Universität Wien FIND

Get vaccinated to work and study safely together in autumn.

To enable a smooth and safe start into the semester for all members of the University of Vienna, you can get vaccinated without prior appointment on the Campus of the University of Vienna from Saturday, 18 September, until Monday, 20 September. More information: https://www.univie.ac.at/en/about-us/further-information/coronavirus/.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

170506 UE Max Ophuls and Film Exile (2021S)

Continuous assessment of course work
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 11.03. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 18.03. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 25.03. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 15.04. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 22.04. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 29.04. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 06.05. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 20.05. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 27.05. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 10.06. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 17.06. 13:15 - 14:45 Digital
Thursday 24.06. 13:15 - 14:45 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

"We have no more countries left." (Ilka Gruning in LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN)
Der aus Deutschland vertriebene jüdische Regisseur Max Ophüls inszenierte zwischen den 1930er und 1950er Jahren in mehreren Ländern (Deutschland, Frankreich, USA) zentrale Werke der internationalen Filmgeschichte, darunter großartige Klassiker wie LIEBELEI (1933), LETTER FROM AN UNKNOWN WOMAN (1948), LA RONDE (1950) und MADAME DE ... (1953). Seine Arbeiten werden in dieser Lehrveranstaltung in diversen Kontexten veranschaulicht und analysiert: Exilfilm und Filmexil; Genrekino und Genretheorie (Melodram, Woman's Film, Film Noir); Gender Studies; Transnational Cinema.

Assessment and permitted materials

Anwesenheit (unbedingt beim ersten Termin), Präsentation/Hausübung, Abschlussarbeit, aktive Beteiligung an Diskussionen

Minimum requirements and assessment criteria

Die Note setzt sich aus Präsentation/Hausübung (40%), Abschlussarbeit (40%) und aktiver Beteiligung an Diskussionen (20%) zusammen.

Examination topics

Reading list

Helmut G. Asper: Max Ophüls. Eine Biographie. Berlin 1998.
Lutz Bacher: Max Ophuls in the Hollywood Studios. New Brunswick 1996.
Christian Cargnelli/Michael Omasta (Hg.): Schatten. Exil. Europäische Emigranten im Film noir. Wien 1997.
Filmexil, Nr. 15 (2002): Max Ophüls.
Peter W. Jansen/Wolfram Schütte (Hg.): Max Ophüls. München, Wien 1989.
Gertrud Koch: Was ich erbeute, sind Bilder. Zum Diskurs der Geschlechter im Film. Basel, Frankfurt a. Main 1989.
Max Ophüls: Spiel im Dasein. Eine Rückblende. Dillingen 1959.
Susan M. White: The Cinema of Max Ophuls. Magisterial Vision and the Figure of Woman. New York 1995.
George M. Wilson: Narration in Light. Baltimore 1986.

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 11:26