170076 PS Introductory Seminar "Film Theory" (2009W)
Film as theory: the horror cinema as a site of knowledge production
Continuous assessment of course work
Labels
gilt für I.3.2.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 16.09.2009 09:00 to We 30.09.2009 23:59
- Registration is open from Th 01.10.2009 12:00 to Th 08.10.2009 23:59
- Deregistration possible until Sa 10.10.2009 23:59
Details
max. 90 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 07.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 14.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 21.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 28.10. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 04.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 11.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 18.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 25.11. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 02.12. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 09.12. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 16.12. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 13.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 20.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
- Wednesday 27.01. 13:00 - 15:00 (ehem. Jura-Soyfer-Saal (THW) Hofburg, 1.Stock)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Liebe Studierende,ab dem 1. April 2011 nehme ich schriftliche Arbeiten zu Stoffsemestern, die vor dem eben laufenden Semester = Sommersemester 2011 liegen, nicht mehr an. (Das betrifft also insbes. WS 2009/10, SoSe 2010 und davor.)Danke für Ihr Verständnis.Drehli Andreas Robnik
Minimum requirements and assessment criteria
ACHTUNG: GEÄNDERTER TERMIN DES ALIEN-SCREENINGS IM FILMMUSEUM: 2. Dez. 13h
Examination topics
ACHTUNG: GEÄNDERTER TERMIN DES ALIEN-SCREENINGS IM FILMMUSEUM: 2. Dez. 13h
Reading list
ACHTUNG: GEÄNDERTER TERMIN DES ALIEN-SCREENINGS IM FILMMUSEUM: 2. Dez. 13hAktualisierte Terminplanung in Sachen Unterrichtsstoff siehe LV-Inhalt2: 14. 10. 2009Laura Mulvey: "Death 24 times a second: the tension between movement and stillness in the cinema" [1999] http://www.bbooks.de/jve/eyck-mulvey.htmlLaura Mulvey: "Alfred Hitchcock´s 'Psycho'" in: dies.: Death 24 x a second: stillness and the moving image. London 2006Linda Williams: "Discipline and fun: 'Psycho' and postmodern cinema" in: Christine Gledhill, L. Williams (Hg.): Reinventing Film Studies. New York 20003: 21. 10. 2009Tom Gunning: "Das Kino der Attraktionen: Der frühe Film, sein Publikum und die Avantgarde" [1986|, Meteor 4, 19964: 28. 10. 2009Robin Wood: "An Introduction to the American Horror Film" [1979] in: Bill Nichols (ed.): Movies and Methods Vol. II. Berkeley, L.A., London 1985.5: 11. 11. 2009Laura Mulvey: "Visual Pleasure and Narrative Cinema" [1975] in: Robert Stam, Toby Miller (Hg.): Film and Theory. An Anthology. Oxford 2000.
(Übers.: "Visuelle Lust und narratives Kino", in: F.-J. Albersmeier (Hg.): Texte zur Theorie des Kinos. Stuttgart 2003)Barbara Creed: "Horror and the Monstrous-Feminine. An Imaginary Abjection" [1986] in: James Donald (ed.): Fantasy and the Cinema. London 1989 Filmmuseum!!!
modifizierter Reprint: "The Monstrous-Feminine: Horror, Theory, Film" in: dies.: Pandora's Box. Essays on Film Theory. Melbourne 2004 Filmmuseum!!!!Catherine Constable: "Becoming the Monster's Mother: Morphologies of Identity in the 'Alien' Series" in: Annette Kuhn (Hg.): Alien Zone II. The Spaces of Science Fiction Cinema. London, N.Y. 1999 Filmmuseum!!!6.: 18. 11. 2009LV findet statt im Öst. Filmmuseum, 13-15.15h
Screenings:
Outer Space (10 min)
Alien (110 min)Arbeit 1: Alien, Abg. bis 25. 11.7.: 25. 11. 2009Sigmund Freud: "Das Unheimliche" [1919] in: ders.: Gesammelte Werke, Bd. 12. Frankf/M 1999Screening Soyfer-Saal: Hotel (82 min)Arbeit 2: Hotel, Abg. bis 12. 12.8.: 2. 12. 2009Diskussion Arbeit 1Linda Williams: "Film Bodies. Gender, Genre and Excess" [1991] in: John Hill, Pamela C. Gibson (eds.): The Oxford Guide to Film Studies. Oxford 19989: 16. 12. 2009Diskussion Arbeit 2Auszüge aus:
Anna Powell: Deleuze and Horror Film. Edinburgh 2005 Filmmuseum!!!Gilles Deleuze: "Postskriptum über die Kontrollgesellschaften" [1990] in: ders.: Unterhandlungen 1972-1990. Frankf/M. 1993 Filmmuseum!!!10.: 13. 1. 2010Drehli Robnik: "Ausrinnen als Einübung: Der Splatterfilm als Perspektive auf flexibilisierte medienkulturelle Subjektivität" in: J. Köhne, R. Kuschke, A. Meteling (Hg.): Splatter Movies. Essays zum modernen Horrorfilm. Berlin 2005 Filmmuseum!!!
