160069 PR Introduction to the Critical Edition of Music (2024S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 12.02.2024 09:00 to Th 22.02.2024 12:00
- Registration is open from Fr 23.02.2024 09:00 to We 28.02.2024 12:00
- Deregistration possible until Fr 15.03.2024 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 08.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 22.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 19.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 17.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 31.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Friday 14.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Participation, practical exercises, presentation
Minimum requirements and assessment criteria
Evaluation based on participation and presentation
Examination topics
Reading list
- Feder, Georg: Musikphilologie. Eine Einführung in die musikalische Textkritik, Hermeneutik und Editionstechnik, Darmstadt 1987
- Bernhard Appel und Reinnar Emans (Hrsg.): Musikphilologie. Grundlagen – Methoden – Praxis, Laaber 2017
- Reinmar Emans und Ulrich Krämer, (Hrsg.): Musikeditionen im Wandel der Geschichte, Berlin 2015
- Johannes Kepper: Musikedition im Zeichen Neuer Medien. Historische Entwicklung und gegenwärtige Perspektiven musikalischer Gesamtausgaben, Norderstedt 2011
- Otto Gerhard Oexle: "Was ist eine historische Quelle?", in: Die Musikforschung 57, 2004, 332ff.
- Feder, Georg / Hubert Unverricht: "Urtext und Urtextausgaben", in: Die Musikforschung 12, 1959, 435ff.
- Manfred Hermann Schmid: Notationskunde. Schrift und Komposition 900-1900, Kassel u. a. 2012
- Nelson Goodman: Sprachen der Kunst. Entwurf einer Symboltheorie, Frankfurt a. M. 1995
u. a., sowie spezifische Editionen/Kritische Berichte von Gesamtausgaben etc.
- Bernhard Appel und Reinnar Emans (Hrsg.): Musikphilologie. Grundlagen – Methoden – Praxis, Laaber 2017
- Reinmar Emans und Ulrich Krämer, (Hrsg.): Musikeditionen im Wandel der Geschichte, Berlin 2015
- Johannes Kepper: Musikedition im Zeichen Neuer Medien. Historische Entwicklung und gegenwärtige Perspektiven musikalischer Gesamtausgaben, Norderstedt 2011
- Otto Gerhard Oexle: "Was ist eine historische Quelle?", in: Die Musikforschung 57, 2004, 332ff.
- Feder, Georg / Hubert Unverricht: "Urtext und Urtextausgaben", in: Die Musikforschung 12, 1959, 435ff.
- Manfred Hermann Schmid: Notationskunde. Schrift und Komposition 900-1900, Kassel u. a. 2012
- Nelson Goodman: Sprachen der Kunst. Entwurf einer Symboltheorie, Frankfurt a. M. 1995
u. a., sowie spezifische Editionen/Kritische Berichte von Gesamtausgaben etc.
Association in the course directory
BA: PRX
MA (2008): M03, M05, M17
MA (2022): PRX
MA (2008): M03, M05, M17
MA (2022): PRX
Last modified: Tu 27.02.2024 18:06
Lectures on philological questions in connection with the Alban Berg Complete Edition; student presentations from the fields of music philology (complete editions, Urtext editions, digital editions, etc.), practical exercises in dealing with sources (transcriptions, source descriptions and comparison; small edition with critical commentary/readings).