Universität Wien

160123 VO+UE "Precinct of the Muses" - Music in Basel during its Golden Age of Humanism (2013W)

Continuous assessment of course work

Blocktermine:

- Sa, 30.11.2013, 10:00 - 15:00 Uhr
- So, 01.12.2013, 10:00 - 15:00 Uhr

- Sa, 07.12.2013, 10:00 - 15:00 Uhr
- So, 08.12.2013, 10:00 - 15:00 Uhr

- weitere Termine nach Vereinbarung mit den Studierenden

Ort: HS. 1 d. Inst. f. Musikwissenschaft UniCampus Hof 9 3G-EG-09

Anmeldung unter: sabine.ladislav@univie.ac.at

Details

Language: German, English

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Der "Musenbezirk"
Musik in Basel im Goldenen Zeitalter des Humanimus

Blockseminar von John Kmetz (New York)
(30. November + 1. December, 7. + 8. December 2013)
(in englischer/deutscher Sprache)

Beschreibung des Seminars

Unter den knapp 5.000 Musikmanuskripten, die sich im Besitz der Universitätsbibliothek Basel befinden, bilden jene vom 16. Jahrhundert zwar zahlenmäßig nur einen kleinen Anteil; ohne Zweifel aber gehören sie zu den wertvollsten Beständen der Bibliothek. Die Sammlung von 35 Manuskripten, vorwiegend unter den Signaturen F IX und F X aufbewahrt, dokumentiert nahezu jeden Aspekt einer städtischen polyphonen Klangwelt in einer Zeit, in der internationale Berühmtheiten wie Erasmus, Holbein, Dürer und Paracelsus stolz darauf waren, die Stadt Basel ihr Heim zu nennen.
Dass Basel tatsächlich ein "Musenbezirk" war um Erasmus zu zitieren wird nicht nur durch Hunderte von Basler Druckern im 16. Jahrhundert produzierte Bücher der Wissenschaften und Künste deutlich, sondern auch durch diese einzigartige Sammlung von Musikhandschriften. Sie ermöglicht es bei den meisten Handschriften zu entwickeln, wann, wo und warum sie entstanden sind und wer sie angefertigt hat. Dies zu erarbeiten, wird Gegenstand dieses Blockseminars sein.
Neben der Entdeckungsreise nach der in den Basler Privathäusern erklungenen Musik werden auch die Basler Lateinschulen, Klassenräume in Universitäten und Gotteshäuser erfahrbar. Nicht zuletzt ist diese Sammlung aber auch eine einzigartige Informationsquelle für Kompositionstechniken der Renaissance und die Rekonstruktion der Drucklegung von Musikbüchern. Selbst wie Musiklehrer Privatstunden leiteten, werden wir erfahren. Zudem ist sie eine der wenigen überlieferten Zeugnisse, die aufzeigen, dass nicht nur Jungen, sondern auch Mädchen polyphone Werke singen gelernt haben, und dass Messen und Motetten berühmter Komponisten wie Isaac und Josquin auch in bescheidenen Pfarrkirchen gehört wurden: damit wird die Auffassung widerlegt, dass die großen Komponisten und Werke der Renaissance nur von bezahlten professionellen Musikern in illustren Prinzenhöfen oder päpstlichen Gotteshäusern aufgeführt worden seien.
Fazit: Die Basler Sammlung ist eine Kollektion mit weitreichenden Auswirkungen, die nahezu beispiellos die Rekonstruktion des blühenden musikalischen Lebens in einer sich entwickelnden bürgerlichen Gesellschaft des 16. Jahrhunderts ermöglicht.

Assessment and permitted materials

Anforderungen des Seminars

4 Stunden Anwesenheit pro Tag über einen Viertageszeitraum
Lektüre als Grundlage für die Diskussion im Seminar

(Die angegebene Literatur (sowie CD-Aufnahmen u. Microfilmen) wird in einem Handapparat in der Institutsbibliothek zusammengestellt.)

Was Sie jeden Tag zu tun: Pflichtlektüre (in Fettschrift), wahlweise freigestellte Lektüre (in römischem Font).

