170506 UE Max Ophuls and Film Exile (2021S)
Continuous assessment of course work
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Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 08.02.2021 09:00 to Su 21.02.2021 23:55
- Registration is open from Th 25.02.2021 09:00 to Th 04.03.2021 23:55
- Deregistration possible until Fr 02.04.2021 23:55
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 11.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 18.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 25.03. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 15.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 22.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 29.04. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 06.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 20.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 27.05. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 10.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 17.06. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 24.06. 13:15 - 14:45 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Anwesenheit (unbedingt beim ersten Termin), Präsentation/Hausübung, Abschlussarbeit, aktive Beteiligung an Diskussionen
Minimum requirements and assessment criteria
Die Note setzt sich aus Präsentation/Hausübung (40%), Abschlussarbeit (40%) und aktiver Beteiligung an Diskussionen (20%) zusammen.
Examination topics
Reading list
Helmut G. Asper: Max Ophüls. Eine Biographie. Berlin 1998.
Lutz Bacher: Max Ophuls in the Hollywood Studios. New Brunswick 1996.
Christian Cargnelli/Michael Omasta (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.
Filmexil, Nr. 15 (2002): Max Ophüls.
Peter W. Jansen/Wolfram Schütte (Hg.): Max Ophüls. München, Wien 1989.
Gertrud Koch: Was ich erbeute, sind Bilder. Zum Diskurs der Geschlechter im Film. Basel, Frankfurt a. Main 1989.
Max Ophüls: Spiel im Dasein. Eine Rückblende. Dillingen 1959.
Susan M. White: The Cinema of Max Ophuls. Magisterial Vision and the Figure of Woman. New York 1995.
George M. Wilson: Narration in Light. Baltimore 1986.
Lutz Bacher: Max Ophuls in the Hollywood Studios. New Brunswick 1996.
Christian Cargnelli/Michael Omasta (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.
Filmexil, Nr. 15 (2002): Max Ophüls.
Peter W. Jansen/Wolfram Schütte (Hg.): Max Ophüls. München, Wien 1989.
Gertrud Koch: Was ich erbeute, sind Bilder. Zum Diskurs der Geschlechter im Film. Basel, Frankfurt a. Main 1989.
Max Ophüls: Spiel im Dasein. Eine Rückblende. Dillingen 1959.
Susan M. White: The Cinema of Max Ophuls. Magisterial Vision and the Figure of Woman. New York 1995.
George M. Wilson: Narration in Light. Baltimore 1986.
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Last modified: Fr 12.05.2023 00:18
Der aus Deutschland vertriebene jüdische Regisseur Max Ophüls inszenierte zwischen den 1930er und 1950er Jahren in mehreren Ländern (Deutschland, Frankreich, USA) zentrale Werke der internationalen Filmgeschichte, darunter großartige Klassiker wie LIEBELEI (1933), LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (1948), LA RONDE (1950) und MADAME DE ... (1953). Seine Arbeiten werden in dieser Lehrveranstaltung in diversen Kontexten veranschaulicht und analysiert: Exilfilm und Filmexil; Genrekino und Genretheorie (Melodram, Woman's Film, Film Noir); Gender Studies; Transnational Cinema.