Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
170400 VO Media and Ideology (2022S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Thursday 30.06.2022 09:00 - 13:00 Digital
- Monday 10.10.2022 09:00 - 13:00 Digital
- Wednesday 07.12.2022 09:00 - 13:00 Digital
- Friday 20.01.2023 09:00 - 13:00 Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 10.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 17.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 24.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 31.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 07.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 28.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 05.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 12.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 19.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 02.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 09.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Thursday 23.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
Information
Aims, contents and method of the course
Ideologies of Media, Media Ideologies
Assessment and permitted materials
Die Vorlesung wird mit einer schriftlichen Prüfung (Take-Home-Essay) abgeschlossen, für den ein Zeitraum von 48 Stunden veranschlagt werden. Prüfungsanmeldung über Gruppenanmeldung in Moodle. Prüfungstermine (Start der 48 Stunden-Frist jeweils um 12:00 Uhr des angegebenen Datums):
Minimum requirements and assessment criteria
Kenntnis der in der Vorlesung behandelten Einzelthemen (Theorietexte, Gegenstandsbeispiele, Argumentationszusammenhänge)Beurteilungskriterien:
- Genauigkeit im Umgang mit Begriffen (Textkenntnis), Anwendungsleistung (Transferkompetenz), Argumentationsleistung (Reflexionskompetenz)26 - 30 Punkte: Sehr Gut, 23 - 25 Punkte: Gut, 20 - 22 Punkte: Befriedigend, 17 - 19 Punkte: Genügend, 0 - 16 Punkte: Nicht Genügend
- Genauigkeit im Umgang mit Begriffen (Textkenntnis), Anwendungsleistung (Transferkompetenz), Argumentationsleistung (Reflexionskompetenz)26 - 30 Punkte: Sehr Gut, 23 - 25 Punkte: Gut, 20 - 22 Punkte: Befriedigend, 17 - 19 Punkte: Genügend, 0 - 16 Punkte: Nicht Genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff umfasst alle Vorträge der Vorlesung sowie die auf Moodle bereit gestellten Beispiele und Theorietexte.
Reading list
Bergermann, Ulrike; Otto, Isabell; Schabacher, Gabriele (Hg.): Das Planetarische. Kultur-Technik-Medien im postglobalen Zeitalter. München: Fink 2010.
Bolter, Jay David; Grusin, Richard: Remediation. Understanding New Media. Cambridge, MA: MIT Press 1999.
Chari, Sharad; Verdery, Katherine: „Thinking between the Posts: Postcolonialism, Postsocialism, and Ethnography after the Cold War.“, in: Comparative Studies in Society and History, Vol. 51, No. 1 (Jan. 2009), S. 6-34.
Casetti, Francesco: „The Relocation of Cinema“, in: Denson, Shane; Leyda, Julia (Hg.): Post-Cinema. Theorizing 21st Century Film. Falmer: REFRAME Books 2016, S. 567-
Denson, Shane; Leyda, Julia (Hg.): Post-Cinema. Theorizing 21st Century Film. Falmer: REFRAME Books 2016.
Derrida, Jacques: Schurken. Zwei Essays über Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2003.
Jim Hoberman: Film After Film; Or What Became of 21st Century Cinema? London/New York: Verso 2012.
Imre, Anikó (Hg.): East European Cinemas. New York: Routledge 2005.
Iordanova, Dina: Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Film. London/ New York: Wallflower Press 2003.
Foucault, Michel: Die Ordnung der Dinge. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2012.
Kondylis, Panajotis: Planetarische Politik nach dem Kalten Krieg. Berlin: Akademie Verlag 1992.
Mirzoeff, Nicholas (Hg.): The Visual Culture Reader. New York: Routledge 1998.
Piotrowksi, Piotr: Art and Democracy in Post-Communist Europe. London: Reaktion Books 2012.
Schröter, Jens; Schwering, Georg; Stäheli, Urs (Hg.): Media Marx. Ein Handbuch. Bielefeld: transcript 2006.
Serres, Michel: Die fünf Sinne. Eine Philosophie der Gemenge und Gemische. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2012.
Shohat, Ella; Stam, Robert: „Transnationalizing Comparison: The Uses and Abuses of Cross-Cultural Analogy“, New Literary History, Vol. 40, 2009.
Todorova, Maria; Gille, Zsuza (Hg.): Post-Communist Nostalgia. Oxford/ New York: Berghahn Books 2010.
Bolter, Jay David; Grusin, Richard: Remediation. Understanding New Media. Cambridge, MA: MIT Press 1999.
Chari, Sharad; Verdery, Katherine: „Thinking between the Posts: Postcolonialism, Postsocialism, and Ethnography after the Cold War.“, in: Comparative Studies in Society and History, Vol. 51, No. 1 (Jan. 2009), S. 6-34.
Casetti, Francesco: „The Relocation of Cinema“, in: Denson, Shane; Leyda, Julia (Hg.): Post-Cinema. Theorizing 21st Century Film. Falmer: REFRAME Books 2016, S. 567-
Denson, Shane; Leyda, Julia (Hg.): Post-Cinema. Theorizing 21st Century Film. Falmer: REFRAME Books 2016.
Derrida, Jacques: Schurken. Zwei Essays über Vernunft. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2003.
Jim Hoberman: Film After Film; Or What Became of 21st Century Cinema? London/New York: Verso 2012.
Imre, Anikó (Hg.): East European Cinemas. New York: Routledge 2005.
Iordanova, Dina: Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Film. London/ New York: Wallflower Press 2003.
Foucault, Michel: Die Ordnung der Dinge. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2012.
Kondylis, Panajotis: Planetarische Politik nach dem Kalten Krieg. Berlin: Akademie Verlag 1992.
Mirzoeff, Nicholas (Hg.): The Visual Culture Reader. New York: Routledge 1998.
Piotrowksi, Piotr: Art and Democracy in Post-Communist Europe. London: Reaktion Books 2012.
Schröter, Jens; Schwering, Georg; Stäheli, Urs (Hg.): Media Marx. Ein Handbuch. Bielefeld: transcript 2006.
Serres, Michel: Die fünf Sinne. Eine Philosophie der Gemenge und Gemische. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2012.
Shohat, Ella; Stam, Robert: „Transnationalizing Comparison: The Uses and Abuses of Cross-Cultural Analogy“, New Literary History, Vol. 40, 2009.
Todorova, Maria; Gille, Zsuza (Hg.): Post-Communist Nostalgia. Oxford/ New York: Berghahn Books 2010.
Association in the course directory
Last modified: Th 11.05.2023 11:27