160118 PS Methods of Text Analysis (2018S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.02.2018 10:00 to Tu 20.02.2018 12:00
- Registration is open from Th 22.02.2018 10:00 to We 28.02.2018 12:00
- Deregistration possible until Sa 31.03.2018 23:59
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
- Helmut Gruber
- Stefan Resch (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 05.03. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 19.03. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 09.04. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 16.04. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 23.04. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 30.04. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 07.05. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 14.05. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 28.05. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
-
Monday
04.06.
14:45 - 16:15
Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG - Monday 11.06. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 18.06. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 25.06. 14:45 - 16:15 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Leistungsbeurteilung erfolgt auf der Basis der eingereichten Hausübungen sowie der Anwesenheit und Mitarbeit in den LV-Einheiten. Es werden maximal 2 unentschuldigte Abwesenheiten toleriert. Ab der 3. Abwesenheit ist ein ärztliches Attest oder eine sonstige stichhaltige Begründung vorzulegen.
Minimum requirements and assessment criteria
Die Hausübungen werden benotet und es müssen mindestens 51% der zu erreichenden Gesamtleistung erreicht werden.
Examination topics
Reading list
Bhatia, Vijay K. (2004): Worlds of Written Discourse. A Genre-Based View. London: Continuum.
Brinker, Klaus, Cölfen, Hermann und Steffen Pappert (2014): Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Schmidt.
Martin, James R., und David Rose (2003): Working with discourse: meaning beyond the clause. Open linguistics series. London: Continuum.
Stede, Manfred (2007): Korpusgestützte Textanalyse. Tübingen: Narr.
Swales, John M. (1990): Genre Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, John M. (2004): Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge University Press.
Taboada, Maite, und William C. Mann: (2006a) „Rhetorical Structure Theory: Looking back and moving ahead“. Discourse Studies 8 (3): 423–59.
Taboada, Maite, und William C. Mann: (2006b) „Applications of Rhetorical Structure Theory“. Discourse Studies 8 (4): 567–88.
Todd, Richard Watson (2016): Discourse Topics. Amsterdam: John Benjamins.
Brinker, Klaus, Cölfen, Hermann und Steffen Pappert (2014): Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Schmidt.
Martin, James R., und David Rose (2003): Working with discourse: meaning beyond the clause. Open linguistics series. London: Continuum.
Stede, Manfred (2007): Korpusgestützte Textanalyse. Tübingen: Narr.
Swales, John M. (1990): Genre Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, John M. (2004): Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge University Press.
Taboada, Maite, und William C. Mann: (2006a) „Rhetorical Structure Theory: Looking back and moving ahead“. Discourse Studies 8 (3): 423–59.
Taboada, Maite, und William C. Mann: (2006b) „Applications of Rhetorical Structure Theory“. Discourse Studies 8 (4): 567–88.
Todd, Richard Watson (2016): Discourse Topics. Amsterdam: John Benjamins.
Association in the course directory
BA-APM10a
BA-M12
BA-M12
Last modified: Mo 07.09.2020 15:35
Im Einzelnen werden folgende Themenbereiche abgedeckt:
- Situationsmerkmale textueller Kommunikation
- Die Erstellung eines Textkorpus, Worthäufigkeiten
- Referenzbeziehungen in Texten
- Thematische Progression
- Textkohärenz: Rhetorical Structure Theory
- Vertextungmuster
- Textsortenanalyse nach John Swales
- Intertextualität, Rekontextualisierung, Redewiedergabe
Zu jedem Themenbereich (mit der Ausnahme des ersten) werden auf der Lernplattform 1-2 Aufgaben gestellt, die die Studierenden als Hausübung bearbeiten. Zusätzlich werden zu ausgewählten Themenbereichen und Übungen während der LV gemeinsam in Kleingruppen bearbeitet.