Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice (e.g. cancellation of on-site teaching and conversion to online exams). Register for courses/exams via u:space, find out about the current status on u:find and on the moodle learning platform. NOTE: Courses where at least one unit is on-site are currently marked "on-site" in u:find.

Further information about on-site teaching and access tests can be found at https://studieren.univie.ac.at/en/info.

170541 UE Jonas Mekas and "the politics of truth and beauty" (2021S)

Continuous assessment of course work
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first serve).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Die LV findet bis auf Weiteres DIGITAL statt!

Termine:

FR 26.03.2021_13.15-14.45
SA 27.03.2021_12.00-17.00
FR 28.05.2021_13.15-18.15
SA 29.05.2021_13.00-17.00
FR 25.06.2021_13.00-17.00
SA 26.06.2021_13.00-17.00


Information

Aims, contents and method of the course

Als Jonas Mekas (*1922) im Januar des 2019 überraschend im Alter von 96 Jahren starb, ist nicht nur ein Zentralgestirn des amerikanischen Nachkriegskinos, nicht nur der Filmemacher und Kolumnist, der Initiator des legendären "Film Culture Magazine", Anführer des "New American Cinema" (NAC) und Begründer der "Anthology Film Archives" gestorben, sondern auch einer der Letzen der sogenannten "Displaced Persons Generation". Jener Generation, die nach dem II. Weltkrieg als heimatlos und gewissermaßen "exitenzial" im Exils seiend (womöglich gar, um mit Georg Lukács zu sprechen, "transzendental obdachlos") galten. Sein nachhaltiger Einfluss hat nicht nur den amerikanischen Avant-Garde-Film der 60er Jahre um Ken Jacobs, Stan Brakhage und Jack Smith etc. erst international sichtbar gemacht, sondern auch Andy Warhol, Yoko Ono u.a. den Film als Kunstform erschlossen. Für das NAC konstatierte er in seiner "Movie Journal"-Kolumne: „Our home movies are manifestoes of the politics of truth and beauty, beauty and truth“. Was diese Politik aber auszeichnet (inwieweit sie einen utopischen Charakter hat) und was sie mit der Ästhetik seiner eigenen "Home Movies" – die er als "Diary Films" und Jeffrey Rouff als „Home Movies of the Avant-Garde“ beschreibt – gemein hat, soll in dieser Lehrveranstaltung unter Berücksichtigung diverser gesellschaftspolitischer und philosophischer Theorien debattiert werden. Es werden kulturwissenschaftliche Kontexte zu Betrachtung und Wahrnehmungsweisen der künstlerischen Strategien von Jonas Mekas erarbeitet und reflektiert. Im Zentrum soll dabei sein filmisches Werk stehen, aber auch seine schriftlichen Erzeugnisse.

Assessment and permitted materials

Mitarbeit/Textlektüre (40%), Referat (30%), Kurzessays (30%).

Minimum requirements and assessment criteria

s.o.

Examination topics

s.o.

Reading list


Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 11:26