Universität Wien FIND

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180013 PS Varieties of Disembodiment (2018S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Die letzte Lehrveranstaltung (LV) in der Version BA Philosophie 2011 wurde hierzu im Sommersemester 2017 abgehalten.
Sollten Sie noch immer die LV für die BA-Philosophie-Version 2011 absolvieren - und sich nicht unter den neuen Studienplan (Version 2017) unterstellen lassen wollen (https://ssc-phil.univie.ac.at/studienorganisation/unterstellungen/bachelor-philosophie-von-2011-auf-2017/), so können Sie noch bis Sommersemester 2020 diese Äquivalenz-LV aus dem neuen Studienplan für die Version 2011 auf Basis der je aktuellen, äquivalenten LV ablegen. Eigene LVen für die Version 2011 können nicht mehr angeboten werden.
Bei der Anmeldung zur LV achten Sie bitte unbedingt darauf, dass Ihre Anmeldung über die für Sie gültige Version erfolgt (!).
In der Regel stehen mehrere Studienplanpunkte bei der Anmeldung zur Auswahl. Die Auswahl der Studienplanpunkte kann vom System her nicht auf Ihre tatsächliche Curriculumsversion begrenzt werden. D.h. Sie müssen bei der Anmeldung darauf achten, sich ausschließlich 1. für LVen Ihres Curriculums und 2. der im U:Find angegebenen Codierung/Zuordnungen (bei jeder LV untenstehend angegeben) anzumelden. Andernfalls können Sie die Leistung ggf. nicht für Ihr Studium verwenden. Eine nachträgliche Änderung kann vom SSC nicht abgesichert werden.

Registration/Deregistration

Details

max. 45 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 07.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 14.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 21.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 11.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 18.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 25.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 02.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 09.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 16.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 23.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 30.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 06.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 13.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 20.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Wednesday 27.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien

Information

Aims, contents and method of the course

Content

This course will inquire as to whether so-called '4-E' approaches in philosophy of mind and the cognitive sciences can be of use to psychopathology. 4-E approaches emphasize the embodied, embedded, extended, and enactive character of cognition. Considering the agent's bodily interaction with the world to be of foremost importance for the study of mind, proponents of these approaches attempt to provide an alternative to conventional cognitivist and empiricist approaches to psychopathology. An underlying theme of the recent debate is that psychopathological phenomena ensue due to disruptions of an agent's embodiment and embeddedness in the (social) world. In this context, we will examine a selection of syndromes (e.g. autism spectrum, schizophrenia spectrum) and render them in the light of 4-E theories.

Aim

The aim of this course is to familiarize students with key issues that are discussed at the very interface of philosophy of mind, embodied cognitive science, and modern-day phenomenological psychopathology. Moreover, students will become familiar with recent interdisciplinary approaches that make use of both philosophical and clinical literature so as to learn to approach philosophical topics in an interdisciplinary setting.
Throughout the course, students will practice basic academic skills such as presenting topics and philosophical arguments in an oral as well as in written form.

Assessment and permitted materials

Attendance: Students should attend to at least 12 sessions out of 14.
Presentation: Students are expected to give a presentation (around 20 minutes in length) of one of the texts discussed during the seminar.
Written composition: The students are expected to submit a seminar paper (in German or in English) by the end of the semester addressing one or more of the topics discussed during the course.

Minimum requirements and assessment criteria

1) Attendance in 12 seminar sessions and active participation (10% of the overall grade)
2) Presentation with handout (40%)
3) Seminar paper (50%)

Examination topics

Reading list

The reading list will be announced in the first seminar session.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36