Minimum requirements and assessment criteria

Erster Tag: 30. November

10:00-12:00 Music, Fashion, Art & Science in Renaissance Basel: An Art Historical Survey
Kmetz, John "Basel," MGG2, Sachteil, Vol.I, cols.1258-65
Kmetz, John "Basel Handschriften," MGG2, Sachteil, Vol.I, cols.1265-73
Kmetz, John "Germany (to 1648)," NewGrove2
Kmetz, John The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Conclusion: pp. 225-226
Guggisberg, Hans Basel in the Sixteenth Century: Aspects of the City Republic before, during, and after the Reformation (St. Louis, Missouri, 1982), Chapter 1: pp.1-17
Kmetz, John "250 Years of German Music Printing (c. 1500-1750): A Case for a Closed Market," NiveauNischeNimbus. Die Anfänge des Musikdrucks nördlich der Alpen, edited by Birgit Lodes (Tutzing, 2010), pp.67-87
Schedel, Hartmann Chronicle of the World. The complete and annotated Nuremberg Chronicle of 1493, Introduction by Stephan Füssel, (Köln, London et alia, Taschen 2001)

Part I: The Public Sector

13:00-14:00 Great Polyphony in a Great Cathedral
Kmetz, John "The Aosta Manuscript: An Unknown Source of 16th-century German Music Theory," (unpublished paper).
http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=112

14:00-15:00 Great Polyphony in Modest Parish Churches
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F IX 25a-d, pp.88-97 (Rheinfelden/Basel)
CH-Bu F IX 25e-f, pp.98-102 Rheinfelden/Basel)
CH-Bu F IX 25g, p.102-3 (Rheinfelden/Basel)
CH-Bu F IX 55, pp.176-180 (St. Theodore’s, Klein Basel)
CH-Bu F VI 26h, Bl.9-10, pp.71-3 (St. Peter’s, Gross Basel?)

Zweiter Tag: 1. Dezember

10:00-12:00 The Music Curriculum of St. Martin’s School for Girls
Kmetz, John "Christoph Wyssgerber and St. Martin’s School for Girls:
A Renaissance Music Teacher in Basel’s Public Service, " (Draft of an unpublished article)
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F II 35, pp.42-45
Bobeth, Gundela "Die humanistische Odenkomposition in Buchdruck und Handschrift: Zur Rolle der Melopoiae bei der Formung und Ausbreitung eines kompositorischen Erfolgsmodells," NiveauNischeNimbus. Die Anfänge des Musikdrucks nördlich der Alpen, edited by Birgit Lodes (Tutzing, 2010), pp.67-87

13:00-14:00 The Rationes rectoratus: Music and Patronage at the University of Basel
Jenny, Beat "Die Musikprofessur an der Universität Basel im zweiten Drittel des 16. Jahrhunderts: Einen personen- und institutionsgeschichtliche Untersuchung," Basel Zeitschrift für Geschichte und Altertumskunde, LXXXIII (1983), pp.27-84.

14:00-15:00 The Organbooks of Christoph Leibfried: From Manuscript to Print

Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F IX 51, pp.170-75

Part II: The Private Secto

Examination topics

"Precinct of the Muses"
Music in Basel during its Golden Age of Humanism

Among the nearly five thousand music manuscripts that reside today in the University Library of Basel, those from the 16th century, although small in number, are without any doubt amongst the library’s most valued tenants. Shelved predominantly under the class marks F IX and F X, this collection of 35 manuscripts documents virtually every aspect of the city’s polyphonic soundscape at a time when such international celebrities as Erasmus, Holbein, Dürer, and Paracelsus were proud to call the city of Basel their home.
That Basel was indeed a "Precinct of the Muses", to quote Erasmus, is evident not only by the hundreds of books in the arts and sciences issued by Basel printers during the 16th century, but also by this unique collection of music manuscripts. It is this collection, for which it is possible to establish when, where, why, and by whom most of the manuscripts were copied, that will be the subject of this block seminar.
Aside from revealing the music that was heard in Basel’s private homes, Latin schools, university class rooms, and houses of worship, the collection is a unique source of information on how Renaissance composers composed, how a printed music book came into existence, and even how music teachers conducted their private lessons. Moreover, it is one of few witnesses we have demonstrating that not only young boys but also young girls learned to sing polyphony, and that masses and motets by such celebrated composers as Isaac and Josquin were heard in modest parish churches: thereby offsetting any notion that our monuments of Renaissance polyphony were performed only by salaried professionals working at illustrious princely courts or papal chapels.
Bottom line: the Basel collection is one of wide-ranging implications, which is virtually without rival for reconstructing the musical life that flourished in an emerging bourgeois society in the 16th century.

