglich ist. Da es im Unterschied zur Analyse abendländischer Kunstmusik keinen zugrundeliegenden Notentext gibt, müssen neue Methoden entwickelt werden, um die relevanten Parameter Harmonik, Melodik, (Mikro-)Rhythmik, Sound, Songtext und Songform erfassen zu können. Diese Werkzeuge werden an zahlreichen Beispielen aus unterschiedlichsten Stilen populärer Musik zur Anwendung gebracht.

Assessment and permitted materials

1. Aktive Mitarbeit inkl. kleiner Sitzungsvorbereitungen
2. schriftliche (Teil-)Analyse(n)

Minimum requirements and assessment criteria

Kennenlernen, Reflektieren und Anwenden verschiedener Methoden zur Analyse von Songformen, Pop-Harmonik, Melodik, Sound/Produktion, (Mikro-)Rhythmik und Songtexten sowie zur Interpretation ganzer Songs.

Examination topics

Literaturstudium, (Gruppen-)Analyse, Anwendung von Analyse-Software (Sonic Visualiser, Variations Audio Timeliner)

Reading list

v. Appen, Ralf / Doehring, André (2014). "Analyse populärer Musik. Madonna’s ‘Hung Up’" In: v. Appen, Ralf / Doehring, André / Helms, Dietrich / Moore, Allan F. (2015). Song Interpretation in 21th-Century Pop Music. Farnham: Ashgate.

Everett, Walter (2009). The Foundations of Rock. From Blue Suede Shoes To Suite: Judy Blue Eyes. Oxford: Oxford University Press.

Moore, Allan F. (2013). Song Means. Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. Farnham: Ashgate.

Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben.

Association in the course directory

B08, B14, B17; M02, M03, M04, M05, M11, M14

Last modified: Mo 07.09.2020 15:35