180067 SE Intercultural aesthetics (2013S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 12.02.2013 18:00 to We 27.02.2013 20:00
- Deregistration possible until We 27.02.2013 20:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 12.03. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 19.03. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 09.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 16.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 23.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 30.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 14.05. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 28.05. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 04.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Tuesday 11.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Saturday 15.06. 10:00 - 14:30 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Tuesday 18.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Saturday 22.06. 12:00 - 15:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Tuesday 25.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Information
Aims, contents and method of the course
The seminar argues the necessity of considering also non-Western forms of art and aesthetic theories and analyses their implications on the enlargement of contemporary aesthetics.
Assessment and permitted materials
Introductory presentation, comments and essay
Minimum requirements and assessment criteria
Acquisition of knowledge about non-Western art forms and aesthetic theories
Examination topics
Introductory presentations, followed by discussions
Reading list
Belting, Hans. 2008. Florenz und Bagdad. Eine westöstliche Geschichte des Blicks. München: Beck.
Besancon, Alain. 2000. The forbidden image: an intellectual history of iconoclasm. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Cheng, Francois. 2008. Fünf Meditationen über die Schönheit. München: C.H. Beck.
Classen, Constance, David Howes, Anthony Synnott. 1994. Aroma. A Cultural History of Smell. London: Routledge.
Clément, Gilles. 2010. Manifest der Dritten Landschaft. Berlin: Merve.
Diaconu, Madalina. 2003. Interkulturelle Ästhetik als Spielraum zwischen interkultureller Philosophie und Ästhetik. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 6-20.
Elberfeld, Rolf und Günter Wohlfahrt. 2000. Komparative Ästhetik. Künste und ästhetische Erfahrungen zwischen Asien und Europa. Köln: chora.
Elberfeld, Rolf. 2003. Einteilung der Künste in interkultureller Perspektive. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 57-64.
Jacobs, Cornée. 1996. Nicht-westliche Kunst in westlichen Museen: Verschiebungen in einem interkulturellen Dialog. In: Heinz Kimmerle (Hg.), Das Multiversum der Kulturen. Amsterdam, Atlanta: Rodopi.
Naef, Silvia. 2007. Bilder und Bilderverbot im Islam. München: C.H. Beck.
Pichler, Adelheid, Gertraud Marinelli-König (Hg). 2008. Kultur – Erbe – Stadt. Stadtentwicklung und UNESCO-Mandat in post- und spätsozialistischen Städten. Innsbruck: Studien Verlag.
Sasaki, Ken-ichi. 1997. For Whom Is City Design? Tactility vs. Visuality. In: Heinz Paetzold (Hg.), City Life. Essays on Urban Culture. 53-70.
Shusterman, Richard. 2012. Körper-Bewusstsein. Für eine Philosophie der Somästhetik. Hamburg: Meiner.
Van den Braembussche, Heinz Kimmerle, Nicole Note (Hgs.) 2009. Intercultural Aesthetics. A Worldview Perspective. Springer.
Besancon, Alain. 2000. The forbidden image: an intellectual history of iconoclasm. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Cheng, Francois. 2008. Fünf Meditationen über die Schönheit. München: C.H. Beck.
Classen, Constance, David Howes, Anthony Synnott. 1994. Aroma. A Cultural History of Smell. London: Routledge.
Clément, Gilles. 2010. Manifest der Dritten Landschaft. Berlin: Merve.
Diaconu, Madalina. 2003. Interkulturelle Ästhetik als Spielraum zwischen interkultureller Philosophie und Ästhetik. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 6-20.
Elberfeld, Rolf und Günter Wohlfahrt. 2000. Komparative Ästhetik. Künste und ästhetische Erfahrungen zwischen Asien und Europa. Köln: chora.
Elberfeld, Rolf. 2003. Einteilung der Künste in interkultureller Perspektive. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 57-64.
Jacobs, Cornée. 1996. Nicht-westliche Kunst in westlichen Museen: Verschiebungen in einem interkulturellen Dialog. In: Heinz Kimmerle (Hg.), Das Multiversum der Kulturen. Amsterdam, Atlanta: Rodopi.
Naef, Silvia. 2007. Bilder und Bilderverbot im Islam. München: C.H. Beck.
Pichler, Adelheid, Gertraud Marinelli-König (Hg). 2008. Kultur – Erbe – Stadt. Stadtentwicklung und UNESCO-Mandat in post- und spätsozialistischen Städten. Innsbruck: Studien Verlag.
Sasaki, Ken-ichi. 1997. For Whom Is City Design? Tactility vs. Visuality. In: Heinz Paetzold (Hg.), City Life. Essays on Urban Culture. 53-70.
Shusterman, Richard. 2012. Körper-Bewusstsein. Für eine Philosophie der Somästhetik. Hamburg: Meiner.
Van den Braembussche, Heinz Kimmerle, Nicole Note (Hgs.) 2009. Intercultural Aesthetics. A Worldview Perspective. Springer.
Association in the course directory
BA M 8.1
Last modified: Sa 10.09.2022 00:19