180058 KU Methods in Philosophy of Science (2022W)
Continuous assessment of course work
Labels
ON-SITE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 12.09.2022 09:00 to Mo 19.09.2022 10:00
- Registration is open from Fr 23.09.2022 09:00 to Fr 30.09.2022 10:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2022 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 13.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 20.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 27.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 03.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 10.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 17.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 24.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 01.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 15.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 12.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 19.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 26.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Voraussetzung für den Zeugniserwerb ist die regelmäßige und aktive Teilnahme an der Lehrveranstaltung (zwei unentschuldigte Fehlstunden sind möglich), Ausarbeitung und Präsentation von zwei Referaten (Gruppenarbeit), Respondenz zu einem Referat
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme an der Diskussion (30%)
Präsentation von zwei Referaten im Rahmen der Lehrveranstaltung (30% + 30%)
Respondenz zu einem Referat im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte erforderlich. Alle Teilleistungen müssen erbracht und positiv benotet werden.1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 PunkteAlle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben (Abs. 5) oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen. (§ 10, Abs. 6 der Satzung).
Präsentation von zwei Referaten im Rahmen der Lehrveranstaltung (30% + 30%)
Respondenz zu einem Referat im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte erforderlich. Alle Teilleistungen müssen erbracht und positiv benotet werden.1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 PunkteAlle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben (Abs. 5) oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen. (§ 10, Abs. 6 der Satzung).
Examination topics
Reading list
Literatur (Auswahl)
Ankeny, R., Chang, H., Boumans, M., & Boon, M. (2011). Introduction: Philosophy of science in practice. European journal for philosophy of science, 1(3), 303-307.
Arabatzis, T., & Schickore, J. (2012). Ways of integrating history and philosophy of science. Perspectives on Science, 20(4), 395-408.
Carnap, R. (1950/1962). On Explication. In: Logical foundations of probability (Vol. 2). Chicago: University of Chicago press.
Justus, J. (2012). Carnap on concept determination: Methodology for philosophy of science. European Journal for Philosophy of Science, 2(2), 161-179.
Kaiser, M. I., & Krickel, B. (2020). The metaphysics of constitutive mechanistic phenomena. The British Journal for the Philosophy of Science.
Loison, L. (2016). Forms of presentism in the history of science. Rethinking the project of historical epistemology. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 60, 29-37.
O'Malley, M. A., & Dupré, J. (2005). Fundamental issues in systems biology. BioEssays, 27(12), 1270-1276.
Pitt, J. C. (2001). The dilemma of case studies: Toward a Heraclitian philosophy of science. Perspectives on Science, 9(4), 373-382.
Schneider, T. (2020). Can we talk about feminist epistemic values beyond gender? Lessons from the gut microbiome. Biological Theory, 15(1), 25-38.
Wagenknecht, S., Nersessian, N. J., & Andersen, H. (2015). Empirical philosophy of science: Introducing qualitative methods into philosophy of science. In Empirical philosophy of science (pp. 1-10). Springer, Cham.
Ankeny, R., Chang, H., Boumans, M., & Boon, M. (2011). Introduction: Philosophy of science in practice. European journal for philosophy of science, 1(3), 303-307.
Arabatzis, T., & Schickore, J. (2012). Ways of integrating history and philosophy of science. Perspectives on Science, 20(4), 395-408.
Carnap, R. (1950/1962). On Explication. In: Logical foundations of probability (Vol. 2). Chicago: University of Chicago press.
Justus, J. (2012). Carnap on concept determination: Methodology for philosophy of science. European Journal for Philosophy of Science, 2(2), 161-179.
Kaiser, M. I., & Krickel, B. (2020). The metaphysics of constitutive mechanistic phenomena. The British Journal for the Philosophy of Science.
Loison, L. (2016). Forms of presentism in the history of science. Rethinking the project of historical epistemology. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 60, 29-37.
O'Malley, M. A., & Dupré, J. (2005). Fundamental issues in systems biology. BioEssays, 27(12), 1270-1276.
Pitt, J. C. (2001). The dilemma of case studies: Toward a Heraclitian philosophy of science. Perspectives on Science, 9(4), 373-382.
Schneider, T. (2020). Can we talk about feminist epistemic values beyond gender? Lessons from the gut microbiome. Biological Theory, 15(1), 25-38.
Wagenknecht, S., Nersessian, N. J., & Andersen, H. (2015). Empirical philosophy of science: Introducing qualitative methods into philosophy of science. In Empirical philosophy of science (pp. 1-10). Springer, Cham.
Association in the course directory
Last modified: Th 27.04.2023 13:27
Besprochene methodische Ansätze inkludieren:
- klassische Ansätze in der Wissenschaftsphilosophie
- queerfeministische Ansätze
- Philosophie wissenschaftlicher Praxis
- interdisziplinäres Ansätze (Wissenschaftsgeschichte, -soziologie...)
- case studies