160142 VO Introduction to Diachronic Syntax (2020W)
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Details
Language: German
Examination dates
- Monday 01.02.2021 10:00 - 11:30 Digital
- Monday 15.03.2021 10:00 - 11:30 Digital
- Monday 03.05.2021 10:00 - 11:30 Digital
- Monday 21.06.2021 10:00 - 11:30 Digital
- Thursday 30.09.2021
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Covid-19-Update (5. 1. 2021): Zusätzlich zu den November- und Dezemberterminen werden auch alle Jännertermine digital via BigBlueButton abgehalten. Genauere Angaben finden Sie auf Moodle.
Bitte schreiben Sie mir, falls Sie Fragen zum Ablauf der LV haben.An die Kolleg*innen vom Büro Studienpräsens, die anscheinend alle u:space-Bekanntmachungen extrem genau lesen: Wäre es nicht eine bessere Verwendung eurer Zeit, dafür zu sorgen, dass solche Maßnahmen das nächste Mal ein bisschen früher bekanntgegeben werden? Und nicht erst am Sonntag Abend direkt davor? Danke!- Thursday 08.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 15.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 22.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 29.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 05.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 12.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 19.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 26.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 03.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 10.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 17.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 07.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 14.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 21.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
- Thursday 28.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal II NIG Erdgeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
Diese LV bietet einen Überblick über rezente Theorien des syntaktischen Wandels mit Schwerpunkt auf generativen Zugängen (bes. Principles & Parameters und Minimalismus). In der ersten Hälfte des Semesters werden verschiedene Zugänge vorgestellt und anhand von Beispielen diskutiert, in der zweiten Hälfte werden einige Fallstudien genauer besprochen. Grundwissen im Bereich Grammatiktheorie wird vorausgesetzt.
Assessment and permitted materials
Schriftliche Online-Prüfung in Form eines Take-home exams, Folien & Hintergrundliteratur dürfen verwendet werden. Bitte zitieren Sie verwendetes Material ordnungsgemäß und beachten Sie die Hinweise des Instituts für Sprachwissenschaft zu digitalen Prüfungen:https://linguistik.univie.ac.at/studium/digitale-pruefungen/
Minimum requirements and assessment criteria
Verständnis der besprochenen Literatur und der in der LV besprochenen Themen, eigenständige Einschätzung der Probleme & Debatten sowie der besprochenen Fallstudien.Notenschlüssel: 58-68% = 4, 69-80% = 3, 81-92% = 2, 93-100% = 1
Examination topics
Die in der LV besprochenen Themen und Fallstudien sowie die Handouts/Folien und die besprochene Literatur. Handouts und Hintergrundliteratur werden auf Moodle gepostet.
Reading list
• Breitbarth, Anne. 2017. Jespersen’s Cycle = Minimize Structure + Feature Economy. In Studies on Negation : Syntax, Semantics, and Variation, 21–47. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
• Cognola, Federica & George Walkden. 2019. pro-drop in interrogatives and declaratives: a parallel study of Old High German and Old Italian. Linguistik Online 100(7), 95-140.
• Cournane, Ailís. 2017. In defence of the child innovator. In E. Mathieu & R. Truswell (eds.), Micro-change and macro-change in diachronic syntax, 10-24. Oxford: Oxford University Press.
• van Gelderen, Elly. 2008. Negative cycles. Linguistic Typology 12/2, 195-243.
• van Gelderen, Elly. 2013a. The Linguistic Cycle and the Language Faculty. Language & Linguistics Compass 7/4: 233–250.
• van Gelderen, Elly. 2013b. Null subjects in Old English. Linguistic Inquiry 44/2: 271–28.
• Hale, Mark. 2007. Historical Linguistics: Theory and Method. Blackwell.
• Hale, Mark. 2019. Methodological Preliminaries to the Study of Indo-European Syntax: the Vienna lectures. Ms., Concordia University.
• Jäger, Agnes. 2013. Negation in the history of (High) German. In The history of negation in the languages of Europe and the Mediterranean, vol. I: Case studies, 151-189. Oxford University Press.
• Joseph, Brian D. und Richard D. Janda (Hrsg.). 2003. The Handbook of Historical Linguistics. Blackwell.
• Lightfood, David. 1995. Why UG needs a learning theory: triggering verb movement, in: Battye, A. and I. Roberts (Hrsg.), Clause Structure and Language Change. Oxford University Press.
• Salvesen, Christine Meklenborg & George Walkden. 2017. Diagnosing embedded V2 in Old English and Old French, In E. Mathieu & R. Truswell (eds.), Micro-change and macro-change in diachronic syntax, 168-181. Oxford University Press.
• Ringe, Don und Joseph F. Eska. 2013. Historical Linguistics: Toward a Twenty-First Century Reintegration. Cambridge University Press.
• Roberts, Ian. 2007. Diachronic Syntax. Oxford University Press.
• Taylor, Ann. 1994. The change from SOV to SVO in Ancient Greek. Language Variation & Change 6: 1-37.
• Walkden, George. 2014. Syntactic reconstruction and Proto-Germanic. Oxford: Oxford University Press.
• Cognola, Federica & George Walkden. 2019. pro-drop in interrogatives and declaratives: a parallel study of Old High German and Old Italian. Linguistik Online 100(7), 95-140.
• Cournane, Ailís. 2017. In defence of the child innovator. In E. Mathieu & R. Truswell (eds.), Micro-change and macro-change in diachronic syntax, 10-24. Oxford: Oxford University Press.
• van Gelderen, Elly. 2008. Negative cycles. Linguistic Typology 12/2, 195-243.
• van Gelderen, Elly. 2013a. The Linguistic Cycle and the Language Faculty. Language & Linguistics Compass 7/4: 233–250.
• van Gelderen, Elly. 2013b. Null subjects in Old English. Linguistic Inquiry 44/2: 271–28.
• Hale, Mark. 2007. Historical Linguistics: Theory and Method. Blackwell.
• Hale, Mark. 2019. Methodological Preliminaries to the Study of Indo-European Syntax: the Vienna lectures. Ms., Concordia University.
• Jäger, Agnes. 2013. Negation in the history of (High) German. In The history of negation in the languages of Europe and the Mediterranean, vol. I: Case studies, 151-189. Oxford University Press.
• Joseph, Brian D. und Richard D. Janda (Hrsg.). 2003. The Handbook of Historical Linguistics. Blackwell.
• Lightfood, David. 1995. Why UG needs a learning theory: triggering verb movement, in: Battye, A. and I. Roberts (Hrsg.), Clause Structure and Language Change. Oxford University Press.
• Salvesen, Christine Meklenborg & George Walkden. 2017. Diagnosing embedded V2 in Old English and Old French, In E. Mathieu & R. Truswell (eds.), Micro-change and macro-change in diachronic syntax, 168-181. Oxford University Press.
• Ringe, Don und Joseph F. Eska. 2013. Historical Linguistics: Toward a Twenty-First Century Reintegration. Cambridge University Press.
• Roberts, Ian. 2007. Diachronic Syntax. Oxford University Press.
• Taylor, Ann. 1994. The change from SOV to SVO in Ancient Greek. Language Variation & Change 6: 1-37.
• Walkden, George. 2014. Syntactic reconstruction and Proto-Germanic. Oxford: Oxford University Press.
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MA1-M5
MA4-M1
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Last modified: Fr 12.05.2023 00:17