180032 SE Phenomenology of Illness (2018S)
Continuous assessment of course work
Labels
Die letzte Lehrveranstaltung (LV) in der Version BA Philosophie 2011 wurde hierzu im Sommersemester 2017 abgehalten.
Sollten Sie noch immer die LV für die BA-Philosophie-Version 2011 absolvieren - und sich nicht unter den neuen Studienplan (Version 2017) unterstellen lassen wollen (https://ssc-phil.univie.ac.at/studienorganisation/unterstellungen/bachelor-philosophie-von-2011-auf-2017/), so können Sie noch bis Sommersemester 2020 diese Äquivalenz-LV aus dem neuen Studienplan für die Version 2011 auf Basis der je aktuellen, äquivalenten LV ablegen. Eigene LVen für die Version 2011 können nicht mehr angeboten werden.
Bei der Anmeldung zur LV achten Sie bitte unbedingt darauf, dass Ihre Anmeldung über die für Sie gültige Version erfolgt (!).
In der Regel stehen mehrere Studienplanpunkte bei der Anmeldung zur Auswahl. Die Auswahl der Studienplanpunkte kann vom System her nicht auf Ihre tatsächliche Curriculumsversion begrenzt werden. D.h. Sie müssen bei der Anmeldung darauf achten, sich ausschließlich 1. für LVen Ihres Curriculums und 2. der im U:Find angegebenen Codierung/Zuordnungen (bei jeder LV untenstehend angegeben) anzumelden. Andernfalls können Sie die Leistung ggf. nicht für Ihr Studium verwenden. Eine nachträgliche Änderung kann vom SSC nicht abgesichert werden.
Sollten Sie noch immer die LV für die BA-Philosophie-Version 2011 absolvieren - und sich nicht unter den neuen Studienplan (Version 2017) unterstellen lassen wollen (https://ssc-phil.univie.ac.at/studienorganisation/unterstellungen/bachelor-philosophie-von-2011-auf-2017/), so können Sie noch bis Sommersemester 2020 diese Äquivalenz-LV aus dem neuen Studienplan für die Version 2011 auf Basis der je aktuellen, äquivalenten LV ablegen. Eigene LVen für die Version 2011 können nicht mehr angeboten werden.
Bei der Anmeldung zur LV achten Sie bitte unbedingt darauf, dass Ihre Anmeldung über die für Sie gültige Version erfolgt (!).
In der Regel stehen mehrere Studienplanpunkte bei der Anmeldung zur Auswahl. Die Auswahl der Studienplanpunkte kann vom System her nicht auf Ihre tatsächliche Curriculumsversion begrenzt werden. D.h. Sie müssen bei der Anmeldung darauf achten, sich ausschließlich 1. für LVen Ihres Curriculums und 2. der im U:Find angegebenen Codierung/Zuordnungen (bei jeder LV untenstehend angegeben) anzumelden. Andernfalls können Sie die Leistung ggf. nicht für Ihr Studium verwenden. Eine nachträgliche Änderung kann vom SSC nicht abgesichert werden.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 09.02.2018 12:00 to Fr 23.02.2018 12:00
- Deregistration possible until Sa 31.03.2018 12:00
Details
max. 25 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
ACHTUNG!! Am 06. Juni 2018 entfällt die Lehrveranstaltung.
ACHTUNG!! Am 27. Juni 2018 entfällt die Lehrveranstaltung.- Wednesday 07.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 14.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 21.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 11.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 18.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 25.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 02.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 09.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 16.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 23.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 30.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 13.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Wednesday 20.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Essay, seminar presentation, and seminar attendance
Minimum requirements and assessment criteria
Requirements for passing the course:
- attend nine or more of the thirteen seminars
- give one individual or joint seminar presentation (of no more than 20 minutes in length) on one of the two core readings (20%)
- write an essay of between 3,500 and 4000 words (including footnotes but excluding references), which summarizes and critically discusses a central theme addressed by one of the two core readings (80%)
- attend nine or more of the thirteen seminars
- give one individual or joint seminar presentation (of no more than 20 minutes in length) on one of the two core readings (20%)
- write an essay of between 3,500 and 4000 words (including footnotes but excluding references), which summarizes and critically discusses a central theme addressed by one of the two core readings (80%)
Examination topics
The core readings for this course are two complete texts:Havi Carel. 2016. Phenomenology of Illness. Oxford: Oxford University Press.
Fredrik Svenaeus. 2018. Phenomenological Bioethics: Medical Technologies, Human Suffering, and the Meaning of Being Alive. London: Routledge.
Fredrik Svenaeus. 2018. Phenomenological Bioethics: Medical Technologies, Human Suffering, and the Meaning of Being Alive. London: Routledge.
Reading list
You are encouraged to buy both books. However, for those of you who are unable to do so, chapters will be posted on Moodle at least one week before the relevant seminar. You should also consult some additional sources, which can be found in the ‘references’ sections of the two books. These sections will be posted on Moodle at the beginning of the course.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Philosophical interest in the nature of illness has grown considerably in recent years. One notable development is employment of phenomenological research in order to better understand what it is to experience illness and, more generally, what it is to be ill. This course will critically examine -in detail- the work of two leading figures in the field: Havi Carel and Fredrik Svenaeus. It will do so through close readings of Carel’s book The Phenomenology of Illness and Svenaeus’s book Phenomenological Bioethics.Methods:
- Close reading of two recently published books
- individual and group presentations in seminars
- ‘mini-lectures’ by the seminar leader
- detailed critical discussion of texts, themes, concepts, and claims
- writing an essay, addressing a specific topic and philosophical positionAims:
Students will:
- become familiar with current phenomenological work on illness
- learn how to interpret, clarify, and critically discuss texts and ideas
- prepare and give a presentation on a specific text
- learn how to write a scholarly essay, which focuses on a specific theme and critically discusses somebody else’s philosophical position