170224 UE Exercise Course "Media Transitions" (2020W)
The proto-digital avantgarde
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 07.09.2020 09:00 to Su 20.09.2020 23:55
- Registration is open from Th 24.09.2020 09:00 to Th 01.10.2020 23:55
- Deregistration possible until Mo 26.10.2020 23:55
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 13.10. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 20.10. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 27.10. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 03.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 10.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 17.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 24.11. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 01.12. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 15.12. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 12.01. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 19.01. 09:45 - 11:15 Digital
- Tuesday 26.01. 09:45 - 11:15 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Mitarbeit, Präsentationen, schriftliche Abschlussarbeit
Minimum requirements and assessment criteria
physische und geistige Präsenz
Examination topics
immanent
Reading list
Literatur:Klemens Gruber, Die polyfrontale Avantgarde. Medien und Künste 1912-1936, Wien: Sonderzahl 2020.Annette Michelson, “Camera lucida / camera obscura”, in: Artforum, vol. XI, no. 5, Jan. 1973, S. 30-37; dt. in: Maske und Kothurn. Internationale Beiträge zur Theater-, Film- und Medienwissenschaft, 65. Jg., Heft 3-4/2019 (in Vorbereitung).Jens Schröter, „Analog/Digital – Opposition oder Kontinuum?“, in: Jens Schröter / Alexander Böhnke (Hg.): Analog/Digital – Opposition oder Kontinuum? Zur Theorie und Geschichte einer Unterscheidung, Bielefeld: transcript 2004, S. 7-30.Materialien:Art into Life. Russian Constructivism 1914 – 1932, Ausst. Kat., Henry Art Gallery, University of Washington, New York: Rizzoli 1990.Oliver A.I. Botar, Sensing the Future: Moholy-Nagy, die Medien und die Künste, Zürich: Lars Müller 2014.Leah Dickerman, Inventing Abstraction 1910-1925. How a Radical Idea Changed Modern Art, New York: The Museum of Modern Art 2012.Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1863-1922, London: Thames and Hudson 1962; dt. Das große Experiment. Die russische Kunst 1863 – 1922, Köln: DuMont 1963.Wolfgang Hagen, „Die Entropie der Fotografie. Skizzen zu einer Genealogie der digital-elektronischen Bildaufzeichnung“, in: Herta Wolf, Paradigma Fotografie. Fotokritik am Ende des fotografischen Zeitalters. Bd. 1. Frankfurt: Suhrkamp 2003, S. 195-235.Roman Jakobson, „Die ‚Zukunftianer’ und die Wissenschaften“, in: Felix Philipp Ingold, Der große Bruch. Rußland im Epochenjahr 1913. Kultur Gesellschaft Politik, München: Beck 2000, S. 448-457.El Lissitzky, „Unser Buch”, in: Gutenberg-Jahrbuch, Mainz 1926/27, S. 172-178, gek. in: El Lissitzky, Maler Architekt Typograf Fotograf. Erinnerungen Briefe Schriften. Übergeben von Sophie Lissitzky-Küppers, Dresden: Verlag der Kunst 1967, S. 361-364.Kazimir Malevich and the Russian Avant-Garde, Ausst. Kat., Amsterdam: Stedelijk Museum 2014.Sieg über die Sonne. Aspekte russischer Kunst zu Beginn des 20. Jahrhunderts, Ausst.- Kat., Akademie der Künste, Berliner Festwochen, Berlin: Frölich & Kaufmann 1983.Weitere Literatur wird zu Semesterbeginn bekanntgegeben.
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Last modified: Fr 12.05.2023 00:18
Die Lehrveranstaltung untersucht die analytischen, ästhetischen und hymnischen Qualitäten dieser Verfahren anhand ausgewählten Materials und diskutiert die Reichweite des Begriffs „Proto-digital“.