160116 PS Nation and Narration in the Latin American Novel (2009S)
Continuous assessment of course work
Labels
LV Beginn: 05.März 2009
Details
Language: German, English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 05.03. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 19.03. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 26.03. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 02.04. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 23.04. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 30.04. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 07.05. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 14.05. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 28.05. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 04.06. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 18.06. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
- Thursday 25.06. 14:00 - 15:30 (Seminarraum B Berggasse 11 1.OG)
Information
Aims, contents and method of the course
Wenn man den Begriff von "Nation and Narration" nicht als Ausdruck einer bestimmten Ideologie verstehen will sondern, den Konzepten Homi Bhabhas folgend, wonach die Nation "ein System kultureller Bestimmung ist, die Spiegelung des gesellschaftlichen Lebens und nicht die Disziplin der gesellschaftlichen Machtstrukturen", gelangt man zu Texten, die eine Vielfalt gesellschaftlicher Sprachformen zum Ausdruck bringen und oft die offizielle Rhetorik unterwandern. Seit ihrem Beginn Mitte des 19. Jahrhunderts haben sich bedeutende lateinamerikanische Romane mit dem Thema der Nation auseinander gesetzt. Die Art der "Nationalen Narrative" (nation-narration) hat sich von den "Gründer-Romanen", dargestellt durch allegorische Figuren, in eine Erzählform entwickelt, die eine Vielfalt von Stimmen enthält, die sich in einem Spannungsverhältnis zu den Meistererzählungen befinden, was einen alternativen Diskurs zur Folge hat. Das Pro-Seminar wird fünf lateinamerikanische Romane aus verschiedenen Regionen und sozialen Kontexten aus dieser Perspektive analysieren
Assessment and permitted materials
Oral presentation.
Term paper at the end of the semester
Term paper at the end of the semester
Minimum requirements and assessment criteria
Under a comparative perspective this pro-seminar will explore the multiple faces in the construction of the discourse of the nation in representative Latin American fictions of the second half of the 20th century
Examination topics
Following a detailed substantive programme, the subject matter of this Pro-Seminar will be dealt with in lectures, oral presentations and analytical discussions of the texts selected.
Requirements for course attendance:
Fluency in English. Knowledge of Spanish will facilitate reading of critical secondary literature.
Novels are available in German translation. Secondary literature mainly available in English and Spanish.
Requirements for course attendance:
Fluency in English. Knowledge of Spanish will facilitate reading of critical secondary literature.
Novels are available in German translation. Secondary literature mainly available in English and Spanish.
Reading list
Miguel Ángel Asturias (Guatemala) El señor Presidente (1946) / Der Herr Präsident
Mario Vargas Llosa (Peru) Conversación en la catedral (1969) / Gespräch in der Kathedrale
Gioconda Belli (Nicaragua) La mujer habitada (1988) / Die bewohnte Frau
Luisa Valenzuela (Argentina) Realidad nacional desde la cama (1990) / Argentinische Bettrealitäten
Carlos Fuentes (Mexico) Los años con Laura Díaz (2006) / Die Jahre mit Laura Díaz
Mario Vargas Llosa (Peru) Conversación en la catedral (1969) / Gespräch in der Kathedrale
Gioconda Belli (Nicaragua) La mujer habitada (1988) / Die bewohnte Frau
Luisa Valenzuela (Argentina) Realidad nacional desde la cama (1990) / Argentinische Bettrealitäten
Carlos Fuentes (Mexico) Los años con Laura Díaz (2006) / Die Jahre mit Laura Díaz
Association in the course directory
Diplomstudium: VL 130; BA M4
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35