180029 SE Ethical Challenges of the Anthropocene: Ecological Ethics (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 13.02.2023 09:00 to Su 19.02.2023 23:59
- Registration is open from Th 23.02.2023 09:00 to Mo 27.02.2023 23:59
- Deregistration possible until Fr 31.03.2023 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The seminar takes place every Wednesday between 11:30 a.m. and 1:00 p.m. In addition to face-to-face units, e-learning units are also held.
E-Learning units are the following: 19.04.2023; 17.05.2023; 14.06.2023.
Wednesday
08.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
15.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
22.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
29.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Wednesday
19.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
26.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
03.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
Wednesday
10.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
17.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
24.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
31.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
07.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
14.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
21.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Wednesday
28.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- work orders (written/oral)
- active participation in the group discussions
- portfolio
- active participation in the group discussions
- portfolio
Minimum requirements and assessment criteria
- Participation: work orders & active participation (70 points)
- Portfolio (30 points)
Grading scale: 100-92= 1, 91-81= 2, 80-67= 3, 66-50= 4, under 50= 5
- Portfolio (30 points)
Grading scale: 100-92= 1, 91-81= 2, 80-67= 3, 66-50= 4, under 50= 5
Examination topics
The content of the seminar, including literature, must be critically reflected.
Reading list
Brand, Ulrich / Wissen, Markus: Imperiale Lebensweise. Zur Ausbeutung von Mensch und Natur im globalen Kapitalismus, München: Oekom-Verlag 2017.Haber, Wolfgang / Held, Martin / Vogt, Markus (Hg.): Die Welt im Anthropozän. Erkundungen im Spannungsfeld zwischen Ökologie und Humanität, München: Oekom-Verlag 2016.Horn, Eva: Jenseits der Kindeskinder. Nachhaltigkeit im Anthropozän, in: Merkur, Nr. 841, März 2017.Horn, Eva: Menschengeschichte als Erdgeschichte. Zeitskalen im Anthropozän, in: Stascha, Rohmer / Toepfer, Georg (Hg.): Anthropozän - Klimawandel - Biodiversität. Transdisziplinäre Perspektiven auf das gewandelte Verhältnis von Mensch und Natur, Freiburg/München: Verlag Karl Aber 2021, 99–129.Krebs, Angelika: „Das heilige Grün“: Natur und Ethik; in: Nida-Rümelin, Julian / Spiegel, Irina / Tiedemann, Markus (Hg.): Handbuch Philosophie und Ethik. Band II: Disziplinen und Themen, Paderborn: Schöningh 2017.Konrad, Ott / Dierks, Jan / Voget-Kleschin, Lieske (Hg.): Handbuch Umweltethik, Stuttgart: J.B. Metzler 2016.Thurnherr, Urs: Ethik der Mensch-Tier-Beziehung, in: Nida-Rümelin, Julian / Spiegel, Irina / Tiedemann, Markus (Hg.): Handbuch Philosophie und Ethik. Band II: Disziplinen und Themen, Paderborn: Schöningh 2017.
Association in the course directory
Last modified: Th 23.03.2023 15:48
- Students get to know ethical problems of the ecological multiple crisis. You will learn to analyze and ethically evaluate them.Content:
- What is the Anthropocene?
- Dealing with ethical problems in the Anthropocene (e.g. food consumption, animal welfare, agricultural production, other modes of consumption and production, greenwashing, loss of biodiversity, climate crisis, "green flying", ecological footprint)
- Analysis / application of ethical principles (such as sustainability, social justice, responsibility)
- Dealing with the SDGs/Sustainable Development Goals of the UN Agenda 2030
- Dealing with approaches of socio-ecological transformationTeaching and learning methods:
- E-learning via Moodle
- text reading
- Self reflection
- Discussions in small groups and short presentations
- videos
- Working with online tools (such as Padlet)
- work orders (oral/written)