Universität Wien

170521 UE Production processes and aesthetics of performance art (2018W)

Continuous assessment of course work

Anmeldung: Die selbstständige Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend. Eine nachträgliche Anmeldung ist nicht möglich. Die Anmeldezeiten entnehmen Sie bitte unserer Homepage unter https://spl-tfm.univie.ac.at/studium/

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung. Studierende von der Warteliste können nachrücken.

Plagiate: Prüfungsleistungen und Prüfungszugänge, die durch das Verwenden unerlaubter Hilfsmittel oder durch absichtsvolles Plagiieren erlangt werden, werden laut Satzung der Universität Wien (§13, §74) nicht beurteilt, sondern im Sammelzeugnis untilgbar mit (X) bewertet. Dies ist auch nach bereits erfolgter Benotung rückwirkend möglich, wenn sich der Tatbestand des Plagiats erst im Nachhinein erweisen sollte. Als Plagiat gilt die absichtsvolle und undeklarierte Übernahme von fremdem geistigen Eigentum ohne Angabe der Quelle; der Begriff des Plagiats umfasst dabei wörtliche Zitate ebenso wie übersetzte Übernahmen und Paraphrasen.

Weitere Infos zum Studium finden Sie unter https://spl-tfm.univie.ac.at/

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 50 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 08.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 15.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 22.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 29.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 05.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 12.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 19.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 26.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 03.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 10.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 07.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 14.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 21.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Monday 28.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde

Information

Aims, contents and method of the course

In these courses, the production processes and aesthetic forms of contemporary free performing arts are imparted. The realization of projects in the field of dance and performance is dependent on certain framework conditions, which have to do with promotion, time, space, personnel and public and follows other parameters as own productions of e.g. Ensemble-Theaters. Even the production houses, where the free artists show their productions, work differently than city-theaters or music-theatres, both in terms of their curatorial task and in terms of their personal and budgetary composition. And the dance and performance art of the present is a perception-aesthetic challenge that one does not have to learn in school socialization, but has to work through it. Together with the students, 3 fields are to be worked on which focus on the specificity of production processes and aesthetics of performance art: Field 1 covers the specific project realization in their processes. Field 2 covers the organizational structures of production houses. Field 3 includes the performance analysis of dance and performance art. In this course, students will learn about the complexity of independent theater work, the working structures of production houses and the aesthetics of contemporary free-stage arts through practical exercises and performance analyzes. For this purpose, experts are invited and performances in contemporary dance and performance houses in Vienna are visited, e g. Tanzquartier, brut Wien and WUK performing arts.

Assessment and permitted materials

lectures, seminar paper, final presentation

Minimum requirements and assessment criteria

Continuous presence, willingness to attend 3 different evening events, willingness to discuss, exercises at home, keynote speeches, written individual work,

Examination topics

Reading list

Fischer-Lichte, Erika: Ästhetik des Performativen. Frankfurt/Main: Suhrkamp, 2004.
Klein, Gabriele/Sting, Wolfgang (Hrsg.): Performance. transcript, 2005.
Brauneck, Manfred (Hrsg.): Das freie Theater im Europa der Gegenwart. Bielefeld: transcript, 2016.
Goldberg, RoseLee: Die Kunst der Performance. München: Deutscher Kunstverlag, 2015.
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatisches Theater. Frankfurt/Main: Verlag der Autoren, 1999.

Association in the course directory

Last modified: Sa 02.04.2022 00:21