Universität Wien

160069 PR Introduction to the Critical Edition of Music (2024S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 08.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 22.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 19.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 17.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 31.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Friday 14.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31

Information

Aims, contents and method of the course

Basic concepts and methods of music philology; possibilities and limits of musicological editing; awareness of the problems in dealing with music editions. Notation theory.
Lectures on philological questions in connection with the Alban Berg Complete Edition; student presentations from the fields of music philology (complete editions, Urtext editions, digital editions, etc.), practical exercises in dealing with sources (transcriptions, source descriptions and comparison; small edition with critical commentary/readings).

Assessment and permitted materials

Participation, practical exercises, presentation

Minimum requirements and assessment criteria

Evaluation based on participation and presentation

Examination topics

Reading list

- Feder, Georg: Musikphilologie. Eine Einführung in die musikalische Textkritik, Hermeneutik und Editionstechnik, Darmstadt 1987
- Bernhard Appel und Reinnar Emans (Hrsg.): Musikphilologie. Grundlagen – Methoden – Praxis, Laaber 2017
- Reinmar Emans und Ulrich Krämer, (Hrsg.): Musikeditionen im Wandel der Geschichte, Berlin 2015
- Johannes Kepper: Musikedition im Zeichen Neuer Medien. Historische Entwicklung und gegenwärtige Perspektiven musikalischer Gesamtausgaben, Norderstedt 2011
- Otto Gerhard Oexle: "Was ist eine historische Quelle?", in: Die Musikforschung 57, 2004, 332ff.
- Feder, Georg / Hubert Unverricht: "Urtext und Urtextausgaben", in: Die Musikforschung 12, 1959, 435ff.
- Manfred Hermann Schmid: Notationskunde. Schrift und Komposition 900-1900, Kassel u. a. 2012
- Nelson Goodman: Sprachen der Kunst. Entwurf einer Symboltheorie, Frankfurt a. M. 1995
u. a., sowie spezifische Editionen/Kritische Berichte von Gesamtausgaben etc.

Association in the course directory

BA: PRX
MA (2008): M03, M05, M17
MA (2022): PRX

Last modified: Tu 27.02.2024 18:06