170742 UE Abuse of Power in Cultural Organisations - structural foundations and counter strategies (2024W)
Continuous assessment of course work
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MIXED
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 16.09.2024 09:00 to Su 22.09.2024 23:59
- Registration is open from Th 26.09.2024 14:00 to Su 29.09.2024 23:59
- Deregistration possible until Th 31.10.2024 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Theater, Film, and Media are fields of work that structurally enable abuse of power, harassment, and sexualized violence due to their "uniqueness." What constitutes the "uniqueness" of these fields? What measures can be implemented by various stakeholders to promote greater fairness within these fields? How do inequalities within production processes impact the artistic outcomes in the domains of theater, film, and media?
In 2021, interest groups, the federal governments, and state government collaborated as the "Focus Group Fairness Codex" to develop a joint guideline including recommendations for action aimed at promoting greater fairness in Austrian cultural institutions.In the first part of the course, students will examine the contents of the Fairness Codex and discuss the fairness categories presented within it from an intersectional perspective. In the second part, international examples with outstanding DEI (Diversity, Equity, Inclusion) strategies will be collectively discussed to prepare for an independent analysis to be completed at the end of the course. In the third part, students will analyze a cultural institution of their choice (national or international) with regard to the aspects of production, programming, and audience. Active participation in discussions is expected. As a final task, students will be asked to present the results of a self-reflection on the question of their personal impact.- N Friday 29.11. 08:00 - 11:15 Digital
- Friday 10.01. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 2H558 UZA II Rotunde
- Saturday 11.01. 10:00 - 16:00 Seminarraum 4 2H558 UZA II Rotunde
- Friday 17.01. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 2H558 UZA II Rotunde
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
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Hinweise der SPL TFM:
Im Zuge der Beurteilung kann eine Plagiatssoftware (Turnitin in Moodle) zur Anwendung kommen.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) für die Produktion von Texten ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird (z. B. für einzelne Arbeitsaufgaben).Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die Lehrveranstaltungsleitung eine mündliche Reflexion ("Notenrelevantes Gespräch") der abgegebenen schriftlichen Hausarbeit vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.Die Erbringung aller Teilleistungen ist Voraussetzung für eine positive Beurteilung, wenn nicht explizit etwas anderes vermerkt wurde.Alle Studierenden, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen.Bei Vorliegen eines solchen Grundes (z.B. eine längere Erkrankung) kann die*der Studierende auch nach Ablauf der Frist von der LV abgemeldet werden.
Über das Vorliegen eines wichtigen Grundes entscheidet die Lehrveranstaltungsleitung. Der Antrag auf Abmeldung ist unverzüglich zu stellen. Wurde eine Teilleistung erschlichen, d.h. etwa bei einer Prüfung oder einem Test geschummelt, bei einer schriftlichen Arbeit plagiiert oder auch Unterschriften auf Anwesenheitslisten gefälscht, wird die gesamte Lehrveranstaltung als "nicht beurteilt" gewertet und entsprechend erfasst.Dies und weitere Bestimmungen finden sie im studienrechtlichen Satzungsteil: https://satzung.univie.ac.at/studienrecht/.Wenn Sie eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung bereits dreimal negativ absolviert haben und sich für einen vierten Antritt anmelden wollen, kontaktieren Sie bitte die StudienServiceStelle Theater-, Film- und Medienwissenschaft.
Hinweise der SPL TFM:
Im Zuge der Beurteilung kann eine Plagiatssoftware (Turnitin in Moodle) zur Anwendung kommen.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) für die Produktion von Texten ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird (z. B. für einzelne Arbeitsaufgaben).Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die Lehrveranstaltungsleitung eine mündliche Reflexion ("Notenrelevantes Gespräch") der abgegebenen schriftlichen Hausarbeit vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.Die Erbringung aller Teilleistungen ist Voraussetzung für eine positive Beurteilung, wenn nicht explizit etwas anderes vermerkt wurde.Alle Studierenden, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen.Bei Vorliegen eines solchen Grundes (z.B. eine längere Erkrankung) kann die*der Studierende auch nach Ablauf der Frist von der LV abgemeldet werden.
Über das Vorliegen eines wichtigen Grundes entscheidet die Lehrveranstaltungsleitung. Der Antrag auf Abmeldung ist unverzüglich zu stellen. Wurde eine Teilleistung erschlichen, d.h. etwa bei einer Prüfung oder einem Test geschummelt, bei einer schriftlichen Arbeit plagiiert oder auch Unterschriften auf Anwesenheitslisten gefälscht, wird die gesamte Lehrveranstaltung als "nicht beurteilt" gewertet und entsprechend erfasst.Dies und weitere Bestimmungen finden sie im studienrechtlichen Satzungsteil: https://satzung.univie.ac.at/studienrecht/.Wenn Sie eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung bereits dreimal negativ absolviert haben und sich für einen vierten Antritt anmelden wollen, kontaktieren Sie bitte die StudienServiceStelle Theater-, Film- und Medienwissenschaft.
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum Requirements see Performance Assessment / max. 2 absences of 90 minutes eachPartial Performances and Composition of the Grade:
1 - Impulse for Reflection on the Fairness Codex (oral) - 10%
2 - Analysis of a Cultural Institution (written) - 30%
3 - Presentation and Discussion of the Analysis (oral) - 30%
4 - Reflection on Own Capabilities for Action (written) - 30%Assessment Criteria for Written Assignments: Content accuracy, linguistic precision, coherence of argumentation, comprehensible structure, discernible stance.
Assessment Criteria for Oral Presentation: Content accuracy, linguistic precision, coherence of argumentation, comprehensible structure, discernible research question, time management.
1 - Impulse for Reflection on the Fairness Codex (oral) - 10%
2 - Analysis of a Cultural Institution (written) - 30%
3 - Presentation and Discussion of the Analysis (oral) - 30%
4 - Reflection on Own Capabilities for Action (written) - 30%Assessment Criteria for Written Assignments: Content accuracy, linguistic precision, coherence of argumentation, comprehensible structure, discernible stance.
Assessment Criteria for Oral Presentation: Content accuracy, linguistic precision, coherence of argumentation, comprehensible structure, discernible research question, time management.
Examination topics
Type of Performance Assessment and Permitted Aids:Written reflection on the Fairness Codex
Written analysis of a cultural institution based on fairness categories
Oral presentation of one's own capabilities for action as a participant in the professional field
Written analysis of a cultural institution based on fairness categories
Oral presentation of one's own capabilities for action as a participant in the professional field
Reading list
BMKÖS: Fairness Codex (Wien, 2022). (https://www.bmkoes.gv.at/kunst-und-kultur/schwerpunkte/fairness-fair-pay/Codex.html)
Association in the course directory
Last modified: Fr 08.11.2024 14:26
Students should understand the benefits of a Diversity, Equity & Inclusion (DEI) strategy for artistic and cultural production and become familiar with possible measures for establishing fairness in cultural institutions. At the same time, they should be informed about the structural conditions that enable or facilitate abuse of power, harassment, and (sexualized) violence, as well as practical methods to protect themselves and others from such transgressions.Methods:Reading the "Fairness Codex" (BMKÖS, 2021) including accompanying texts
Guided further research on Diversity, Equity & Inclusion as well as social, economic, and ecological sustainability
Example analyses
Group discussions
Individual reflection