Universität Wien

170621 SE MA 1.3. "Discourses and Methods" (2022W)

Audiovisual and /as psychoanalytical thinking

Continuous assessment of course work
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 12.10. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 19.10. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 09.11. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 16.11. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 23.11. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 30.11. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 07.12. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 14.12. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 11.01. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 18.01. 15:00 - 16:30 Digital
  • Wednesday 25.01. 15:00 - 16:30 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

In Sigmund Freud, whom his enemies (!) said deserved the Nobel Prize for Literature, we read the beautiful sentence: "one does not confuse the inside and the outside with no consequences" (Laienanalyse, 1926). Modern film aesthetics likes to fool us with this confusion by showing us, the viewers, the inner world of the characters (mindscreen). But this is - based on the above quotation - only one (and perhaps the simplest) idea with which psychoanalysis and film analysis can be connected. Film analysts often seem to be searching for the "inside" that is hidden behind the "outside" of the film, often examining aspects and relations that Freud describes as " condensation" and "displacement", as analogy and censorship, but also the themes of repression and negation, the aspect of "counter-sense" and the idea of cathartic letting off steam play a role in the analysis of mise-en-scène, mise-en-image and mise-en-chai(! )ne. The structure of the dream and the film can also be analyzed in the context of Freud with Jakobson's model of "selection and combnation" as well as with the "principles of magic" described by Frazer (The Golden Bough, 1922).

Assessment and permitted materials

300 Punkte System
100 Punkte für Beteiligung in den Diskussionsphasen, konstruktive Beiträge und Engagement bei der Besprechung der eigenen und fremden Aufgaben:
200 Punkte für die schriftlichen Aufgaben und deren Präsentation im Plenum.
Punktestand nach der Zuteilung im Moodle ersichtlich.

Minimum requirements and assessment criteria

Die Teilnehmer*innen sollten willens und in der Lage sein, mündlich ausführlich zu den Themen Stellung zu nehmen, auf Fragen zu antworten und sich auch ohne Aufforderung an Diskussionen zu beteiligen.
Die Aufgaben sind rechtzeitig zu erfüllen und ausnahmslos online in Moodle abzugeben. Aufgaben können nicht per eMail eingereicht werden.
Sie können die Dateien nur als PDF abgeben.
Bitte die Dateien nach dem vorgegebenen System benennen. Es geht dabei um einfache Sortierung. Wenn Dateien falsch benannt werden, werden 10% der Wertung abgezogen.
Sie müssen Ihre Aufgaben und Links während der LV "griffbereit" haben, damit Sie sie in der LV auch vorzeigen können.
Zwei Fehlstunden sind erlaubt, allerdings werden die Anwesenheitspunkte abgezogen. Mehr als 2 Fehlstunden = NICHT GENÜGEND, es sei denn, Sie melden sich innerhalb der Abmeldefrist ab.
Wer in der ersten Einheit nicht erscheint, wird automatisch abgemeldet.

Examination topics

Prüfungsimmanent.

Reading list

S. Freud
- Psychopathische Personen auf der Bühne (Schwerpunkt Austoben)
- Die Verneinung (Schwerpunkt sprachliche Verneinung als intellektuelle Bejahung und emotionale Negation).
- Der Gegensinn der Urworte (Schwerpunkt: der Blick auf das Abwesende, der Gedanke an das Gegenteil, das Semiotische Quadrat).
- Die Traumdeutung (Traumarbeit I: Verdichtung / Verschiebung)
- Die Traumdeutung (Traumarbeit II, "Analogie" als magisches Denken)

Association in the course directory

Last modified: Th 11.05.2023 11:27