Universität Wien

180067 SE Intercultural aesthetics (2013S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 45 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 12.03. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 19.03. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 09.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 16.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 23.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 30.04. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 14.05. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 28.05. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 04.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Tuesday 11.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Saturday 15.06. 10:00 - 14:30 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Tuesday 18.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Saturday 22.06. 12:00 - 15:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Tuesday 25.06. 11:00 - 12:30 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228

Information

Aims, contents and method of the course

The seminar argues the necessity of considering also non-Western forms of art and aesthetic theories and analyses their implications on the enlargement of contemporary aesthetics.

Assessment and permitted materials

Introductory presentation, comments and essay

Minimum requirements and assessment criteria

Acquisition of knowledge about non-Western art forms and aesthetic theories

Examination topics

Introductory presentations, followed by discussions

Reading list

Belting, Hans. 2008. Florenz und Bagdad. Eine westöstliche Geschichte des Blicks. München: Beck.
Besancon, Alain. 2000. The forbidden image: an intellectual history of iconoclasm. Chicago: Univ. of Chicago Press.
Cheng, Francois. 2008. Fünf Meditationen über die Schönheit. München: C.H. Beck.
Classen, Constance, David Howes, Anthony Synnott. 1994. Aroma. A Cultural History of Smell. London: Routledge.
Clément, Gilles. 2010. Manifest der Dritten Landschaft. Berlin: Merve.
Diaconu, Madalina. 2003. Interkulturelle Ästhetik als Spielraum zwischen interkultureller Philosophie und Ästhetik. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 6-20.
Elberfeld, Rolf und Günter Wohlfahrt. 2000. Komparative Ästhetik. Künste und ästhetische Erfahrungen zwischen Asien und Europa. Köln: chora.
Elberfeld, Rolf. 2003. Einteilung der Künste in interkultureller Perspektive. In: Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren. 9/2003. Ästhetik, 57-64.
Jacobs, Cornée. 1996. Nicht-westliche Kunst in westlichen Museen: Verschiebungen in einem interkulturellen Dialog. In: Heinz Kimmerle (Hg.), Das Multiversum der Kulturen. Amsterdam, Atlanta: Rodopi.
Naef, Silvia. 2007. Bilder und Bilderverbot im Islam. München: C.H. Beck.
Pichler, Adelheid, Gertraud Marinelli-König (Hg). 2008. Kultur – Erbe – Stadt. Stadtentwicklung und UNESCO-Mandat in post- und spätsozialistischen Städten. Innsbruck: Studien Verlag.
Sasaki, Ken-ichi. 1997. For Whom Is City Design? Tactility vs. Visuality. In: Heinz Paetzold (Hg.), City Life. Essays on Urban Culture. 53-70.
Shusterman, Richard. 2012. Körper-Bewusstsein. Für eine Philosophie der Somästhetik. Hamburg: Meiner.
Van den Braembussche, Heinz Kimmerle, Nicole Note (Hgs.) 2009. Intercultural Aesthetics. A Worldview Perspective. Springer.

Association in the course directory

BA M 8.1

Last modified: Sa 10.09.2022 00:19