Reading list

Dritter Tag: 7. Dezember

10:00 11:00 The Amerbach Library
Kmetz, John "The Amerbach-Iselin Dynasty and their Collection of Music," The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Chapter 1, pp. 1-22.

11:00-12:00 Bonifacius Amerbach @ 15 and his Musical Tastes
Kmetz, John "The Origins of Basel University Library Manuscripts F X 5-9 and F X 10: Filling the Gap between the Glogau and Oeglin Songbooks," The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Chapter 3 pp. 49-82
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F X 5-9, pp.253-267
CH-Bu F X 10, pp.311-317
CH-Bu F IX 22, pp.75-84

13:00-14:00 Bonifacius Amerbach @ 18 and his "Golden" Liederbuch
Kmetz, John "The Compilation and Ownership of Basel University Library Manuscript F X 1-4," Gesalt und Entstehung musikalischer Quellen im 15. und 16. Jahrhundert, edited by Martin Staehelin, (Wiesbaden, 1998), pp. 133-48
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F X 1-4, pp.230-51

14:00-15:00 Basilius Amerbach @ 13 and his Private Music Lessons
Kmetz, John "The Piperinus-Amerbach partbooks: six months of music lessons in Renaissance Basle," Music in the German Renaissance: Sources, Styles, and Contexts, edited by
J. Kmetz (Cambridge, 1994), pp.215-234.
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F IX 32-35, pp.105-115
CH-Bu F X 5-9, pp.253-267
CH-Bu F X 22-24, pp.311-317
CH-kk IV 23-27, pp.328-331

Vierter Tag: 8. Dezember

10:00 11:00 The Musical Activities of Jacob Hagenbach and Felix Platter

Kmetz, John "The Musical Activities of Felix Platter: The Sources, the Problems," The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Chapter 5 pp. 127-42
Kmetz, John Hans Ludwig Höchstetter. Ein Brief vom 6 Februar 1551 an Felix Platter enthaltend "ein Stückle auffs Clavicordium, " (Cornetto, Stuttgart: 2006)
Staehelin, Martin "Felix Platter und die Musik," Felix Platter (1536-1614) in seiner Zeit, Edited by Ulrich Tröhler (Basel, 1991) pp.74-81

11:00-12:00 The Liederhandschriften of Jacob Hagenbach
Kmetz, John "The Songbooks of Jacob Hagenbach: A New Collector and Composer of Polyphony from Renaissance Basel," The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Chapter 6: pp. 143-86
Kmetz, John Die Handschriften der Universitätsbibliothek Basel. Katalog der Musikhandschriften des 16. Jahrhunderts. Quellenkritische und historische Untersuchung (Basel, 1988)
CH-Bu F IX 59-62, pp.187-203
CH-Bu F IX 63, pp.204-205
CH-Bu F X 17-20, pp.278-95
CH-kk IV 19-22, pp.325-27

13:00-15:00 The Song Text Sheets of Felix Platter
Kmetz, John "Felix Platter’s "Musica getütscht": Madrigals and Chansons in Renaissance Basel," The Sixteenth-Century Basel Songbooks: Origins, Contents and Contexts (Bern, 1995), Chapter 6: pp. 187-224

Association in the course directory

B09, B15, B16; M01, M04, M05, M06, M12, M13

Last modified: Fr 31.08.2018 08:52