180078 SE John R. Searle`s social ontology (2011W)
Continuous assessment of course work
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- Registration is open from Mo 12.09.2011 10:10 to Tu 13.09.2011 17:00
- Registration is open from Th 15.09.2011 00:00 to Su 02.10.2011 08:00
- Deregistration possible until Tu 31.01.2012 00:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Thursday
06.10.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
13.10.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
20.10.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
27.10.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
03.11.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
10.11.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
17.11.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
24.11.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
01.12.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
15.12.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
12.01.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
19.01.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Thursday
26.01.
13:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel dieser Lehrveranstaltung ist es, die Entwicklung von Searles Sozialontologie, ihre Verknüpfung mit seiner Sprachphilosophie und Philosophie des Geistes sowie ihre grundlegenden Argumentationslinien zu rekonstruieren. Searles Einsichten werden systematisch diskutiert und mit anderen Positionen konfrontiert.
Examination topics
Reading list
John R. Searle:
1975. A Taxonomy of Illocutionary Acts. In: K. Gunderson (Hg.): Language, Mind and Knowledge. Minnesota Studies in the Philosophy of Science, Vol. VII. Minneapolis: University of Minnesota Press.
1991. Intentionalistic Explanations in the Social Sciences. Philosophy of the Social Sciences 21-3: 332-344.
[1990] 2002. Collective Intentions and Actions. In: J. Searle (Hg.): Consciousness and Language. Oxford: Oxford University Press, 90-105. Deutsche Übersetzung in: H.B. Schmid, D. Schweikard (Hg.): Kollektive Intentionalität. Eine Debatte über die Grundlagen des Sozialen. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 99-118.
1995. The Construction of Social Reality. New York: Free Press.
2010. Making the Social World. The Structure of Human Civilization. Oxford: Oxford University Press.
1975. A Taxonomy of Illocutionary Acts. In: K. Gunderson (Hg.): Language, Mind and Knowledge. Minnesota Studies in the Philosophy of Science, Vol. VII. Minneapolis: University of Minnesota Press.
1991. Intentionalistic Explanations in the Social Sciences. Philosophy of the Social Sciences 21-3: 332-344.
[1990] 2002. Collective Intentions and Actions. In: J. Searle (Hg.): Consciousness and Language. Oxford: Oxford University Press, 90-105. Deutsche Übersetzung in: H.B. Schmid, D. Schweikard (Hg.): Kollektive Intentionalität. Eine Debatte über die Grundlagen des Sozialen. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 99-118.
1995. The Construction of Social Reality. New York: Free Press.
2010. Making the Social World. The Structure of Human Civilization. Oxford: Oxford University Press.
Association in the course directory
MA M 2, MA M 3, § 4.2.2
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
John R. Searles Sozialontologie verfolgt das ambitionierte Projekt, die Ontologie sozialer Fakten im Rahmen einer Theorie aufzuklären, welche die Prinzipien der institutionellen Wirklichkeit und damit die eigentlichen Grundlagen der menschlichen Lebensform zu erhellen beabsichtigt. Auf der Basis seiner vergangenen Untersuchungen zur Sprachphilosophie (Stichwort: Sprechakte) und der Philosophie des Geistes (Stichwort: Intentionalität) entwickelt Searle eine Theorie der sozialen Tatsachen, die in den letzten Jahrzehnten großes Aufsehen erregt hat. Insbesondere stehen zentrale Begriffe dieser Theorie wie kollektive Intentionalität, Statusfunktion, konstruktive Regeln im Mittelpunkt einer regen Debatte, die weit über die Grenze der Philosophie hinausgeht.