sowie in Nach dem Film 5, 2004: http://www.nachdemfilm.deDr. Robnik: "Tiktak & Taktik. Das konsumkulturelle und das zeitlogische Ethos des postfordistischen Horrorfilms in Benjaminscher Sicht" in: Stiegler/Biedermann (Hg): Horror und Ästhetik. Konstanz 2008Thomas Elsaesser: "Der ewig junge Mythos Hollywoods: 'Bram Stoker's Dracula'" und "'Look Deep within Yourself': 'The Silence of the Lambs'" in: ders.: Hollywood heute. Geschichte, Gender und Nation im postklassischen Kino. Berlin 200911: 20. 1. 2010Dr. Robnik: "'We are grateful for the time we have been given': Zur Retroaktivität als medienkulturelle Erfahrungslogik anhand von M. Night Shyamalans The Village" in: Blaser/Braidt/Fuxjäger/Mayr (Hg.): Falsche Fährten in Film = Maske & Kothurn 53, Wien 2007Th. Elsaesser: "Film als Möglichkeitsform: Vom 'Postmortem-Kino' zu mindgame movies" in: ders.: Hollywood heute. (siehe 13. 1.)12.: 27. 1. 2010Buchpräsentation: M. Fürst, F. Krautkrämer, S. Wiemer (Hg.): Untot. Aspekte des Zombiefilms. München: Bellville (ersch. Dez. 2009)
(Übers.: "Visuelle Lust und narratives Kino", in: F.-J. Albersmeier (Hg.): Texte zur Theorie des Kinos. Stuttgart 2003)Barbara Creed: "Horror and the Monstrous-Feminine. An Imaginary Abjection" [1986] in: James Donald (ed.): Fantasy and the Cinema. London 1989 Filmmuseum!!!
modifizierter Reprint: "The Monstrous-Feminine: Horror, Theory, Film" in: dies.: Pandora's Box. Essays on Film Theory. Melbourne 2004 Filmmuseum!!!!Catherine Constable: "Becoming the Monster's Mother: Morphologies of Identity in the 'Alien' Series" in: Annette Kuhn (Hg.): Alien Zone II. The Spaces of Science Fiction Cinema. London, N.Y. 1999 Filmmuseum!!!6.: 18. 11. 2009LV findet statt im Öst. Filmmuseum, 13-15.15h
Screenings:
Outer Space (10 min)
Alien (110 min)Arbeit 1: Alien, Abg. bis 25. 11.7.: 25. 11. 2009Sigmund Freud: "Das Unheimliche" [1919] in: ders.: Gesammelte Werke, Bd. 12. Frankf/M 1999Screening Soyfer-Saal: Hotel (82 min)Arbeit 2: Hotel, Abg. bis 12. 12.8.: 2. 12. 2009Diskussion Arbeit 1Linda Williams: "Film Bodies. Gender, Genre and Excess" [1991] in: John Hill, Pamela C. Gibson (eds.): The Oxford Guide to Film Studies. Oxford 19989: 16. 12. 2009Diskussion Arbeit 2Auszüge aus:
Anna Powell: Deleuze and Horror Film. Edinburgh 2005 Filmmuseum!!!Gilles Deleuze: "Postskriptum über die Kontrollgesellschaften" [1990] in: ders.: Unterhandlungen 1972-1990. Frankf/M. 1993 Filmmuseum!!!10.: 13. 1. 2010Drehli Robnik: "Ausrinnen als Einübung: Der Splatterfilm als Perspektive auf flexibilisierte medienkulturelle Subjektivität" in: J. Köhne, R. Kuschke, A. Meteling (Hg.): Splatter Movies. Essays zum modernen Horrorfilm. Berlin 2005 Filmmuseum!!!
sowie in Nach dem Film 5, 2004: http://www.nachdemfilm.deDr. Robnik: "Tiktak & Taktik. Das konsumkulturelle und das zeitlogische Ethos des postfordistischen Horrorfilms in Benjaminscher Sicht" in: Stiegler/Biedermann (Hg): Horror und Ästhetik. Konstanz 2008Thomas Elsaesser: "Der ewig junge Mythos Hollywoods: 'Bram Stoker's Dracula'" und "'Look Deep within Yourself': 'The Silence of the Lambs'" in: ders.: Hollywood heute. Geschichte, Gender und Nation im postklassischen Kino. Berlin 200911: 20. 1. 2010Dr. Robnik: "'We are grateful for the time we have been given': Zur Retroaktivität als medienkulturelle Erfahrungslogik anhand von M. Night Shyamalans The Village" in: Blaser/Braidt/Fuxjäger/Mayr (Hg.): Falsche Fährten in Film = Maske & Kothurn 53, Wien 2007Th. Elsaesser: "Film als Möglichkeitsform: Vom 'Postmortem-Kino' zu mindgame movies" in: ders.: Hollywood heute. (siehe 13. 1.)12.: 27. 1. 2010Buchpräsentation: M. Fürst, F. Krautkrämer, S. Wiemer (Hg.): Untot. Aspekte des Zombiefilms. München: Bellville (ersch. Dez. 2009)
Association in the course directory
Last modified: Th 16.01.2025 00:13
ALLE FILME IN ORIGINALFASSUNGSPRECHSTUNDE ROBNIK 18. Dezember 2009, 12.30-14h, Büro Prof. Büttner