170026 SE Seminar: Contemporary History (2011W)
Robert Siodmak and Film Noir
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 22.09.2011 09:00 to Mo 03.10.2011 14:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2011 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 05.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 12.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 19.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 09.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 16.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 23.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 30.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 07.12. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 14.12. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 11.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 18.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 25.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
Information
Aims, contents and method of the course
Der aus Deutschland vertriebene jüdische Regisseur Robert Siodmak inszenierte in den 1940er Jahren im amerikanischen Exil eine Reihe von Films Noirs, die zu den Klassikern dieses Hollywood-Genres gehören. Das Seminar geht den Spuren nach, die vom Weimarer Kino in den Film Noir führen, und wird unter anderem folgende Diskurse behandeln: kultureller Transfer, Identitätspolitik, Exilforschung und Genretheorie. Im Zentrum stehen dabei folgende Filme: PHANTOM LADY (1944), THE SPIRAL STAIRCASE (1945), THE KILLERS (1946), THE DARK MIRROR (1946), CRY OF THE CITY (1948) und CRISS CROSS (1949).
Assessment and permitted materials
Anwesenheit (unbedingt beim ersten Termin), Mitarbeit, Hausübungen, Referat, Abschlussarbeit (Deadline: 15. Februar 2012).
Minimum requirements and assessment criteria
In diesem Seminar soll nicht zuletzt die zentrale Bedeutung von Filmgeschichte und Filmgeschichtsschreibung für die Filmwissenschaft vermittelt werden
Examination topics
Filmhistorische Grundkenntnisse werden vorausgesetzt.
Einstiegslektüre:
Cargnelli/Omasta (Hg.), Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir, Wien 1997, S. 9-53. (Kopie im Handapparat)
Gemünden/Kaes: Introduction. In: New German Critique, no. 89 (Spring-Summer 2003).
Einstiegslektüre:
Cargnelli/Omasta (Hg.), Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir, Wien 1997, S. 9-53. (Kopie im Handapparat)
Gemünden/Kaes: Introduction. In: New German Critique, no. 89 (Spring-Summer 2003).
Reading list
Auswahl:Asper, Helmut G.: Filmexilanten im Universal Studio 1933-1960. Berlin 2005.Cargnelli, Christian/Omasta, Michael (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.Elsaesser, Thomas: Weimar Cinema and After. Germany's Historical Imaginary. London, New York 2000.Gemünden, Gerd/Kaes, Anton: Introduction. In: New German Critique, no. 89 (Spring-Summer 2003).Koepnick, Lutz: The Dark Mirror. German Cinema between Hitler and Hollywood. Berkeley, Los Angeles, London 2002.Neale, Steve: Genre and Hollywood. London, New York 2000.
Association in the course directory
II.2.2. Filmwissenschaft; 092: § 5(1)
Last modified: Sa 24.04.2021 00:19