170499 UE Robert Siodmak and the Film Noir (2021W)
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 06.09.2021 09:00 to Tu 07.09.2021 09:00
- Registration is open from We 15.09.2021 09:00 to We 22.09.2021 23:55
- Registration is open from Sa 25.09.2021 09:00 to Th 30.09.2021 23:55
- Deregistration possible until Fr 29.10.2021 23:55
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes
ACHTUNG: Die Lehrveranstaltung findet ab 22. November 2021 via Zoom statt! (Link auf Moodle)
Information
Aims, contents and method of the course
Der aus Deutschland vertriebene jüdische Regisseur Robert Siodmak inszenierte in den 1940er Jahren im amerikanischen Exil eine Reihe von Films Noirs, die zu den Klassikern dieses Hollywood-Genres gehören. Die Lehrveranstaltung geht den Spuren nach, die vom Weimarer Kino in den Film Noir führen, und wird unter anderem folgende Diskurse behandeln: kultureller Transfer, Identitätspolitik, Exilforschung und Genretheorie. Im Zentrum stehen dabei folgende Filme: PHANTOM LADY (1944), THE SPIRAL STAIRCASE (1945), THE KILLERS (1946), THE DARK MIRROR (1946), CRY OF THE CITY (1948) und CRISS CROSS (1949).
Assessment and permitted materials
Anwesenheit (unbedingt beim ersten Termin), Präsentation, Abschlussarbeit, aktive Beteiligung an Diskussionen
Minimum requirements and assessment criteria
Die Note setzt sich aus Präsentation (40%), Abschlussarbeit (40%) und aktiver Beteiligung an Diskussionen (20%) zusammen.
Examination topics
Reading list
Helmut G. Asper: Filmexilanten im Universal Studio 1933-1960. Berlin 2005.Christian Cargnelli/Michael Omasta (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.Deutsches Historisches Museum (Hg.): Robert Siodmak. Marburg 2015.Hervé Dumont: Robert Siodmak. In: CineGraph. Lfg. 14 (1989).Thomas Elsaesser: Weimar Cinema and After. Germany's Historical Imaginary. London, New York 2000.Thomas Elsaesser: Das Vermächtnis des Dr. Caligari. In: Christian Cargnelli/Michael Omasta (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.Gerd Gemünden: Exilfilm und Kulturindustrie. Billy Wilders DOUBLE INDEMNITY (1944). In: Harro Segeberg (Hg.): Mediale Mobilmachung II. München 2006.Gerd Gemünden/Anton Kaes: Introduction. In: New German Critique, no. 89 (Spring-Summer 2003).Fritz Göttler: Der Blick ins Leere. Zu ein paar Filmen Robert Siodmaks. In: Filmbulletin (November 1988).Laura Heins: Criss-Crossings of Robert Siodmak: The Time and Space of Cinematic Exile. In: Johannes F. Evelein (Hg.): Exiles Traveling. Amsterdam, New York 2009.Jan-Christopher Horak: Einleitung. Filmkünstler im Exil. Ein Weg nach Hollywood. In: Horak: Fluchtpunkt Hollywood. Münster 1986.Wolfgang Jacobsen/Hans Helmut Prinzler (Hg.): Siodmak Bros. Berlin 1998.Lutz Koepnick: Berlin Noir. Robert Siodmak's Hollywood. In: Koepnick: The Dark Mirror. German Cinema between Hitler and Hollywood. Berkeley, Los Angeles, London 2002.Lutz Koepnick: Doubling the Double: Robert Siodmak in Hollywood. In: New German Critique, no. 89 (Spring-Summer 2003).Jonathan Munby: The "Un-American" Film Art. Robert Siodmak, Fritz Lang, and the Political Significance of Film Noir's German Connection. In: Munby: Public Enemies, Public Heroes. Chicago, London 1999.Steve Neale: Genre and Hollywood. London, New York 2000.J.P. Telotte: Siodmak's Phantom Women and Noir Narrative. In: Film Criticism (Spring 1987).Michael Walker: Robert Siodmak. In: Ian Cameron (Hg.): The Movie Book of Film Noir. London 1992.
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Last modified: Fr 19.11.2021 17:28