Universität Wien

170603 SE MA 1.1. "Forms of Staging and Aesthetic Perception" (2019W)

Frames and dispositives

Continuous assessment of course work

Anmeldung: Die selbstständige Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend. Eine nachträgliche Anmeldung ist nicht möglich. Die Anmeldezeiten entnehmen Sie bitte unserer Homepage unter https://spl-tfm.univie.ac.at/studium/

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung. Studierende von der Warteliste können nachrücken.

Plagiate: Prüfungsleistungen und Prüfungszugänge, die durch das Verwenden unerlaubter Hilfsmittel oder durch absichtsvolles Plagiieren erlangt werden, werden laut Satzung der Universität Wien (§13, §74) nicht beurteilt, sondern im Sammelzeugnis untilgbar mit (X) bewertet. Dies ist auch nach bereits erfolgter Benotung rückwirkend möglich, wenn sich der Tatbestand des Plagiats erst im Nachhinein erweisen sollte. Als Plagiat gilt die absichtsvolle und undeklarierte Übernahme von fremdem geistigen Eigentum ohne Angabe der Quelle; der Begriff des Plagiats umfasst dabei wörtliche Zitate ebenso wie übersetzte Übernahmen und Paraphrasen.

Weitere Infos zum Studium finden Sie unter https://spl-tfm.univie.ac.at/

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 29.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum 3 2H467 UZA II Rotunde
  • Friday 13.12. 16:45 - 20:00 Seminarraum 3 2H467 UZA II Rotunde
  • Saturday 14.12. 16:00 - 18:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
  • Friday 10.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 2H467 UZA II Rotunde
  • Saturday 11.01. 09:45 - 16:00 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
  • Sunday 12.01. 09:45 - 16:00 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde

Information

Aims, contents and method of the course

The seminar will address dispositives in general and questions of framing as a medial technique in general and as cultural technique in particular. Foucault defines dispositives (arrangements) as networks of institutions, persons, discourses and practices that can be functionally inserted into power structures - and determine not only any general communication, but also the production and reception of artefacts. The fact that media and dispositives are inseparably linked, that dispositives not only use media, but that every medial relationship is embedded in historically and culturally determined dispositives, and that dispositives also have a medial effect, is not a new insight. In addition to illuminating the nature and function of various types of media dispositives (in theatre, art, and film, but also with regard to new media and modern as well as postmodern mass mediaity), the seminar will therefore also examine a special question: what is the relevance of framing techniques within this media dispositivity? The students acquire the competence to identify dispositives, to fathom their function and nature, and to understand the meaning of framing techniques in these contexts.

Assessment and permitted materials

Students prepare a presentation topic (usually a theoretical text) for the session and moderate the discussion of the text. The seminar is concluded with a term paper (10-15 pages).

Minimum requirements and assessment criteria

Regular participation and active collaboration.
Grading: thesis paper 30%, session moderation 20%, term paper: 50%.

Examination topics

cf. Moodle

Reading list

cf. Moodle

Association in the course directory

Last modified: Sa 02.04.2022 00:21